י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
עובדות מעניינות

חמישה דברים שלא ידעתם על קנאביס רפואי

למרות שבני אדם משתמשים בקנאביס למטרות רפואיות כבר אלפי שנים, הוא עדיין נחשב למוצר חדש יחסית על מדפי בית המרקחת. מטופלים רבים עדיין לא מכירים עד כמה מגוונות התועלות שלו, כמה הוא אפקטיבי, איך הוא מופק וחשוב מכל - עד כמה משמעותית הייתה תרומתה של ישראל למחקר סביב צמח הקנאביס. בכתבה הבאה נפרט על כל זאת ועוד מספר עובדות מעניינות שלא ידעתם על קנאביס לשימוש רפואי >>

חמישה דברים שלא ידעתם על קנאביס רפואי
קנאביס צילום: פיקסביי

בני אדם משתמשים בצמח הקנאביס למטרות רפואיות עוד משחר ההיסטוריה, אך הרפואה המודרנית התחילה להפיק ממנו תרופות רק במאה ה-19. צמח הקנאביס שימש כמרכיב בהכנת תרופות רבות במאות הקודמות, אך מכיוון שהוצא מהחוק בשנות השלושים של המאה ה-20 וחזר למדפי בית המרקחת רק לאחרונה, טיפול רפואי עם קנאביס עדיין נחשב לחדשני והמחקר הפרמקולוגי לגביו עדיין לא שלם. 

לחצו כאן למעבר לאתר פיס ותלמדו עוד אל קנאביס רפואי>>>

יש עדיין הרבה מה לחקור בנוגע לקנביס לשימוש רפואי; ניכר שהוא עוזר לקשת רחבה מאוד של סימפטומים התמודדויות פיזיות, נפשיות ומנטליות, ואנחנו אפילו יודעים להסביר פחות או יותר איך זה קורה. אנחנו מכירים את הכימיקלים הייחודיים שלו, למעשה - הם התגלו ממש כאן בישראל. אך עם זאת, טרם הצליחו לשחזר את האפקט במוצר מלאכותי או להבין במדויק את יחסי הגומלין של הרכיבים הפעילים בצמח ואיך הם משפיעים עלינו. אף על פי כן, יש מספר דברים שכל מטופל צריך להכיר.

קנאביס עוזר למתמודדים עם מניפה רחבה של סימפטומים, מחלות ואתגרים בריאותיים

קנאביס משמש את בני האדם כתרופה משחר ההיסטוריה. ההשפעה הזו מיוחסת למספר גורמים, אך העיקרי שבהם הוא קנבינואידים: קבוצת מולקולות אורגניות המופקות באופן כמעט בלעדי בצמח הקנאביס. לקנבינואידים יש דמיון אדיר לרכיבים המופקים בגוף האדם ומווסתים את פעילות מערכת העצבים וע"י כך משפיעים על תחושות רעב, כאב, מצב רוח, עייפות ואפילו חסינות למחלות. 

בזכות הדמיון הרב בין הקנבינואידים המופקים בצמח הקנאביס לבין האנדוקנבינואידים הנוצרים בגוף האדם, צריכת קנאביס יכולה לעורר גם כן תגובה ממערכת העצבים שלנו ולסייע בוויסות תהליכים פיזיולוגיים, נפשיים ומנטליים שונים. בצורה זו קנאביס  יכול לסייע לבני אדם להתמודד עם כאבים כרוניים, קשיי שינה, בעיות מצב רוח, הפרעות קשב וריכוז, פרקי חרדה או דיכאון, פוסט טראומה, עווית, אפילפסיה, נזקים נוירולוגיים שונים ומגוון התוויות נוספות.

קנאביס יכול לסייע לווסת את תפקוד מערכת העיכול והמיקרוביום

לקנאביס יש השפעה על מערכת העיכול והחיידקים הנוכחים בה. מחקר שנערך בארה"ב על מערכת העיכול של צרכני קנאביס ונבחנים שקיבלו טיפול באמצעות קנאביס חושף כי מערכת העיכול של צרכנים ומטופלים בקנאביס מגלה עמידות טובה יותר בפני דלקות, דליפות ופגעים בדפנות המעי. כמו כן, החסינות הכללית של מערכת העיכול השתפרה בזכות תרומה למיקרוביום ולחיידקים בפלורת המעי.

בנוסף, לקנאביס יש השפעה מעודדת רעב ומדכאת תחושת שובע. צריכת קנאביס יכולה לעודד יצור גרלין, הורמון שמעודד רעב ובמקביל להחליש את הפקתם של הורמונים שאחראים על תחושת שובע. כמו כן, קנאביס מחזק את הפעילות החושית של הטעם והריח, מה שיכול לעודד צריכת מזון מוגברת.

קנאביס רפואי מלאכותי? עדיין לא.

חברות רבות לייצור תרופות ניסו ליצור תחליף מלאכותי שמצליח לדמות את האפקט שיש לקנאביס על הגוף, אך עד כה לא נרשמו הצלחות גדולות בתחום. החברה הראשונה שהצליחה לרשום פטנט בתחום יצרה תחליף THC סינטטי בשם "מארינול". התחליף נכנס לשיווק בשנת 1986 ועדיין עושים בו שימוש היום לעידוד תיאבון בעיקר בקרב חולי איידס, אך לאחר בדיקות עם מטופלים היה ניכר כי הוא גורם להרבה יותר מקרים של תופעות לוואי שליליות ממוצרי ומיצויי קנאביס טבעיים. 

יצרני תרופות שמוותרים על המסלול הסינטטי ומפתחים פטנטים ישירות מצמח הקנאביס דווקא זוכים להצלחה טובה יותר. לדוגמא, ניתן למצוא בסל התרופות הישראלי תרופות לשיכוך כאבים המיועדות לחולי סרטן וטרשת נפוצה שהופקו מצמח הקנאביס. בנוסף אליהן, ה-FDA האמריקאי אישר בשנת 2018 תרופה לאפילפסיה שמופקת ישירות מקנאביס.

הרכיבים הפעילים בצמח הקנאביס התגלו לראשונה בישראל

למרות שבני אדם עושים שימוש בצמח הקנאביס עוד משחר ההיסטוריה בזכות האפקט המיוחד שהוא מייצר בגוף האדם, חקר הרכיבים הייחודיים האחראים לאפקט הזה התרחש רק בשנות ה-60 של המאה ה-20, כאן בישראל. לגילוי שהפך לאבן דרך במחקר הקנאביס מאז אחראי פרופסור ישראלי בשם רפאל משולם. 

בשנת 1963 רפאל משולם החל לחקור את צמח הקנאביס: קנבינואידים, טרפנים ושאר קבוצות רכיבים מוכרות פחות. באותה שנה הוא כבר פרסם לראשונה את המבנה של קנבינואיד ה-CBD, ושנה לאחר מכן ביצע ביחד עם יחיאל גאוני את הבידוד הראשון שנעשה ל-THC, הרכיב הפסיכואקטיבי העיקרי בצמח הקנאביס. 

כל תפרחות הקנאביס שתראו הגיעו מצמחים ממין נקבה

צמח הקנאביס הוא חד שנתי שמתחיל את צמיחתו בטבע עם בוא האביב ומפריח בקיץ במטרה לייצר זרעים אשר ייטמנו באדמה בחורף וינבטו באביב הבא. לקנאביס יש שני זוויגים אפשריים, כלומר: הוא יכול להיות זכר או נקבה, ורק צמחים ממין נקבה יכולים להצמיח תפרחות בעלות ריכוזי קנבינואידים יעילים לטיפול. 

תפרחות צמחי קנאביס ממין זכר לא יעילות מבחינה טיפולית, פסיכואקטיבית או אפילו לוגיסטית - הן לא נוחות לפירוק לשם אידוי או עישון כמו התפרחת הנקבית של הצמח. לכן, כל מוצרי הקנאביס הרפואי שרכשתם עד כה - הגיעו מצמחים ממין נקבה. Girl Power!

לסיכום

למרות וותק של אלפי שנים בתור תרופה - אנחנו עדיין לא יודעים הכל על צמח הקנאביס. עם זאת, הטיפול בקנאביס רפואי נהפך למדויק, יעיל ובעל פחות תופעות שליליות ככל שאנחנו למדים עוד. לכן, כדי לעצב את הטיפול בקנאביס רפואי בהתאם לדרישות והצרכים שלכם נסו למצוא מקור מידע טוב להתעדכן איתו מדי פעם - מוזמנים לעקוב אחרינו.

לחצו כאן למעבר לאתר פיס ותלמדו עוד על קנאביס רפואי>>>

* תוכן אתר זה נועד למטרות מידע בלבד, לא מהווה תחליף לייעוץ רפואי, לאבחנה או לטיפול מקצועי ואינו מחליף אותם. הנתונים באתר אינם תוצאות של מחקרים ו/או ניסויים, ואין להשתמש בהם לכל מטרה שהיא.

קנאביס רפואי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 29 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד