כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
שיטה עוקצנית

חוקרים משתמשים ביתושים על אנשים כדי לבדוק חיסון חדש

מתנדבים לקחו חלק בניסוי קליני לחיסון ניסיוני חדש למלריה. קופסת קרטון מלאה ב-200 יתושים ומכוסה ברשת ששומרת שלא יברחו אבל עדיין נותנת להם לעקוץ, עקצו מתנדבת. לאחר מכן כיסה מדען את זרועה בבד שחור, כי יתושים אוהבים לנשוך בלילה

חוקרים משתמשים ביתושים על אנשים כדי לבדוק חיסון חדש
יתוש על יד אדם צילום: pixabay

מדענים שפיתחו חיסון חדש למלריה, פעלו עם שיטת הזרקה לא שגרתית על ידי שימוש בקופסה מלאה ביתושים כדי לחסן אנשים. "אנחנו משתמשים ביתושים כאילו הם 1,000 מזרקים קטנים מעופפים", אמר ד"ר שון מרפי, רופא מאוניברסיטת וושינגטון, במאמר שפורסן לאחרונה ב-Science Translational Medicine שדיווח על הניסויים.

קרולינה ריד מסיאטל ארה"ב, אחת הנבדקות סיפרה כי היא הניחה את זרועה על קופסה שנראתה כמו "מארז אוכל סיני" ונתנה לעצמה להינשך על ידי לפחות 200 יתושים בפנים. "כל האמה שלי התנפחה והופיעו שלפוחיות", סיפרה, "במשפחה שלי צחקו ושאלו למה אני מכפיפה את עצמי לזה?" היא לא עשתה את זה רק פעם אחת. היא עשתה את זה חמש פעמים.

ריד חיפשה עבודה כשהצטרפה למחקר ב-2018. "הדבר הראשון שתפס את עיני היה הכסף", היא הודתה. כל משתתף קיבל תשלום של 4,100 דולר. אבל כשדיברה עם חברים שחלו במלריה, היא מצאה מוטיבציה אחרת. היא אמרה שזה כבר לא קשור לכסף באותו שלב - למרות שזה עדיין נחמד - אלא להיות חלק ממחקר חשוב.

קופסת קרטון מלאה ב-200 יתושים ומכוסה ברשת ששומרת שלא יברחו אבל עדיין נותנת להם לעקוץ, עקצו מתנדבת. לאחר מכן כיסה מדען את זרועה בבד שחור, כי יתושים אוהבים לנשוך בלילה.

בניסוי הקליני, היתושים מספקים טפילי פלסמודיום מהונדסים גנטית שמונעים מהנבדקים להידבק במלריה, כך על פי המאמר. הגוף מייצר נוגדנים נגד הטפיל המוחלש ולכן הוא מוכן להילחם במחלה החמורה ולעיתים קטלנית.

"יתושים, ששימשו בעבר בניסויים קליניים דומים, לא ישמשו כדי לדקור מיליוני אנשים", ציין דר' מרפי. צוות אוניברסיטת וושינגטון החליט להשתמש ביתושים מכיוון שזה יקר וגוזל זמן להשתמש במחטים כדי להעביר טפיל מוחלש בשלב הוכחת הרעיון של הניסוי, על פי המחקר. הניסוי שכלל 26 אנשים, הראה שהטפילים הגנו על האנשים מפני זיהום במשך כמה חודשים. החוקרים מאוניברסיטת וושינגטון מקווים לשפר את יעילות החיסון שלהם על ידי הכנסתו למזרקים במקום להשתמש ביתושים כדי שיוכלו לקבל את המינון הנכון להגנה ארוכה יותר.

יתושים מלריה מחקר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד