כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
מיתת צדיקים מכפרת

סיכום דומע: המנהיגים הגדולים שעזבו אותנו לאנחות בשנה החולפת

ערב יום הדין תשפ"ג: 'בחדרי חרדים', מסכם בקצרה את פרקי הסתלקותם של גדולי ישראל, אדמו"רים וראשי ישיבות שהסתלקו מעמנו בשנה החולפת, ובראשם הסתלקותם בשנה אחת של מנהיגי היהדות החרדית, מרנן הגר"ח קנייבסקי זצ"ל, חכם שלום כהן זצ"ל והגרי"ט וייס זצ"ל

סיכום דומע: המנהיגים הגדולים שעזבו אותנו לאנחות בשנה החולפת
גדולי ישראל שנפטרו השנה צילום: ארכיון בחדרי

כ"ב תשרי תשפ"ב: הרב הגאון רבי דוד ברונר זצ"ל

טרגדיה קשה התרחשה בשכונת גבעת שאול בירושלים בעיצומו של חג שמחת תורה. הרב הגאון רבי דוד ברונר זצ"ל, נפטר בבוקרו של החג, לאחר שלא קם משנתו ולאחר ניסיונות החייאה נקבע מותו. שימש כמשגיח וכאחד מרבני ישיבת 'נתיבות חכמה' וולפסון והיה חתנו של יבלחט"א הגאון רבי משה מן.

כ"ז תשרי תשפ"ב: הגאון רבי אלעזר אלבז זצ"ל

תושבי גבעת שמואל הסמוכה לבני ברק התעטפו באבל, עם קבלת את הבשורה המרה על פטירתו הפתאומית של רב העיר הגאון הרב אלעזר אלבז זצ"ל, שהלך לעולמו בגיל 85. המנוח הצדיק היה מוותיקי העיר גבעת שמואל ופעל כל חייו לביצור חומות הדת והכשרות בעיר; קירב את העולים ופעל להגדלת והרבצת התורה במסירות נפש עשרות בשנים.

ה' חשוון תשפ"ב: הגאון רבי אברהם ארלנגר זצ"ל

עולם התורה התעטף באבל עם פטירתו של אחד מגדולי ראשי הישיבות ומרביצי התורה בדורנו, הגאון המובהק רבי אברהם ארלנגר זצ"ל, ראש ישיבה בישיבת 'קול תורה' בירושלים ובעל מחבר הספרים 'ברכת אברהם' על הש"ס, שהעמיד אלפי תלמידים והוא בן 90 בהסתלקותו. בירושלים הוכרז על ביטול מלאכה בכל שעת מסע הלוויה שיצא מביתו ברחוב ישעיהו בבתי הורנשטיין בירושלים ולא מישיבת 'קול תורה' שם הרביץ תורה וזאת כפי שביקש בצוואתו לפני ארבעים שנה.

ט"ו חשוון תשפ"ב: הגאון רבי מכלוף פחימה זצ"ל

מסכת חיים מופלאה של הרבצת תורה במשך עשרות שנים הסתיימו בט"ו חשוון בעיר בני ברק, עת הסתלק לבית עולמו הגאון רבי מכלוף פחימה זצ"ל, ראש רבני יוצאי צפון אפריקה וראש מוסדות 'תורה וחסד' שנפטר בגיל 85.

י"ד כסלו תשפ"ב: הגאון רבי שלמה פישר זצ"ל ראש ישיבת איתרי

הגאון המובהק רבי שלמה פישר זצ"ל, ראש ישיבת 'זהב מרדכי' איתרי מגדולי תלמידי החכמים ומרביצי התורה בדורנו, שהעמיד אלפי תלמידים בדרך התורה, הסתלק לבית עולמו והוא בן 90 בפטירתו. השאיר אחריו יבול מבורך של דברי תורה והמוני תלמידים שביכו מרה את הסתלקותו לשמי רום.

כ"ט כסלו תשפ"ב: רבה של כפר סבא, הגאון רבי אברהם שלוש זצ"ל

בגיל 93 הלך לעולמו הגאון רבי אברהם שלוש זצ"ל, מי שכיהן כרבה הראשי של כפר סבא במשך למעלה משישים שנה והיה זקן הרבנים בארץ ישראל. הלווייתו התקיימה ביום שישי ערב שבת קודש חנוכה והוא נטמן בהר המנוחות בירושלים.

ח' שבט תשפ"ב: הגאון רבי יהוסף חיים שיינפלד זצ"ל

זקן רבני העיר, הגאון הצדיק רבי יהוסף חיים שיינפלד זצ"ל, גאב"ד שכונת קרית הרצוג עשרות בשנים, שהיה רב השחיטה אצל הרב לנדא, הלך לעולמו בשיבה טובה כשהוא מותיר אחריו דור ישרים מבורך.

י"ג שבט תשפ"ב: הגאון רבי אהרן רוז זצ"ל

הגאון רבי אהרן רוז זצ"ל רב בית החולים 'ביקור חולים' בירושלים במשך שנים רבות הלך לעולמו בשבת קודש בבית החולים 'הדסה עין כרם' בירושלים, והוא בן 64 בפטירתו. הרב רוז זצ"ל היה דמות נערצת בקרב תושבי ירושלים של למעלה והיה בקשרים עם גדולי ישראל. 

כ"ד שבט תשפ"ב: הגאון רבי דוד משה ליברמן זצ"ל

הרב שהתקבל לישיבה הליטאית בגיל 10, שמע שיעורים ממרן הגר"א וסרמן הי"ד ומרן הגר"א קוטלר זצ"ל, דבק באדמו"רי חב"ד, התכתב עם הרבי הריי"ץ, עד שהפך לאחד החשובים שברבני אירופה. הגאון החסיד רבי דוד משה ליברמן זצ"ל, גאב"ד 'שומרי הדת' באנטוורפן הסתלק לבית עולמו והותיר את קהל צאן עדתו יתומים

ד' אדר א' תשפ"ב: הגאון רבי יצחק אייזיק ברטלר זצ"ל

אבל נוסף בישיבת 'איתרי' בשנה אחת: הגאון רבי יצחק אייזיק ברטלר זצ"ל, ראש ישיבת 'זהב מרדכי' איתרי בשכונת בית צפפה בירושלים ובעל ה'בית יצחק', נפטר בגיל 84 בבית החולים 'הדסה עין כרם' בירושלים.

ט' אדר א' תשפ"ב: הגאון רבי צבי מתתיה סימן טוב זצ"ל

הלך לעולמו רבה של יהדות אפגניסטן בארץ ובעולם וראש הקיבוץ בישיבת חזון עובדיה, הגאון רבי צבי סימן טוב זצ"ל, שנודע כאחד מגאוני התורה ומי שהרביץ תורה עשרות בשנים. היה בן 87 בפטירתו. 

י"ז אדר א' תשפ"ב: האדמו"ר מצאנז טשאקווא זצ"ל 

בליל שישי ירד אבל על חוגי העדה החרדית ובעולם החסידות עם הסתלקותו של הרבי הישיש הגאון הצדיק רבי נפתלי הלברשטאם זצ"ל מצאנז טשאקווא ויו"ר וועד הכשרות של 'העדה החרדית' עשרות בשנים. במסע הלוויה שיצא ערב שבת קודש מכיכר זופניק להר הזיתים הוא נטמן לאחר חצות היום. לאחר פטירתו הוכתר חתנו הגר"ש גשטטנר כאדמו"ר מצאנז טשאקווא בבית מדרשו, ונכדו הרה"צ רבי יוסף מאיר כהנא הוכתר כאדמו"ר מטשאקווא בית שמש.

ט"ו אדר ב' תשפ"ב: מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצ"ל

בעת שמחת פורים דמוקפים אבל גדול ליהודים: שמחת הפורים בירושלם נעצרה והעולם היהודי כולו, התעטף ביתמות, עם היוודע הבשורה הקשה על הסתלקותו של מרן רבן של ישראל מנהיג הציבור הליטאי שר התורה והיראה הגאון רבי חיים קנייבסקי זצוק"ל, שהנהיג את היהדות החרדית בעולם ביראתו ובקדושתו. מסע הלוויה נדחה ליום ראשון לפני הצהריים ומאות אלפים ליוו את מרן זצ"ל בדרכו האחרונה מביתו ברשב"ם לבית החיים שומרי שבת זכרון מאיר.

כ"א אדר ב' תשפ"ב: הגאון רבי משה צבי בוחבוט זצ"ל, רבה הראשי של טבריה

הגאון רבי משה צבי ברוך בוחבוט זצ"ל רבה הראשי של העיר טבריה, הסתלק לבית עולמו לאחר שחלה במחלה ל"ע והוא בן 58 בלבד. פעל למען העיר וצרכי הדת בכל כוחו ועמד על משמר הכשרות בעיר התיירות שבצפון. מסע הלווייתו יצא מבני ברק והוא נטמן בבית העלמין בטבריה.

א' אייר תשפ"ב: הגאון רבי צבי יהודה גרשונוביץ זצ"ל ראש ישיבת 'שכר שכיר'

בשורה קשה לעולם התורה עם סילוקו לשמי רום של הגאון רבי צבי יהודה גרשונוביץ זצ"ל ראש ישיבת 'שכר שכיר' בנתיבות ומראשי ישיבת 'ברכת אפרים' בבני ברק שחלה ל"ע במחלה הקשה והנוראה והשיב את נשמתו ליוצרה והוא בן 71.

ח' אייר תשפ"ב: הגאון רבי אליהו אבא שאול זצ"ל, ראש ישיבת 'אור לציון'

בפתע פתאום הסתלק לבית עולמו הגאון רבי אליהו אבא שאול זצ"ל ראש ישיבת 'אור לציון' ומגדולי ראשי הישיבות בעולם התורה הספרדי שהתמוטט בביתו ברחוב הרב סורוצקין בירושלים. הגר"א זצ"ל בנו יחידו של מרן הגאון רבי בן ציון אבא שאול זצ"ל ראש ישיבת 'פורת יוסף' ובעל ה'אור לציון' שהעמיד תלמידים רבים. היה בן 70 בפטירתו.

י"ט אייר תשפ"ב: האדמו"ר מכוונת הלב זצ"ל

משכונת בורו פארק בברוקלין הגיעה הבשורה הקשה והמרה על הסתלקותו של האדמו"ר מכוונת הלב זצ"ל שהיה אחד מחשובי האדמו"רים בניו יורק והנהיג את בית מדרשו במשך עשרות שנים, והוא בגיל 85.

כ"ג אייר תשפ"ב: הגאון רבי שמחה הכהן קוק זצ"ל, רבה של העיר רחובות

מזקני וותיקי רבני ישראל היה הגאון רבי שמחה הכהן קוק זצ"ל, רבה הראשי של רחובות עשרות בשנים, שהיה מקובל על כל החוגים. הוא השיב את נשמתו ליוצרה בשיבה טובה בגיל 92. כיהן כרבה של רחובות, נשיא ישיבת 'מאור התלמוד' וכרב בית הכנסת 'החורבה' בעיר העתיקה בירושלים. במסע הלוויה שיצא מירושלים לרחובות, השתתפו המונים בראשות גדולי ישראל מכל החוגים והעדות. 

ג' סיון תשפ"ב: הגאון הרב אורי זוהר זצ"ל

גדול החוזרים והמחזירים בתשובה, הגאון הרב אורי זוהר זצ"ל, מי שנחשב לקולנוען המוכר ביותר במדינת ישראל, שעזב הכול לפני למעלה מ-45 שנה ושקע רק בתורה הקדושה בה עמל עד יומו האחרון, הלך לעולמו בגיל 86. הרב זוהר היה לדמות נערצת בציבוריות הישראלית ולא רק. בדירת מחסן קטנה ישב ולמד וזיכה את הרבים.

ב' תמוז תשפ"ב: הגאון רבי יצחק דוד גריינמן זצ"ל

הגאון רבי יצחק דוד גריינמן זצ"ל (המכונה רבי איצ'ה דוצ'ה), בעל ה'הישג יד' בנו הבכור של הגאון רבי חיים גריינמן זצ"ל, הלך לעולמו והוא בן 77. זכה ומרן החזון איש שימש אצלו כסנדק בברית ואף נסע במיוחד לשם כך לירושלים.

ח' תמוז תשפ"ב: הגאון רבי חיים גדליה צימבליסט זצ"ל

הגאון רבי חיים גדליה צימבליסט זצ"ל מגדולי הדיינים בארץ הקודש שכבר בבחרותו נודע כבחיר עולם התורה, ואף סופר כי מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל היה קם בפניו, הלך לעולמו בגיל 92. היה הדיין בסכסוך המפורסם בישיבת פוניבז'.

י"ז תמוז תשפ"ב: הגאון רבי שמואל יהודה הלוי לוין זצ"ל, ראש ישיבת טלז

בפתע פתאום הסתלק לבית עולמו הגאון רבי שמואל יהודה הלוי לוין זצ"ל, ראש ישיבת טלז המעטירה בשיקגו שהעמיד תלמידים רבים בדרך התורה. הוא התמוטט במוצאי שבת קודש לאחר אירוע לבבי והובהל לבית החולים. שלוש וחצי שנים קודם לכן מונה לכהן פאר בראשות הישיבה בטלז שבשיקגו אחרי הסתלקות אביו הגרא"ח לוין זצ"ל.

כ"א תמוז תשפ"ב: הגה"צ רבי יצחק פינטר, גאב"ד ביקאווסק זצ"ל

הגאון הצדיק רבי יצחק פינטר זצ"ל, גאב"ד ביקאווסק, הסתלק לבית עולמו במיתת נשיקה בעת שעלה על יצועו לאחר תיקון חצות. הקים עולה של תורה בארץ ישראל והיה קשור לכל גדולי ישראל.

ב' אב תשפ"ב: מרן הגאון רבי יצחק טוביה וייס זצ"ל, גאב"ד 'העדה החרדית'

אבל כבד בכל שדרות היהדות החרדית בארץ ובעולם, עם היוודע הבשורה הקשה והמרה על הסתלקותו לשמי רום של גאב"ד "העדה החרדית" בירושלים, הגאון רבי יצחק טוביה וייס זצ"ל, שהשיב את נשמתו הטהורה ליוצרה בגיל 95. מסע הלוויה יצא מביתו בשכונת גוש 80 בירושלים דרך בנייני העדה החרדית לעבר הר הזיתים. במסע הלווייתו לא מונה גאב"ד חדש ל'עדה החרדית' והבחירה על זהות גאב"ד חדש נדחתה בשנה.

כ"ה אב תשפ"ב: מרן הגאון רבי שלום כהן זצ"ל, נשיא מועצת חכמי התורה

מרן ראש הישיבה הגאון הגדול חכם שלום כהן זצוק"ל ר"י 'פורת יוסף', נשיא מועצת חכמי התורה ומנהיג הציבור הספרדי השיב את נשמתו הטהורה ליוצרה בבית החולים והוא בן 91. בימים שקודם הסתלקותו נערכו תפילות רבים לרפואתו ואף הוסיפו לו את השם חיים', מסע הלוויה יצא מישיבת 'פורת יוסף' בגאולה לבית החיים סנהדריה שם השתתפו המוני מלווים.

ב' אלול תשפ"ב: האדמו"ר מזוועהיל זצ"ל 

עולם החסידות הוכה בהלם ואבל עת הגיעה הבשורה על הסתלקותו של האדמו"ר מזוועהיל, הגאון הצדיק רבי שלמה גולדמן זצוק"ל, שהלך לעולמו והוא בן 66 בפטירתו לאחר שהתמוטט בביתו ברחוב יחזקאל בירושלים בעקבות אירוע לבבי שעבר. אבל והלם בעולם החסידות ובקרב חסידיו. מסע הלוויה יצא מבית מדרשו בשכונת בית ישראל לעבר חלקת אבותיו בהר הזיתים. לאחר הסתלקותו מונה בנו בכורו הרה"צ רבי משה נתן נטע גולדמן לממלא מקומו, ואחיו הגה"צ רבי שמואל דוד גולדמן מונה לגאב"ד זוועהיל.

הצילומים בכתבה: שוקי לרר, יהודה פרקוביץ, יעקב כהן, דוד ארזני, ופלאש 90 

נפטרים גדולי ישראל ברוך דיין האמת הרב חיים קנייבסקי חכם שלום כהן הרב יצחק טוביה וייס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד