י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
7 חודשים לפלישה

חוקרי האו"ם: "פשעי מלחמה נוראיים בוצעו על ילדים"

ועדת האו"ם מצאה עדויות לפשעי מלחמה שבוצעו באוקראינה, הכוללות עינויים ואלימות אכזרית. הוועדה הוקמה בחודש מאי כדי לחקור טענות על פשעי מלחמה | הם התמקדו עד כה בארבעה אזורים, קייב, חרקוב, סומי וצ'רניהיב

חוקרי האו"ם: "פשעי מלחמה נוראיים בוצעו על ילדים"
הגופות בעיר איזיום צילום: נשיא אוקראינה

חוקרי האו"ם הודיעו ביום שישי כי מצאו ראיות לפשעי מלחמה שביצעה רוסיה באוקראינה. "בהתבסס על העדויות שנאספו על ידי הנציבות, היא הגיעה למסקנה שבוצעו פשעי מלחמה באוקראינה", אמר ראש ועדת החקירה למועצת זכויות האדם של האו"ם.

הוועדה הוקמה במאי כדי לחקור טענות על פשעי מלחמה, חברי הוועדה התמקדו עד כה בארבעה אזורים: קייב, חרקוב, סומי וצ'רניהיב.

"הופתענו מהמספר הרב של הוצאות להורג באזורים שבהם ביקרנו. הוועדה חוקרת כעת מקרי מוות כאלה ב-16 עיירות וישובים", אמר אריק מוזה, יו"ר הוועדה.

חוקרי האו"ם שוחחו עם למעלה מ-150 עדים וביקרו ב-27 עיירות וישובים בהן חקרו גם קברים וכן מרכזי מעצר ומתקני עינויים. הצוות בדק גם שני מקרים של התעללות ברוסים על ידי חיילים אוקראינים.

"מחר ימלאו שבעה חודשים לתחילת פעולות האיבה באוקראינה", נמסר בהודעת הוועדה. "אנחנו מודאגים מהסבל שהסכסוך המזוין הבינלאומי באוקראינה כפה על האוכלוסייה האזרחית, זה מומחש על ידי הנתונים המתעדכנים באופן קבוע על ידי משרד הנציב לזכויות אדם לגבי מקרי מוות ופציעות ועל ידי נציבות האו"ם לפליטים לגבי פליטים ועקורים פנימיים, הגילוי האחרון של קברים נוספים ממחיש את חומרת המצב".

דו"ח הוועדה הדגיש מספר תחומים שבהם הפעילות הרוסית הייתה תוקפנית במיוחד, כולל התקפות כלליות חסרות הבחנה על אזורים אזרחיים, הוצאות להורג, עינויים ואלימות קשה. הוועדה דיווחה כי "השימוש של רוסיה בנשק באזורים מיושבים הוא מקור לנזק וסבל עצום לאזרחים" וכי מספר תקיפות "בוצעו ללא הבחנה בין אזרחים ללוחמים", כולל שימוש ב"תחמושת מצרר או מערכות רקטות מרובות שיגורים ותקיפות אוויריות באזורים מיושבים".

ההצהרה ציינה 16 עיירות וישובים שבהן מתקיימות חקירות הוצאות להורג, עם האשמות של מקרים רבים נוספים. היו דיווחים עקביים על התעללות ועינויים של קורבנות אוקראינים, חלקם נאמר כי הועברו למרכזי מעצר ברוסיה, שם הוחזקו במשך שבועות. על פי הדיווחים, כמה קורבנות נעלמו.

כמו כן הציגה הוועדה עדויות על מכות, מכות חשמל של עצירים לשעבר בבתי מעצר רוסיים. יו"ר הוועדה מוז אמר גם שהם מצאו ראיות למספר לא מוגדר של חיילים רוסים שביצעו פשעים על אזרחים בצורה איומה, גילאי הקורבנות שלהם נע בין 4 ל-82 שנים. "הוועדה תיעדה מקרים שבהם ילדים עונו ונכלאו שלא כדין", נכתב בהצהרה.

מלחמת אוקראינה רוסיה איזיום פשעי מלחמה קבר אחים או"ם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד