י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024
מאבק על הצניעות

איראן: המשטר מארגן הפגנות נגד המפגינים

הטלוויזיה הממלכתית של איראן שידרה תיעודים של עצרות פרו-ממשלתיות בטהרן ובמקומות אחרים, שנערכו כדי להראות את הפופולריות שלה, על רקע מחאות האופוזיציה. הקהל קטן בהרבה מאשר בעצרות קודמות שאורגנו על ידי הממשלה

איראן: המשטר מארגן הפגנות נגד המפגינים
תומכי המשטר האיראני מפגינים בעד המשטר צילום: Iran International

המשטר האיראני מוציא את תומכיו לרחובות: בסרטון שפורסם ברשתות החברתיות נראה קהל של מפגינים פרו-ממסדיים צועד בשדרת אנגלאב (המהפכה) במרכז טהראן, לאחר תפילות יום שישי בסמוך לקמפוס של אוניברסיטת טהראן שקוראים "לתלות את המסיתים הצבועים" כמה מתושבי טהראן צייצו בטוויטר שהקהל קטן בהרבה מאשר בעצרות קודמות שאורגנו על ידי הממשלה.

בדרשתו, מנהיג תפילת יום השישי של טהראן, קאזם סאדיגי, האשים את המפגינים ב"חוסר צניעות של נשים מוסלמיות ובהדלקת הקוראן" והפציר במערכת המשפט להעניש את "מנהיגי המהומות" אותם כינה רוצחים. כך דווח ערוץ הטלוויזיה Iran International.

ההאשמות של האימאם של ביום שישי אינן מבוססות על ידי דיווחים וצילומי וידאו מההפגנות נגד הממשלה. לא היו דיווחים על שריפת הקוראן ונשים רבות בעצרות עדיין מכוסות את ראשן. הרשויות האיראניות מכנות בדרך כלל את האופוזיציה "מסיתים צבועים" הם תמיד מייחסים "המרדות" למעצמות זרות כמו ארצות הברית ובריטניה או ארגון מוג'הדין חאלק הגולה, המכונה MEK, אשר ברטוריקה הרשמית של הרפובליקה האסלאמית מכונים תמיד 'צבועים'.

סוכנות הידיעות "תסנים" המקושרת למשמרות המהפכה אמרה הבוקר (שישי) כי האיראנים "יגנו פה אחד את ההתפרעויות" ופרסמה קריאות של גורמים רשמיים שונים, כולל אימאמים של יום שישי בערים שונות להתכנס נגד המפגינים לאחר התפילות, אך צילומים ותמונות של עצרות מסוג זה כמעט ולא קיימים ברשתות החברתיות, תקשורת וסוכנויות ידיעות הקשורות למדינה.

ביום חמישי, גינתה שרת החוץ הגרמנית, אנאלנה ברבוק, את "המתקפה האכזרית נגד הנשים האמיצות" שהפגינו באיראן נגד מותה של צעירה איראנית כי לא לבדה את החיג'אב, וכינתה את הדיכוי נגד ההפגנות המתמשכות "מתקפה על האנושות", והוסיפה כי ברלין תבקש מהנציב העליון של האו"ם זכויות אדם להתמודד עם התקיפה כהפרה של זכויות אדם.

שרת החוץ השוודית אן לינד, שהביעה הזדהות עם מחאות האיראנים, אמרה: "שבדיה עומדת לצד כל אלה שמתאבלים על מחסה אמיני שנהרגה באיראן ובמקומות אחרים". הוא גם הביע דאגה עמוקה לגבי דיווחים על פצועים והרוגים בקשר להפגנות מתמשכות. "יש לשמוע את נשות איראן. יש להבטיח זכויות אדם לכל האיראנים, כולל הזכות למחאה בדרכי שלום".

בנאומו בעצרת הכללית, נשיא צ'ילה גבריאל בוריק גינה גם את מותה של אמיני על ידי המשטרה האיראנית, ואמר כי על הקהילה הבינלאומית "לגייס מאמצים להפסקת האלימות נגד נשים בין אם זה באיראן שמת על ידי המשטרה השבוע, או בכל מקום בעולם".

בניגוד לנשיא ראיסי שהתעלם ממותה של אמיני ומהמחאות הנוכחיות בארצו במהלך נאומו באו"ם, ראש הממשלה לפיד אמר בנאום באו"ם, "המשטר של איראן שונא יהודים, שונא נשים, שונא את המערב. הם שונאים והורגים מוסלמים שחושבים אחרת, כמו סלמאן רושדי ומהסה אמיני, השנאה שלהם היא דרך חיים. זו דרך לשמר את השלטון המדכא שלהם".

הארגון הלא ממשלתי "איראן זכויות אדם" שבסיסו באוסלו נורווגיה, אמר ביום חמישי כי מניין ההרוגים בהפגנות ברחבי איראן עלה ל-31. הערוץ הממלכתי של איראן אישר את מותם של 17 בני אדם, כולל כוחות הביטחון והמפגינים, אך המספר האמיתי צפוי להיות גבוה יותר.

איראן הפגנות תמיכה הפגנות באיראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד