כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
הבריחה נמשכת

גרמניה מאותתת על נכונות לקלוט רוסים שנמלטים מגיוס

שרים גרמנים אמרו שאנשים הבורחים מרוסיה בשל חשש לגיוס, יכולים להגיש בקשה למקלט מדיני בגרמניה לאחר שהנשיא פוטין הורה על "גיוס צבאי חלקי". על פי חוקי האיחוד האירופי, למי שנמלט ממלחמה שמפרה את החוק הבינלאומי יש זכות למקלט והגנה

טנק רוסי הרוס
טנק רוסי הרוס צילום: צבא אוקראינה

כמה שרים בממשלת גרמניה ציינו כי בתנאים ספציפיים, גרמניה מוכנה לקלוט רוסים הנמלטים מ"הגיוס הצבאי החלקי" שהורה נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. "עריקים המאוימים בדיכוי רציני יכולים להשיג הגנה בינלאומית בגרמניה", אמרה שרת הפנים ננסי פאסר בראיון ליומון "פרנקפורטר אלגמיין צייטונג". "כל מי שמתנגד באומץ למשטרו של פוטין ובכך נקלע לסכנה גדולה, יכול להגיש בקשה למקלט על רקע רדיפה פוליטית", אמרה. כך דווח תאגיד השידור הגרמני DW שרוסיה אסרה עליו לשדר מתוך רוסיה.

שר המשפטים הגרמני, מרקו בושמן, צייץ באמצעות ההאשטאג "גיוס חלקי" כי "ככל הנראה, רוסים רבים עוזבים את מולדתם - כל מי ששונא את דרכו של פוטין ואוהב דמוקרטיה ליברלית מוזמן בגרמניה". שרת החוץ הגרמנית, אנאלנה ברבוק, שיבחה את המפגינים הרוסים נגד המלחמה והוסיפה שאף אחד במדינה לא יכול להמשיך להעלים עין ממה שקורה באוקראינה מכיוון ש"כל רוסי עומד כעת בסיכון להיות מגויס למלחמה הזו".

ביום חמישי האחרון דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב המעיט בדיווחים על גברים בגיל גיוס מרוסיה שנמלטו בהמוניהם לאחר הודעתו של פוטין. "המידע על ההייפ בשדות תעופה וכן הלאה הוא מאוד מוגזם, יש הרבה מידע מזויף על זה, אנחנו צריכים להיזהר מאוד בעניין הזה כדי לא להפוך לקורבן של מידע כוזב בעניין הזה", הוא אמר.

אך פסקוב לא מדייק בלשון המעטה, מאחר ומאז שהכריז פוטין על "גיוס חלקי" של חיילי מילואים, הטיסות בימים האחרונים מרוסיה למדינות נטולות צורך בויזה כמו ארמניה, טורקיה, אזרבייג'אן וסרביה אזלו לחלוטין. דווח על תורים ארוכים בגבולות רוסיה עם גאורגיה, פינלנד, קזחסטן ומונגוליה. ארגון זכויות האדם 'פרו אסיל' שבסיסו בגרמניה, קרא למדינות להעניק מקלט לעריקים ולסרבני מצפון מרוסיה ובלארוס.

"על פי חוקי האיחוד האירופי, למי שנמלט ממלחמה שמפרה את החוק הבינלאומי יש זכות למקלט והגנה. במובן זה, גרמניה ושאר אירופה חייבות כעת לארגן באופן לא ביורוקרטי את קבלת האנשים שמצביעים ברגליים נגד מלחמת התוקפנות הרוסית", אמר ראש המחלקה האירופית של פרו אסיל, קארל קופ, לעיתון Rheinische Post.

מאז ה-24 בפברואר, גרמניה קלטה כמיליון אוקראינים שנמלטו מהפלישה של רוסיה, אך גם קיבלה בברכה מתנגדים רוסים, 438 מתנגדים רוסים, כולל עיתונאים, נהנו גם הם מהגנה בגרמניה. עם זאת מקלט מדיני אינו ניתן אוטומטית, מועמדים נתונים תחילה לבדיקות ביטחוניות.

הנציבות האירופית אמרה גם שלאנשים הנמלטים מגיוס חלקי ברוסיה יש את הזכות לתבוע מקלט באיחוד האירופי. "זהו מצב חסר תקדים", אמרה אניטה היפר, דוברת האיחוד האירופי האחראית להגירה. לדברי היפר, יש לשקול את הבקשות על בסיס כל מקרה לגופו. היא הוסיפה כי נמשכת עבודה עם המדינות החברות באיחוד האירופי למציאת גישה משותפת.

ביום רביעי האחרון, גורמים רשמיים מהמדינות החברות הבלטיות באיחוד האירופי אמרו שהם לא יציעו מקלט לאף אחד מהרוסים הבורחים מהגיוס החלקי של מוסקבה. אסטוניה, לטביה וליטא סגרו את גבולותיהן בפני האזרחים הרוסים בתגובה לתמיכה הפנימית ברוסיה במלחמה באוקראינה.

מלחמת אוקראינה רוסיה גרמניה איחוד אירופי מקלט מדיני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד