י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
כמה ביהדוה"ת לעומת ש"ס?

מרתק: האם המשפחה והחברים מצביעים כמונו • תוצאות מפתיעות

סקר חדש בדק האם בני המשפחות והחברים שלנו מצביעים כמונו? ובכן יש מפלגות שהמצביעים שלהם מוצקים ויש כאלה שהם פריכים ונודדים מעת לעת | אצל החרדים כמובן יותר אחוזים מקרב המשפחה והחברים מצביעים אותו דבר | ואיזו מפלגת שמאל היא הפוכה לחלוטין מכולם

מרתק: האם המשפחה והחברים מצביעים כמונו • תוצאות מפתיעות
קלפי בחירות צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

עד כמה אנחנו מצביעים בקלפי כמו ההורים שלנו, כמו החברים והשכנים שלנו – זו אחת השאלות שמעצבות את הפוליטיקה הישראלית. וכמו בכל אחת מהשאלות האלה, התשובה קצת מורכבת. יש מפלגות שאצל התומכים שלהן זה ברור. הסקר המרתק הוצג אמש בתכנית 'הכל פוליטי' ב'כאן 11' בהגשת יערה שפירא וסולימאן מסוואדה.

כמו שאנחנו מחירים את המגזר שלנו - החרדי, רוב בני המשפחה מצביעים לאותה מפלגה בהתאם לשיוך העדתי או הקהילתי. תומכי 'יהדות התורה' נשאלו למי לדעתם יצביעו הקרובים שלהם – 78% ענו שגם הם יצביעו ג'. ואם לא ג', אז למפלגה אחת בגוש הימין. רק 6% חשבו שהמשפחה שלהם תצביע לגוש האחר.

גם בקרב תומכי מפלגת ש"ס נוטים להצבעה משפחתית, אבל בשיעורים הרבה יותר נמוכים ביחס ל'יהדות התורה'. וזה לא שהחברים של הש"סניקים מצביעים פתאום ללפיד, הם מצביעים כנראה לליכוד ולבנימין נתניהו, מה שמצריך את ש"ס לשכנע את הקהל שיש טעם ספציפי להצביע עבור אריה דרעי, שהוא יעשה משהו ש'הליכוד' לא יעשה עבור המצביע הפוטנציאלי.

זוג חרדים בקלפי. (אילוסטרציה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

43% מתומכי ש"ס מצפים שהמשפחה תצביע ש"ס. 44% חושבים שהקרובים להם יצביעו למפלגה אחרת בגוש נתניהו. רק 2% באים מקבוצה חברתית שתצביע לגוש האחר.

ומה קורה במפלגות הגדולות - 'הליכוד' ו'יש עתיד'

בקרב תומכי 'הליכוד' ו'יש עתיד', המצביעים שלהם מתנהגים בדפוס די דומה. בסך הכול מצביעי המפלגות האלה מצביעים לאותו גוש כמו המשפחה, אבל זה לא כמו ההצבעה החרדית – יש להם בכל זאת חברים מהמחנה היריב. זה הופך גם את טקטיקת השכנוע של המפלגות האלה, לדי דומה.

26% מתומכי יש עתיד חושבים שהמשפחה תצביע ללפיד

26% מקרב תומכי מפלגת 'יש עתיד' חושבים שהמשפחה תצביע ליאיר לפיד. 38% חושבים שיצביעו לאותו גוש. אבל יש 15% מתומכי לפיד שמגיעים ממשפחות שתומכות בגוש נתניהו. באופן דומה – 40% ממצביעי הליכוד חושבים שהחברים שלהם יצביעו ליכוד, 30% מעריכים שלפחות יצביעו לגוש נתניהו. אבל יש 11% שחושבים שהקרובים להם יצביעו לגוש האחר.

צילום: דוד כהן, פלאש 90.

סוג שלישי של מפלגות שמתמודדות בבחירות האלה – סוג שקיים רק בגוש מתנגדי נתניהו, הן מפלגות שמרבית תומכיהם עושים את זה למרות שהמשפחה שלהם מצביעה למפלגה אחרת באותו גוש. כך, רק 17% מתומכיו של בני גנץ, חושבים שגם החברים שלהם יצביעו לו. 42% מהם מעריכים שהקרובים שלהם יצביעו למפלגה אחרת בגוש, ניתן לנחש – שהם מתכוונים להצביע ל'יש עתיד'.

בקרב תומכי מפלגת 'העבודה' המגמה בולטת עוד יותר. רק 7% מהתומכים של מרב מיכאלי חושבים שהקרובים שלהם יצביעו 'אמת' בקלפי. אבל 60% מעריכים שהמשפחה והחברים שלהם הולכים להצביע למפלגות אחרות בגוש רק לא ביבי.

ב'מרצ' לרוב אין הצבעה משפחתית - יש מצביעים אפילו לנתניהו

המפלגה שהצבעה לטובתה היא הרבה פעמים סוג של מרד במשפחה והחברים. לא פחות מ-28% מתומכי מפלגת 'מרצ' – יותר מרבע – מעריכים שהמשפחה והחברים שלהם יצביעו לגוש נתניהו. רק 15% מהם חושבים שהקרובים שלהם יצביעו 'מרצ'. אם יש הפך להצבעה משפחתית – 'מרצ' היא ההפך. מה שאולי מעיד על מצבה ההולך ומתדרדר מבחירות לבחירות, כאשר גם הפעם היא מתמודדת ללא חיבור עם מפלגה כלשהי ועשויה למצוא עצמה מתחת לאחוז החסימה.

סקר דעת קהל כאן 11 בחירות לכנסת ה-25 הצבעה בבחירות דפוס הצבעה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד