כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
שריד אחרון

בגיל 80: ראש הקהילה בסוריה הלך לעולמו

בדמשק הלך לעולמו ראש הקהילה היהודית הקטנה, אלבר קמעו, בן 80. הוא קיבל את המינוי שלו ממשטר אסד ב-2006. לפני שלוש שנים הוא הופיע בתיעוד שפרסם ערוץ ה-BBC בערבית על אתרי הקהילה היהודית בדמשק יחד עם אחותו ראשל

בגיל 80: ראש הקהילה בסוריה הלך לעולמו
אלברט קמעו צילום: צילום מסך BBC

ברוך דיין האמת: בדמשק בירת סוריה הלך לעולמו ראש הקהילה היהודית הקטנה, אלברט קמעו, בן 80. הוא קיבל את המינוי שלו ב-2006 ממשטר אסד. לפני שלוש שנים הוא הופיע בתיעוד די נדיר שפרסם ערוץ BBC בערבית של אתרי הקהילה היהודית בדמשק יחד עם אחותו ראשל. כך דווח רועי קייס ב'כאן חדשות'.

בכתבה בערוץ הבריטי דווח, כי בשנות החמישים עמדה הקהילה היהודית בסוריה על כ-30 אלף יהודים, ובעקבות מלחמת העצמאות עלו לישראל כ-5,000 מהם. מרבית בתיהם שנותרו מאחור הפכו לבתי מלון, מסעדות וגלריות אמנות. בכתבה מ-2019 צוין כי כלל לא בטוח שיש 10 גברים שיכולים להשלים מניין לתפילה בבית הכנסת.

אלברט ואשתו רחל נותרו בבירה הסורית, סיפרו בכתבה על הקשיים וההגבלות שהוטלו על הקהילה היהודית לאחר מלחמת העצמאות. "במשך 25 שנים אסרו עלינו להתרחק יותר מחמישה ק"מ מהבירה, והעסקים נפגעו", סיפר אלברט. לדבריו, השלטונות האשימו את היהודים בסוגיה הפלסטינית וכינו את הקהילה "גיס חמישי", ובעקבות ההתנכלויות הדור הצעיר החליט לעזוב.

איחוד רבני מדינות האיסלם פרסם הודעת אבל על הפטירה "אנו אבלים על לכתו של ראש הקהילה היהודית הקטנה של דמשק, סוריה מר אלברט קמעו ז"ל".

לא הרבה ידוע עליו, אך ב-2007 פרסם אתר Ynet כי הוריו של אלברט היו עשירים מאוד. וגרו מחוץ לרובע היהודי, חרת אל-יהוד, היה להם בית גדול, כמעט טירה, ובו 40 חדרים, בריכת נוי ובה דגי זהב עשויה כולה שיש ומאחור בוסתן גדול.

סוריה דמשק בשאר אסד ברוך דיין האמת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד