כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
מצביעים תחת איומים

חיילים רוסים מפקחים על ההצבעה במשאל עם

עדי ראייה ובכירים אוקראינים תיארו סצנות מפחידות בערים הכבושים באוקראינה, שבהם מתקיימים "משאלי עם מדומים". "מה שמכונה משאל העם הוא יותר כמו סקר דעת קהל מתחת ללוע של מקלעים", כתב בשבת בטלגרם סריי היידאי, המושל האוקראיני של מזרח לוהנסק

חיילים רוסים מפקחים על ההצבעה במשאל עם
החיילים ועובדי הקלפי דופקים על הדלתות צילום: צילום מסך

רוסיה מקיימת בימים אלה 'משאל עם' על הצטרפות לרוסיה. חלק גדול מאוכלוסיית האזורים הכבושים ברחו, והצבעה בדואר והצבעה אלקטרונית מתקיימת למרות היעדר שירותי דואר או אפילו חשמל בערים כבושות באוקראינה. ה'ניו יורק טיימס' מדווח, כי ההצבעה מתקיימת בנוכחות חיילים חמושים, כך על פי עדים ובכירים אוקראינים.

"מה שמכונה משאל העם הוא יותר כמו סקר דעת קהל מתחת ללוע של מקלעים", כתב בשבת בטלגרם סריי היידאי, המושל האוקראיני של מזרח לוהנסק. תושבים תיארו סצנה מפחידה: חיילים עם פנים מכוסות מלווים בעובדי הקלפי, עוברים מבית לבית עם פתקים. החיילים עומדים ליד התושבים בזמן מילוי פתקי ההצבעה, ומותירים ספק רב לגבי איזו תיבה כדי לבחור.

"איך הם יכולים להגיד שההצבעה היא חופשית כשהם באו עם רובים?" כך אמרה נטליה, תושבת כפר באזור חרסון, שכמו אחרים שהתראיינו לכתבה של ה'ניו יורק טיימס' סירבה למסור את שמה המלא מחשש לנקמה. תושבי הכפר יצאו לברך את המשלחת הקטנה של שני חיילים ושלוש נשים עם קלפי, לדבריה. נטליה אמרה שהיא שאלה את החיילים למה הם שם, והם אמרו לה שהם שומרים על הנשים. ואז היא פנתה אל הנשים. "שאלתי, 'ממה אתן כל כך מפחדות שצריך לשמור עליכן?'" אמרה נטליה. "הן שתקו".

פקידים אוקראינים ומערביים אמרו בתוקף שהם יתעלמו מהתוצאות של משאלי עם מזוייפים, הם מאמינים שמטרתו של פוטין היא בסופו של דבר לספח את אותם חלקים של אוקראינה - כפי שעשתה רוסיה עם חצי האי קרים ב-2014, ולאחר מכן לאיים בתגובה חמורה אם אוקראינה תבצע פעולה צבאית נגד מה שהקרמלין מחשיב "אדמה רוסית".

בתיעוד מחדרי המדרגות של בנייני דירות באזור זפוריז'יה הכבושה שפורסמו ברשתות החברתיות בשבת על ידי ראש העיר הגולה של העיר אנרהודאר, דמיטרו אורלוב, נראים חיילים אוחזים ברובים, הולכים עם נשים נושאות קופסאות פלסטיק שקופות של פתקי הצבעה.

"הם נכנסים לבניינים עם נשק", אמר מר אורליוב בראיון טלפוני לניו יורק טיימס', לדבריו, התושבים סיפרו לו על הפחדה מצד חיילים. "הם דופקים בקול רם, הם מצלצלים בפעמון הדלת, הם נותנים לאנשים פתק הצבעה ומצביעים עם הרובה שלהם לאן לשים את הפתק". אולכסנדר סטארוך, מושל אזור זפוריז'יה, אמר ביום שבת כי כשלושה רבעים מהאוכלוסייה נמלטו מהאזור בגלל קרבות, מה שמערער כל טענה לתוצאה לגיטימית.

מלחמת אוקראינה רוסיה ולדימיר פוטין משאל עם חרסון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד