כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
הפעולה שהדהימה את העולם

דיווח איראני: 14 כתבי אישום בפרשת חיסול מדען הגרעין

התקשורת האיראנית מדווחת כי הוגשו כתבי אישום נגד 14 נאשמים בפרשת החיסול של מדען הגרעין מוחסן פחריזאדה, מי שהיה ראש תוכנית הגרעין האיראנית. הוא חוסל ביום שישי 27 בנובמבר 2020 סמוך לעיירה אבסארד שליד טהראן, בעת שנהג לביתו ברכבו

דיווח איראני: 14 כתבי אישום בפרשת חיסול מדען הגרעין
מדען הגרעין האיראני מוחסן פחריזאדה שחוסל ברכבו צילום: Iran international

התובע הציבורי של טהראן הגיש כתבי אישום נגד 14 אנשים שלכאורה היו מעורבים החיסול מדען הגרעין האיראני מוחסן פחריזאדה, בגין "שיתוף פעולה מודיעיני וריגול לטובת המשטר הציוני, קנוניה במטרה לשבש את ביטחון המדינה, ופעולות נגד ביטחון המדינה", כך דיווחו כלי תקשורת באיראן ביום ראשון האחרון.

חיסולו של המדען הבכיר התאפשר לאחר שלפי דיווחים הוא התעלם מאזהרות צוות האבטחה שלו. על פי הדיווח, הוא נסע לעתים קרובות במכוניתו שלו מטהרן הבירה לאבסארד, שם היה לו בית נופש, וזאת במקום ששומרי ראש יסיעו אותו ברכב משוריין. זאת הייתה הפרה חמורה של נהלי האבטחה, אך הוא התעקש.

זמן קצר אחר הצהריים ביום שישי, ב-27 בנובמבר 2020, הוא ישב מאחורי ההגה במכונית הניסאן שלו, אשתו ישבה במושב הנוסעים לצידו. בסביבות השעה 13:00 שעון מקומי קיבל צוות החיסול הודעה כי המדען מוחסן פרחיזאדה ואשתו ומספר שומרים חמושים במכוניות ליווי עומדים לעזוב לאבסארד, שם לרבים מהאליטה האיראנית ישנם בתים ווילות נופש. כאשר המדען הגיע לצומת שתוכננה מראש ליעד החיסול, הוא נורה ממרחק בידי רובה מיוחד שהוברח לאיראן בחלקים במשך תקופה.

הנשק המיוחד היה מחובר על רכב שחנה בצד הדרך, והיה מצויד בטכנולוגיה ממוחשבת הכוללת בינה מלאכותית ומצלמות, המופעל באמצעות לוויין ומסוגל לירות 600 כדורים בדקה.

ה'ניו יורק טיימס' דיווח לאחר החיסול כי החלק היחיד במבצע שלא הלך כמתוכנן, היה הפיצוץ שנועד לקרוע את הרובוט לגזרים כך שהאיראנים לא יוכלו לחבר את מה שקרה ולהבין מה ומי חיסל את המדען. במקום זאת, רוב הציוד הועף לאוויר בפיצוץ ואז נפל על הקרקע, ניזוק ללא יכולת תיקון, אך שלם במידה רבה.

ה'טיימס' ציין כי ההערכה של משמרות המהפכה-שההתקפה בוצעה על ידי מקלע בשלט רחוק "המצויד במערכת לוויין חכמה" באמצעות בינה מלאכותית-הייתה נכונה.

כל הפעולה ארכה פחות מדקה. חמישה עשר כדורים נורו. חוקרים איראנים ציינו כי אף אחד מהם לא פגע בגברת פרחיזאדה, שישבה סנטימטרים משם, דיוק שהם ייחסו לשימוש בתוכנת זיהוי פנים.

מוחסן פחריזאדה מדען חיסול באיראן איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד