י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
אפשרויות צריכה מגוונות

צעדים ראשונים בעולם הקנאביס הרפואי

קבלת רישיון לקנאביס רפואי - עכשיו מה עושים? להבדיל מרוב התרופות המוכרות לנו, עולם הקנאביס הרפואי מכיל רקע היסטורי עשיר, אפשרויות צריכה מגוונות, מבחר גדול של זנים ומוצרים עם השפעות והמלצות שונות. היכרות מהירה עם הגורמים האלו תעזור לך להשלים את הצעדים הראשונים שלך בעולם הקנאביס הרפואי, לדייק את הטיפול לצרכיך ולמנוע תופעות לוואי. בהצלחה!

צעדים ראשונים בעולם הקנאביס הרפואי
צמח הקנאבס צילום: unsplash

למרות שבני אדם משתמשים בקנאביס למטרות רפואיות עוד משחר ההיסטוריה מסביב לעולם, הטיפול התרופתי באמצעות הצמח הפך למקובל ברפואה המערבית רק לפני כמאתיים שנים. המחקר האינטנסיבי סביב התועלות הבריאותיות והשימושים הרפואיים האפשריים של הצמח החל אפילו מאוחר יותר - בשנות ה- 60 של המאה ה20, אך אין בזאת כדי להעיד על הממצאים; צמח הקנאביס מתגלה כרכיב בעל משמעות אדירה לעולם הרפואה, וכדאי להכיר אותו כראוי.

לחצו כאן למעבר לאתר פיס ותלמדו עוד על קנאביס רפואי>>>

מומלץ ללמוד על אפשרויות הצריכה השונות שמציע הטיפול בקנאביס רפואי, וכמו כן על המגוון הרחב של המוצרים והזנים בכדי להכיר את השפעותיהם השונות ואת הרכיבים הפעילים בתוכם. אופי ההשפעה, האורך שלה והעוצמה יכולה להשתנות בין הגורמים השונים. בנוסף - ישנם מוצרים המתאימים יותר בשעות היום או הלילה לעומת אלו המומלצים לכל משך היממה, הכל תלוי ברכיבים הפעילים המשתנים בין מוצר למוצר ובהשפעה האינדיווידואלית שלהם על המטופל. אבל קודם כל - קצת רקע.

היסטוריה של קנאביס רפואי

קנאביס שימש לאורך ההיסטוריה כתרופה בתרבויות רבות מסביב לעולם. השימוש הקדום ביותר המתועד בקנאביס למטרות רפואיות מתוארך לשנת 2737 לפני הספירה, כאשר קיסר סיני רשם את הצמח נגד הפרעות במערכת העיכול, שיגרון, מלריה והפרעות רבייה נשיות. ברפואה המערבית, הקנאביס הוצג כטיפול במחלות שונות בשנת 1621, אך רק בשנת 1839 הפוטנציאל הטיפולי שלו הוכר רשמית על ידי איגוד רופאים.

מאז נערכו מחקרים רבים על קנאביס ויישומיו הרפואיים, בפרט לגבי תועלות השימוש בו בתור נוגד הקאות, מפחית בחילות ומשכך כאבים אופייניים לטיפולים כימותרפיים. נוסף על כך, מתגלה שקנאביס רפואי יכול לסייע למתמודדים עם כאבים כרוניים, בעיות עיכול, מחלות אוטואימוניות, סיבוכים נוירולוגיים שונים, הפרעות חרדה ודיכאון, פוסט טראומה ועוד. עם זאת, לא לכל אלו ירשם בישראל טיפול בקנאביס רפואי.

בישראל, הטיפול בקנאביס רפואי החל בין שנת 2008 ל-2011, והוא נרשם בהינתן אבחון של אחת או יותר מתוך רשימה של התוויות המוזכרות בנוהל 106 של היק"ר ומשרד הבריאות. אם יש בידכם רישיון לרכישת קנאביס רפואי, מזל טוב! השלב הבא הוא למצוא את בית המרקחת הקרוב לביתכם שמאושר לממכר מוצרי קנאביס רפואי. אך לפני זה, יש כמה דברים שכדאי לכם להכיר.

אפשרויות צריכה

ישנן מגוון דרכים לצרוך קנאביס רפואי, לכל אחת מעלות משלה. עישון היא ככל הנראה שיטת הצריכה הנפוצה ביותר, ככל הנראה הודות למהירות ולנוחות שהיא מציעה. התהליך כולל שריפת תפרחות קנאביס מיובשות וטחונות בגלילית (סיגריה מגולגלת, ג'וינט) או מקטרת, מה שמאפשר לעשן שמכיל את כל הרכיבים הפעילים מהתפרחת לעבור דרך הפה והריאות לזרם הדם.

אידוי היא שיטת צריכה נוספת לצריכת קנאביס רפואי בה שואפים אדים של תפרחות קנאביס מתוך מכשיר ייעודי הנקרא ווייפורייזר, או מכשיר אידוי. התהליך לא מייצר עשן אלא אדים שמאפשרים זמינות ביולוגית של קנבינואידים בגוף. עם זאת, תחזוק מכשיר אידוי יכול להיות יקר ולא נינוח, מה גם שישנם מטופלים שלא מעוניינים לעשן או לאדות. במקרה כזה, כדאי לבחון שמן קנאביס רפואי.

שמן קנאביס רפואי מהווה אפשרות צריכה נוזלית של קנאביס רפואי. הוא מופק על ידי מיצוי הרכיבים הפעילים מתפרחות קנאביס רפואי, זיקוקן ודילולן עם שמן בסיס. שמן קנאביס רפואי צורכים בספיגה תת לשונית שלא מצריכה עישון או אידוי, ובהתאם מאפשרת טיפול דיסקרטי, מהיר ונגיש. עם זאת, אופי ההשפעה שונה מזה המוכר מעישון או אידוי.

כאשר צורכים קנאביס רפואי בשאיפה, האפקט יתחיל לאחר מספר דקות וימשך בין שעה וחצי לשלוש שעות. לכן עישון ואידוי מומלצים לבעלי סימפטומים וכאבים מתפרצים. עם שמן קנאביס רפואי, התמונה מעט שונה. האפקט יתחיל לאחר 30-45 דקות, ומשך ההשפעה ינוע בין 4-8 שעות. בהתאם, אפשרות צריכה זו מומלצת יותר למטופלים שסובלים מסימפטומים מתמשכים.

סאטיבה, אינדיקה ומה שביניהם

אם תשימו לב לתפריט בתי המרקחת, המגוון הרחב של הזנים מתחלק לשני סוגים עיקריים של קנאביס: אינדיקה וסאטיבה. המושגים נולדו כהגדרות בוטניות, אך היגרו לתעשייה ולקהילת הקנאביס כדי להציע חלוקה ראשונית בסיסית של המוצרים בשוק.

צמחי אינדיקה מקוריים נוטים להיות קצרים ורחבים - הם גדלים באשכולות צפופים היוצרים יבול כבד. בנוסף, תפרחות ומוצרי אינדיקה ידועים בהשפעותיהם המרגיעות. לעומת זאת, צמחי סאטיבה מקוריים נוטים להיות גבוהים ורזים - הם גדלים בענפים ארוכים שמייצרים פחות יבול, אך מוצרי וזני סאטיבה ידועים בהשפעה האנרגטית שלהם.

סאטיבות מומלצות בדרך כלל בשעות היום מכיוון שהן ידועות כמגבירות אנרגטיות ורמת פעילות מנטלית. זנים ומוצרים בעלי אופי השפעה כזה יכולים לעזור לאנשים עם התמודדויות נפשיות כגון דיכאון, לחצים והפרעות קשב וריכוז. זני סאטיבה מוכרים כבעלי השפעה טובה במיוחד למתמודדים עם כאבי ראש, מיגרנות, מתח שרירים, הפרעות חרדה, בחילות, הפרעות דחק (כולל פוסט טראומה), מחלת קרוהן והפרעות עיכול אחרות.

לעומתן, אינדיקות מומלצות בדרך כלל בשעות הערב מכיוון שהן ידועות ביכולתן לעזור לאנשים להירגע ולהירדם מהר יותר מאשר זנים אחרים של קנאביס. הן גם מוכרות כבעלות פוטנציאל מוגבר להקלה על כאבים כרוניים, ולכן מומלצות בדרך כלל למתמודדים עם כאבים כרוניים, הפרעות שינה, נדודי שינה וחרדות.

זנים היברידיים משלבים את התכונות הטובות ביותר של צמחי אינדיקה וסאטיבה לאחד כדי ליצור אפקט משולב. למעשה, חשוב לדעת כי כמעט כל הזנים ומוצרי הקנאביס היום הינם למעשה היברידיים. החלוקה בין סאטיבה לאינדיקה הינה שרירותית בעיקרה, וכדי לנבא פוטנציאל רפואי של מוצר קנאביס כדאי גם להכיר את הקנבינואידים, הטרפנים וההשפעה האינדיווידואלית שלהם עליכם. 

קנבינואידים וטרפנים

צמח הקנאביס מפיק בתוכו חומרים רבים אך החשובים ביותר הם הקנבינואידים והטרפנים - שני רכיבים שיכולים להציע יחדיו מזור למניפה רחבה של בעיות. הקנבינואידים הם קבוצה של מעל 100 רכיבים אורגניים שונים המופקים בצמח, כאשר המוכרים מביניהם הם THC (טטראהידרוקנאבינול) ו-CBD (קנבידיול). 

הקנבינואידים מקיימים אינטראקציה עם המערכת האנדוקנבינואידית - חלק ממערכת העצבים שמסייע לגוף לשמור על תנאים פנימיים יציבים, כמו גם לוקח אחריות על תפקודים גופניים רבים ושונים כגון שינה, מצבי רוח ורגשות, לחץ דם, דופק ועוד. זו הסיבה העיקרית שלקנאביס יש פוטנציאל סיוע למגוון כל כך נרחב של אתגרים בריאותיים, אבל כדי להצליח להשתמש בו כראוי צריך לכל הפחות להכיר גם את הטרפנים.

טרפנים הם מולקולות ארומטיות שמעצבות לצמחים את הניחוחות ואת הטעמים שלהם. יכולות להיות להם גם השפעות טיפוליות על גוף האדם, וזו הסיבה שחלק מהאנשים בוחרים להשתמש בהם כתרופה אלטרנטיבית. לכל טרפן יש השפעות משלו, כאשר חלק מסייעים עם השריית רוגע, חלק עם דלקות וחלק עם שיפור תפקודים מוחיים. גם צמח הקנאביס מפיק טרפנים, והתפקיד שלהם חשוב מאוד - במיוחד בשילוב עם קנבינואידים.

צמח קנאביס רגיל מייצר בממוצע כ-40 טרפנים, מתוכם בין שלושה לחמישה דומיננטיים. נבחרת הטרפנים משתנה בין מוצרים, זנים ולעתים אפילו בין תפרחת אחת לאחרת. הרכב הטרפנים והאינטראקציה של המטופלים עימם ישפיעו באופן ישיר על חוויית הטיפול שלהם, לכן כדאי להיות מודעים אליהם כבר בעת בחירת המוצרים או הזנים. 

בנוסף לאינטראקציה עם המטופל, לטרפנים יש גם אינטראקציה עם הקנבינואידים בצמח הקנאביס. תופעה זו מכונה: אפקט הפמליה. אפקט הפמליה מתייחס לאינטראקציה הסינרגטית בין כל התרכובות הפועלות יחד ומצליחות ליצור אפקט טיפולי גדול יותר ממה שכל חלק אחד לבדו יוכל לייצר - בדומה לאופן שבו מרכיבים בודדים במתכון עובדים יחד כדי ליצור משהו גדול יותר מסכום חלקיהם.

תופעות לוואי 

קנאביס יכול להוות טיפול יעיל למגוון מצבים רפואיים, החל מכאב כרוני, דרך חרדה או דיכאון ועד בחילות ומחלות רבות אחרות. עם זאת, ישנן כמה תופעות לוואי פוטנציאליות של שימוש בקנאביס שכדאי להיות מודע להן.

קנאביס עלול לגרום לנמנום, סחרחורת, דופק מהיר, לחץ דם גבוה או נמוך והזעה אצל אנשים מסוימים. בנוסף, נהיגה והפעלת מכונות כבדות לא מומלצת לאחר טיפול בקנאביס גם אם אתם לא חשים תופעות לוואי שליליות, בפרט לא למטופלים חדשים.

ישנם דיווחים על כך ששימוש בקנאביס יכול לעורר תחושת חרדה או פרנויה אצל מטופלים מתחילים - תסמינים אלו נוטים להיעלם לאחר הפעמים הראשונות. אם אתם חווים תסמינים אלו בעת טיפול בקנאביס רפואי, התייעצו עם הרופא המנפק בנוגע להמשך הטיפול שלכם, כיוון שהמלצה לא מתאימה של רכיבים הפעילים או מינון יכולה להיות מקור הבעיה.

המינון המומלץ לטיפול בקנאביס לשימוש רפואי אינדיווידואלי. הוא משתנה בהתאם לצרכיו של כל מטופל ומטופלת וכמה נדרש להם לקחת על מנת לקבל הקלה בתסמינים שהם חווים. אנו ממליצים להתייעץ עם רופאי הקנאביס שלכם בכדי שייקבעו לכם את המינון המתאים למצבכם ולמבנה גופכם.

ברוכים הבאים לעולם הקנאביס הרפואי

מדי יום, אינספור מטופלים, רופאים, יצרנים וחוקרים מעורבים בעולם הקנאביס הרפואי. הניסיון להבין את התמונה יכול להיות קשה עד בלתי אפשרי - במיוחד לחדשים לגמרי בתחום. המטרה מאחורי מאמר זה היא לתת לכם כלים ראשוניים להבין במהירות את היסודות ולדייק את הטיפול שלכם.

לכן, כאשר מתחילים טיפול בחומר חדש ולא מוכר כדאי להבין ממה הוא מופק, איך הוא עובד, ומהן תופעות הלוואי האפשריות. היכרות ראשונית עם מושגי בסיס בעולם הקנאביס הרפואי יכולה לעזור למטופלים ומטפלים להבין טוב יותר מה טמון בחובו וכיצד הוא יכול לסייע בטיפול רפואי במגוון התוויות וסימפטומים.

לחצו כאן למעבר לאתר פיס ותלמדו עוד על קנאביס רפואי>>>

* תוכן אתר זה נועד למטרות מידע בלבד, לא מהווה תחליף לייעוץ רפואי, לאבחנה או לטיפול מקצועי ואינו מחליף אותם. הנתונים באתר אינם תוצאות של מחקרים ו/או ניסויים, ואין להשתמש בהם לכל מטרה שהיא.

קנאביס רפואי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד