ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024
ברקע הבחירות

'יש עתיד' ו'הליכוד' נגד ערוצי התקשורת

'יש עתיד' פנתה ליו"ר ועדת הבחירות בדרישה "להכריז על ערוץ 14 ובעליו כעל גופים המפרסמים תעמולת בחירות" | בתגובה פנתה 'הליכוד' עם בקשה דומה לבעלי 'ערוץ 12' בדרישה להירשם "כגוף פעיל בבחירות שמטרתו ביצוע פעילות בחירות"

'יש עתיד' ו'הליכוד' נגד ערוצי התקשורת
בנימין נתניהו / יאיר לפיד צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מפלגת 'יש עתיד', עתרה היום (רביעי) באמצעות שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי ושרת האנרגיה, קארין אלהרר, לוועדת הבחירות המרכזית בבקשה לראות בערוץ 14 ובבעליו, המיליארדר יצחק מירילשוילי, כגופים הפעילים אקטיבית בבחירות. בגוף העתירה, דורשת ׳יש עתיד׳ להכריז ולהכיר כי מירילשוילי וערוץ 14 הפועלים בתקופת הבחירותֿ פונים לציבור הרחב במטרה להשפיע עליהם לתמוך במפלגת הליכוד, ולהימנע מהצבעה למפלגת יש עתיד.

בעתירה, 'יש עתיד' מפרטת דוגמאות רבות כיצד מירישוילי, באמצעות ערוץ 14, פועל בניגוד לדיני מימון מפלגות, ומבצע פעילות בחירות לטובת הליכוד, בסכומי עתק. כנטען בעתירה: "מדובר באיום ממשי על עקרונות היסוד של הבחירות בישראל. כאשר כלי תקשורת נרתם בצורה מלאה לטובת מועמד ומפלגה, ללא איזונים, בניגוד לכל סטנדרט של סבירות, הגינות, ושכל ישר".

העתירה, שהוגשה על-ידי עוה״ד עודד גזית ואלירם בקל ממשרד גזית-בקל, מבוססת על "תיקון V15" אותו יזם הליכוד בשעתו על-מנת למנוע תופעות של גופים המנסים להשפיע על הבחירות באמצעות כסף. בשנת 2019 קבע יו"ר ועדת הבחירות כי עמותת "דרכנו" היא גוף פעיל בבחירות, ובעתירה נטען כי עניינו של ערוץ 14 חמור הרבה יותר שכן התעמולה שהוא מפרסם היא אינטנסיבית, יום-יומית, ממומנת בכסף רב, ומוצגת כחדשות אובייקטיביות. בעתירה מזכירה יש עתיד כי בכירי ערוץ 14 השתתפו בתעמולה של הליכוד, כי פרשן הערוץ יעקב ברדוגו נטל חלק במו"מ מטעם הליכוד, כי אנשים המופיעים בערוץ עברו לעבוד בליכוד או להיות מועמדים מטעמו, וכן קריאות מפורשות של שדרי הערוץ בנוגע להצבעה בבחירות. לטענת יש עתיד, כל אלה מחייבים כי שידורי הערוץ בתקופת הבחירות יסווגו כתעמולה מטעם הליכוד.

שרת הכלכלה והתעשייה, אלופה במיל׳ אורנה ברביבאי אמרה בעת הגשת העתירה כי "ערוץ 14 משתמש בפלטפורמה שניתנה לו ברשיון ממשלתי, לשידור תעמולת בחירות לטובת מפלגת הליכוד. מובהר כי בעתירה איננו מבקשים להשפיע על תוכן השידורים, אלא דורשים מהערוץ לדווח בשקיפות לציבור על כך שהתוכן מהווה תעמולת בחירות, בדיוק כפי שהחוק מחייב".

חברתה למפלגה שרת האנרגיה, קארין אלהרר הוסיפה ואמרה כי "העתירה מבקשת לחשוף את העובדה שערוץ 14 מתחזה לערוץ חדשות, וכל תכליתו היא תעמולה פסולה עבור המתמודד בנימין נתניהו. זהו מצב הדורס ברגל גסה את העתונות בישראל שתפקידה לדווח אמת, לשרת את הציבור ומשום כך גם פוגע באנשי תקשורת שממלאים מלאכתם נאמנה. לאפשר לערוץ להמשיך לשקר לציבור מהווה סכנה אמיתית לעיתונות בישראל ולדמוקרטיה כולה".

בליכוד לא נשארים חייבים ומבקש להכריז כך על 'ערוץ 12'

בליכוד הגישו בתגובה דרישה דומה באמצעות חבר ועדת הבחירות מטעם 'הליכוד', עורך הדין אילן בומבך שמציין במכתבו למנכ"ל חברת 'החדשות' ולשידורי 'קשת' כי "בשנים האחרונות, וביתר שאת בחודשים האחרונים, הנכם פועלים באופן שיטתי על מנת לקדם את בחירתם של מפלגת "יש עתיד" והעומד בראשה לראשות הממשלה".

'הליכוד' מביא דוגמאות שמוכיחות את הטענה והן:

ראיון חם ואוהד עם רעייתו של מר לפיד (גב' ליהיא לפיד), ביום 23.9.22 בתכנית "אופירה וברקו".

כתבת מגזין מחמיאה ומפנקת במגזין מוצאי החג של חדשות 12 (27.9.22) בעניין חגיגות יום הולדת לזמר רמי קליינשטיין, אשר קודמה על ידכם באמצעות פרומו הכולל מפגש בין קליינשטיין לבין חברו הטוב, מר לפיד. לא למותר לציין כי פגישה זו ויחסים חמים אלה שולבו בגוף כתבת המגזין. גם לא למותר לציין כי קליינשטיין נולד ביום 10.11.62 ולכן יתמה הצופה – מה היה כל כך דחוף לציין את חגיגות ה"60", כחודש וחצי קודם לכן.

שידור "מערכון" פרובוקטיבי ביותר, בתכנית ארץ נהדרת, המהווה הומאז' בוטה להכשרת אדולף היטלר, כפי שהוצג הדבר בסרט "המפיקים" של מל ברוקס (משנת 1967), תוך השוואה בלתי נמנעת בין עליית היטלר (או הכשרתו הציבורית) לבין עליית ח"כ איתמר בן גביר (או הכשרתו הציבורית). גם בחירה מערכתית זו, שאיננה יכולה להיות מקרית, ותוכנה המצמרר הוא השוואה בין אדולף היטלר לבין ח"כ בן גביר (ובהכרח השוואה בין הנאציזם לבין משנה פוליטית של עוצמה יהודית), כאשר דמותו של ח"כ נתניהו (בגילום מריאנו אידלמן) נראית כמי שמכניסה לאולפן של דמותו של ח"כ בן גביר והקלגסים המלווים אותו בשידור. "מערכון" מעין זה בא על מנת לפגוע במפלגת ליכוד, המהווה את חלק הארי בגוש הימין, עליו נמנה גם ח"כ בן גביר. "מערכון" זה נצרב בתודעת רבים מן הצופים, הן בשידור עצמו והן ברשתות החברתיות שהדהדו אותו. ולכן, מדובר בפגיעה ישירה במעמדו הציבורי של ח"כ בן גביר וכפועל יוצא - בפגיעה ישירה במפלגת הליכוד עצמה.

נקיטת קו מערכתי מובהק של מערכת "אופירה וברקו" בעד גוש המרכז-שמאל, ובמיוחד בעד רה"מ הנוכחי מר לפיד, השר בני גנץ, השר אביגדור ליברמן, וכן הבלטה של החתמת מועמדים (גנץ, סער, שיר) על הצהרות לפיהן לא ישבו עם מר נתניהו בממשלה עתידית (כך נעשה בקמפיינים קודמים ומי יודע מה צופנים השבועות הקרובים). אמנם קיימות תוכניות שמשלבות מועמדים ממפלגות הימין, אך אלה הם עלי תאנה מגושמים.

אשר לתכנית "אופירה וברקו" מדובר בקלאסיקה מודרנית של "פעילות בחירות" כהגדרתה בחוק מימון מפלגות, כאשר לזוג המגישים ניתנת במה בולטת, פעם בשבוע, לקדם את עמדותיהם הפרו מרכז-שמאל, וכן את עמדות האנטי-נתניהו שלהם. מר ברקוביץ אף גילה דעתו, פעמים רבות, כי הוא מתכוון להצביע למר גנץ ובהזדמנות אחרת (אוקטובר 2020) הטיח בח"כ מיקי זוהר כי הליכוד הוא "ארגון פשע". כאן נתמה: וכי בקשת 12 קיימת תכנית דגל דומה (יום/שעה/רייטינג דומה) שבה זוג המגישים מתווה קו מערכתי כל כך מזוהה? מובן ששאלה זו הינה רטורית.

לדברי עורך הדין בומבך מטעם 'הליכוד': הלכה למעשה, החל מפיזור הכנסת (22.6.22), תוכניות "אופירה וברקו" אינן מאוזנות אלא חד צדדיות, הן בהרכב המרואיינים והן במידת החום והאהדה למרואיינים מגוש המרכז-שמאל. ונמחיש:

תכנית מיום 9.9.22 בה רואיינו חה"כ גנץ, מירב בן ארי ואלי אבידר.

תכנית מיום 2.9.22 בה רואיינו השרים שקד ואלקין.

תכנית מיום 16.9.22 בה רואיינו השר ליברמן (פעם שניה תוך חודשיים), ח"כ מתן כהנא וגב' הדר מוכתר. אמנם רואיין גם בועז ביסמוט, אך ניכרו מאוד הבדלי הגישה למרואיינים.

תכנית מיום 26.8.22 בה רואיינו השרה יפעת שאשא ביטון (פעם שניה תוך חודשיים) וראשת מרצ זהבה גלאון.

תכנית מיום 12.8.22 בה רואיינו השרים יועז הנדל וניצן הורוביץ. שוב, רואיין גם דני דנון, אך בהחלט ניכר היחס השונה למרואיינים.

תכנית מיום 22.7.22 בה רואיינו השר גדעון סער וח"כ אלכס קושניר.

תכנית מיום 1.7.22 בה רואיינו השר אביגדור ליברמן וח"כ רם בן ברק.

תכנית מיום 24.6.22 בה רואיינו השרים שאשא ביטון, רזבוזוב ואלקין.

לדבריו, תכנית זו מפרה מדי שבוע ("מהמקפצה"), ובמיוחד מאז פיזור הכנסת האחרונה, את כלל 7 לכללי הרשות השניה לטלויזיה ורדיו (אתיקה בשידורי טלויזיה ורדיו), תשנ"ד-1994, לפיו: "בנושא בעל משמעות ציבורית, יתן בעל זכיון בשידוריו ביטוי נאות ומאוזן לדעות השונות הרווחות בציבור ולא יעדיף דעה מסויימת על פני דעה אחרת".

עוד טוען 'הליכוד' בעתירתו לוועדת הבחירות כי דוגמאות אלה, שאינן ממצות, ממחישות כי קשת 12 מקיימת בחודשים אלה פעילות בחירות אינטנסיבית, לטובת גוש המרכז-שמאל ובמיוחד לטובת מפלגת "יש עתיד" ומר לפיד העומד בראשה. זאת נעשה באופנים שונים, חלקם מתוחכמים, אך הרושם העולה הוא מובהק וחד משמעי - זוהי פעילות בחירות לטובת ראש הממשלה הנוכחי ומפלגתו.

ובכל מקרה, המבחן בענייננו איננו רק כמותי, כי אם גם איכותי. וזאת במיוחד לנוכח נתוני הרייטינג המציבים את שידורי קשת ושידורי חדשות 12, בפסגת השידורים הנצפים בישראל. ולכן משמעות כל שידור וכן משמעות ההדהוד של כל שידור במדיות מקבילות (כגון טוויטר, פייסבוק, טיק טוק וכד'), הינה מרחיקת לכת ולדבר יש משמעות כבירה בנסיבות דנן, שבועות אחדים לפני יום הבחירות.

מסרים אלה, שפורטו לעיל, מתפרשים ע"י הבוחר הסביר כתמיכה במפלגת "יש עתיד" ובכמה מחבריו הנכבדים של גוש המרכז-שמאל ובבירור ניתן לקבוע כי הבוחר הסביר מושפע מפרסומים אלה, ובוודאי שקיים כאן פוטנציאל סביר להשפעה עליו (בבחינת פרסום כזה שהבוחר הסביר "אמור להיות מושפע" ממנו), מכיוון שהחיוכים, החום, הליטוף והמחמאות נעשים כלפי מועמדים ממפלגות המרכז-שמאל, ולכן מתקיים כאן עידוד ברור וחד משמעי להצביע להם.

לכך נוסיף את פעילותם רבת השנים של הפרשנים המוטים, אמנון אברמוביץ', דנה וייס ורינה מצליח, אשר התבטאו פעמים אינספור (ולעתים בגסות רוח בשידור חי) כנגד מפלגת הליכוד והעומד בראשה, עד כדי השמעת בדיות, קללות וגסויות כנגד בני משפחתו הקרובה של מר נתניהו.

פעילותה של קשת 12 בשבועות אלה נכנסת להגדרת "פעילות בחירות" בחוק מימון מפלגות, ובמיוחד לתת ההגדרה – "פנייה ישירה בתקופת הבחירות לבוחרים בעלי עמדות פוליטיות מסוימות שמטרתה להשפיע עליהם להצביע בעד רשימת מועמדים מסוימת או להימנע מלהצביע בעד רשימת מועמדים מסוימת".

אשר על כן, הנכם נדרשים להירשם אצל מבקר המדינה "כגוף פעיל בבחירות שמטרתו ביצוע פעילות בחירות", וזאת במובן סעיף 10ג' לחוק מימון מפלגות.

היה ולא תעשו כן עד ליום ראשון הקרוב (2.10.22) תיאלץ מרשתי להגיש עתירה לחייב אתכם לעשות כן, תוך חיובכם בהוצאות.

בחירות לכנסת ה-25 יש עתיד הליכוד ערוץ 12 ערוץ 14

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד