כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
חבר מפלגתה הלל את היטלר

אשת ימין ותומכת ישראל: הכירו את ראש ממשלת איטליה החדשה

מנהיגת המפלגה שממשיכה את התנועה הניאו-פשיסטית, אישה פורצת דרך שניפצה תקרות זכוכית שונות בדרך ללשכת ראש הממשלה באיטליה ותומכת ישראל נלהבת שהצהירה כי מדינת ישראל היא 'נקודת אור' במזרח התיכון | הכירו את ראש ממשלת איטליה החדשה, הגב' ג'ורג'יה מלוני

אשת ימין ותומכת ישראל: הכירו את ראש ממשלת איטליה החדשה
תומכי המפלגה "האחים של איטליה" צילום: דוברות ראש ממשלת איטליה

ביום ראשון האחרון התרחשה היסטוריה באיטליה: לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה, ניצחה מפלגה ימנית בבחירות, והיא זו שתנהיג את ארץ המגף בשנים הקרובות. מפלגת "האחים של איטליה" היא זו שהביאה את המהפך, בראשות ג'ורג'יה מלוני שתרשום הישג נוסף בדמות התמנות לראש ממשלת איטליה האישה הראשונה.

בבחירות נרשם שפל תקדימי באחוזי ההצבעה, כאשר הסך הסופי עמד על 64% בלבד. מפלגת "האחים של איטליה" גרפה סך משמעותי מהקולות וגוש הימין האיטלקי קיבל רוב של כ-43% מסך הבוחרים. בנאום הניצחון אמרה מלוני: "אם ניקרא למשול באומה זו, נעשה זאת עבור כל האיטלקים, במטרה לאחד את העם, ונדגיש את מה שמאחד בינינו במקום מה שמפריד. לא נבגוד באמונכם".

זכייתה של מלוני עוררה סערה ברחבי העולם, על רקע ההיסטוריה האפלה של מפלגתה ואמירות שנויות במחלוקת שסיבכו אותה פעמים רבות, והעלו את שמה לכותרות ברחבי העולם. מלוני נחשבת בעיני רבים לאשת ימין קיצוני, ותנועתה נחשבת להמשכה הישיר של התנועה הניאו פשיסטית באיטליה. לאחר ניצחונה אף הועלה מהאוב תיעוד בו מודה מלוני לאיראן ולחיזבאללה, ש"איפשרו חיים נוצריים בסוריה".

מלוני שריינה בעבר ברשימת מפלגתה את נינו של מנהיג איטליה הפשיסט מוסליני, ולאחרונה נמצא פוסט בן שמונה שנים בו מהלל חבר מפלגתה את אדולף היטלר. על רקע הדברים הללו ניסתה בבחירות האחרונות לצאת מהתדמית הקיצונית שנוצרה לה. היא הצהירה כי מפלגתה היא מפלגתה שמרנית ולא ימנית קיצונית והסבירה כי מנסים לייחס לה קיצוניות מטעמים פוליטיים ציניים בלבד.

על מוסלני, שרבים מכנים אותו "אביה הרוחני של מלוני", אמרה כי עשה כמה שגיאות: "חוקי הגזע נגד יהודים, הכרזת המלחמה והמשטר האוטוריטרי". על הימין האיטלקי אותו היא מנהיגה, ועל הניסיון לייחס לו גזענות, אנטישמיות ופשיזם, אמרה: "הימין האיטלקי הפך את הפשיזם להיסטוריה, גינה באופן חד משמעי וברור את דיכוי הדמוקרטיה, ואת החוקים המבישים נגד היהודים. בדי אן איי של האחים של איטליה אין שום נוסטלגיה לפשיזם, גזענות או אנטישמיות. במקום זאת יש בו דחיה של כל סוגי הדיקטטורה: עבר הווה ועתיד".

אך מעבר לשאלת דעותיה הפוליטיות, ג'ורג'יה מלוני היא ללא ספק אישה פורצת דרך ששברה תקרות זכוכית שאישה לפניה לא שברה מעולם באיטליה. לשכת ראש הממשלה מהווה עבורה את שיא המסע, שכלל אינספור נקודות ציון ראויות וחשובות בהנהגה האיטליקית.

כבר בגיל 15 הצטרפה מלוני ל"תנועה הסוציאליסטית האיטלקית", תנועה ניאו פשיסטית. עם פירוק התנועה ב-1995, עברה מלוני למפלגה שירשה אותה: "הברית הלאומית". כעבור פחות מעשור תהיה מלוני לאישה הראשונה שתנהיג את המפלגה, וכעבור שנתיים נוספות, ב-2006, תמונה מטעמה לבית הנבחרים האיטלקי ולתפקיד סגן יו"ר הבית. את כל אלו עשתה בגיל 29, והייתה לצעירה בהיסטוריה האיטלקית לעשות זאת. ב-2008 נכנסה לקבינט האיטלקי, בתפקיד שרת הנוער.

כעבור ארבע שנים התפצלה מפלגת העם החופשי בהנהגת סילביו ברלוסקוני. חלק מן פורשי המפלגה, ובתוכם מלוני, הקימו את תנועת "האחים של איטליה". שורשי המפלגה הגיעו עד לימי מלחמת העולם השנייה האפלים, והמפלגה נחשבת להמשכה של התנועה הניאו פשיסטית. מאז 2014 מנהיגה מלוני את התנועה, וכעת הובילה אותה לניצחון היסטורי. מועד הנציחון הזכיר לרבים שבחודש הקרוב תציין איטליה 100 שנים לעליית בניטו מוסליני הידוע לשמצה לשלטון, וההשוואות בין השניים נערכות ללא הפסק. מתנגדי מלוני טוענים כי היא תחזיר את הפשיזם לאיטליה, ותביא איתו את החורבן.

יחסה של ראש הממשלה הנכנסת כלפי ישראל חיובי מאוד. מלוני ביקרה בעבר בישראל, וציינה בריאיון ל"ישראל היום" כי: "זו הייתה נקודה משמעותית ביותר בדרך שלי, וכמובן הביקור המרגש ביד ושם. זו הייתה חוויה מטלטלת. בהחלט אשוב לישראל, אני מקווה מאוד שבקרוב, אני מקווה לחזור לישראל מהר ככל שניתן, הפעם כראש ממשלה, ולדון יחד עם הממשלה החדשה בישראל בשיתופי פעולה ובאסטרטגיות משותפות, ובהן התוכניות לאספקת גז טבעי דרך האגן המזרחי של הים התיכון".

מלוני ציינה את הערכתה הרבה לישראל כמדינה הדמוקרטית היחידה במזרח התיכון, ואמרה כי: "אנחנו מגינים ללא כל הסתייגות על זכותה להתקיים ולחיות בביטחון. אני מאמינה שקיומה של מדינת ישראל הוא חיוני, ו'אחי איטליה' תעשה כל מאמץ להשקיע בשת"פ גדול יותר בין מדינותינו. זו הגישה הידידותית שהמרכז־ימין האיטלקי הפגין תמיד כלפי ישראל".

במענה לשאלה האם תכיר בירושלים כבירת ישראל, השיבה מלוני תשובה מתחמקת ואמרה כי ממשלתה תצטרך לפעול בתיאום עם האיחוד האירופי בנושא. בהזמנות אחרת אף אמרה מלוני שיש למפלגתה ערכים משותפים עם מפלגת הליכוד.

בצירוף האמירות הללו ניתן לשער כי בממשלה הישראלית שמחים על כניסת מלוני לתפקיד ראש הממשלה, ומצפים לשיתוף פעולה טוב. הראשונה להגיב לניצחונה של מלוני הייתה שרת הפנים איילת שקד, שצייצה: "ברכות לג׳ורג׳יה מלוני על הניצחון. הימין ניצח באיטליה וינצח גם בישראל. וכן, נשים יכולות לעשות הכול, גם להנהיג מדינה".

איטליה ראש ממשלת איטליה מפלגת ימין קיצוני בחירות ג'ורג'יה מלוני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד