כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
"מצאנו ראיות קשות"

סוכני מוסד לשעבר: כך חולצו הילדים מלב טהור

החילוץ מלב טהור: משטרת מקסיקו פעלה לצד צוות מתנדבים בן ארבעה אנשים מישראל, כולל סוכני מוסד לשעבר, בתכנון וביצוע הפעולה. המבצע יצא לדרך לפני כשנתיים, כאשר ישראל עמיר, צעיר שנמלט מהכת, ביקש עזרה מסוכן מוסד לשעבר

סוכני מוסד לשעבר: כך חולצו הילדים מלב טהור
נשים וילדים בכת לב טהור צילום: באדיבות המצלם

יחידת העילית של המשטרה המקסיקנית פשטה ביום שישי האחרון על מתחם כת לב טהור "בזהירות רבה ומבלי לנקוט באלימות כלשהי". הפשיטה כללה שוטרות בגלל מספר הנשים והילדים בכת, כך אמר מקור ישראלי ל-BBC. "הרשויות במקסיקו עשו את חובתם בצורה הטובה ביותר", הוסיף הגורם. הנערים והנערות הופרדו במהירות משאר חברי הקבוצה, בעקבות חשש לחייהם. היה גם חשש שהמבוגרים ינסו למנוע את חילוצם.

המבצע יצא לדרך לפני כשנתיים, כאשר ישראל עמיר, צעיר שנמלט מהכת, ביקש עזרה מסוכן מוסד לשעבר, יחד עם אנשים נוספים בעלי ניסיון, הצוות נדד בין ישראל לגואטמלה, שם התגוררו חברי הכת מאז 2014, ביצעו פעולות מעקב ועבדו עם רשויות מקומיות, רשויות אכיפת חוק וחוקר פרטי מגואטמלה.

בינואר האחרון, כ-40-50 חברים חצו באופן בלתי חוקי למקסיקו, שם המשיכה הקבוצה מישראל לעקוב אחריהם. חברי הכת התיישבו בג'ונגל מצפון לטאפאצ'ולה במדינת צ'יאפס. בסך הכול השתתפו בפשיטה כ-80 אנשים. את המשטרה ליווה צוות ישראלי פרטי ששכרו המשפחות, קונסול ישראל במקסיקו, שהה בסמוך.

יואל לוי, שברח מהכת בגיל 16 וחצי, אמר לאסף ליברמן וקלמן ליבסקינד "זה סבל יומיומי. התחלתי להבין שאורח החיים לא נורמלי. זה היה תהליך. כשהם עברו מקנדה לגוואטמלה ראיתי חיים אחרים, לקח לי זמן להבין את זה. ברגע שאתה יוצא, אין עם מי לדבר".

ישראל עמיר אשר ברח מהכת לפני מספר, שנים ובנו בן ה-3, אחותו ואחיו מצויים בכת, השתתף גם הוא בפשיטה יחד עם עוד חברי משפחה, בכדי לזהות את הילדים. במהלך המבצע ולנוכח צו בית משפט ישראלי הועבר בנו של ישראל לידיו ע"י הרשויות המקסיקניות. ישראל טס עם בנו לישראל.

תשעה מחברי הכת הואשמו בקשר למספר מקרי חטיפה והתעללות. ארבעה - כולל בנו של המייסד והמנהיג הנוכחי נחמן הלברנץ נכלאו בארה"ב. אדם אחד שהורשע בארה"ב, כבר שוחרר בגלל שכבר ריצה עונש מאסר מאז מעצרו, אחר עדיין ממתין לגזר דינו בארה"ב ושניים נוספים ממתינים למשפט בארה"ב ועוד חשוד אחד נמצא במעצר בגואטמלה.

ניצב בדימוס דוד צור, שמסייע לנפגע הכת ישראל עמיר, אמר לרשת ב': "מצאנו ראיות קשות על נישואי קטינים ועל תנאי תחזוקה ורעב קשים". על בנו בן ה-3 של ישראל, אותו סייע לחלץ מידי הכת אמר: "מצבו של הילד מדהים, ישראל יצר איתו קשר מהרגע הראשון. מקווה שאימו גם תגיע לפה, היא יכולה להגיע בכל נקודת זמן. אין לנו שום כוונה שהמשפחות ייפרדו".

מהרגע שברחתי היה לי חלום אחד – להציל את הבן שלי מהסיוט של חיים בכת", סיפר ישראל ל'מאקו'. "ידעתי שאין סיכוי שאני משאיר אותו בחיים של חוקים אכזריים, שליטה מוחית, רעב ואומללות. החלום הזה התגשם לו בערב ראש השנה".

עוד אמר: "בעזרתם של אנשים מופלאים, בראשם דודה שלי אורית שלא ויתרה ונלחמה עלינו בכל דרך", הוסיף. עוד הודה לשורה של אנשים שהיו לצידו לאורך המסע: "אשל ארמוני, דני לימור, דוד צור, צביקה בר נתן, אנריאה ומאיה, כולם חבורה מופלאה שלא ויתרה עליי גם כשנדמה היה שאין שום סיכוי להציל את הבן".

ישראל הודה גם לגורמים הדיפלומטיים: "אני שמח שהמדינה שלי הצטרפה למאבק ושגרירות ישראל במקסיקו, השגריר ואיתו ליאור בצוב הקונסול שהיה איתנו בלב המבצע ונלחם איתי על הבן שלי. ויותר מכך, הוא הצליח להבין מה זה אומר לחיות בכת על כל הרגישויות שבזה".

חברי הכת מונים עד כ-250 חברים, נאלצו בשנים האחרונות לעבור ממדינה למדינה לאחר שגורשו מכל מדינה אליה הגיעו על ידי הרשויות המקומיות. היא מפוזרת כיום בין ישראל, ארה"ב, צפון מקדוניה, מרוקו, מקסיקו וגואטמלה. בין 70 ל-80 חברים עדיין נמצאים בגואטמלה.

כזכור כפי שדווח ב'בחדרי חרדים' שניים מחברי הכת משה יוסף רוזנר אזרח אמריקאי, ומנחם מנדל אלתר, אזרח ישראלי נעצרו בגין חשדות לסחר בבני אדם ועבירות קשות, הם צפויים להישפט במקום ומואשמים בעבירות שדינם כ-20 שנות מאסר. שני מבוקשים נוספים לא נמצאו במקום ומעדויות החברים עזבו עם קבוצת חברים נוספת כיומיים לפני הפשיטה.

לב טהור מקסיקו יואל לוי ארה''ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד