כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
"מרוב הכאבים איבדתי הכרה"

אחרי שנלחמו על חייה, האם החרדית בת ה-24 ילדה בת ראשונה

לאחר שהרופאים בשערי צדק נלחמו על חייה במשך כחודשיים בשל התקף לב שחוותה במהלך ההיריון, תמר בת ה-24 מירושלים פתחה את השנה החדשה עם לידת בתה הראשונה במזל טוב | תמר: "זה נס גדול. השם נתן לי כוחות להתמודד ושלח שליחים טובים"

אחרי שנלחמו על חייה, האם החרדית בת ה-24 ילדה בת ראשונה
אילוסטרציה צילום: unsplash

בשבוע 34 להריונה, תמר מלול, בת ה-24 מירושלים לקתה בהתקף לב מסכן חיים ונדיר שסיכן את חייה ואת חיי העובר. במשך חודש וחצי צוותי היחידה לטיפול נמרץ לב, המחלקה ההמטולוגית ואגף נשים ויולדות במרכז הרפואי נלחמו על חייה ועל חיי העובר. בחסדי שמים והודות לטיפולם המסור של הצוות הרפואי, תמר חובקת את בתה הראשונה.

תמר הייתה בעיצומו של אירוע משפחתי כשליבה תקף אותה. ללא כל סימן מקדים, כשהיא נושאת ברחמה עובר בריא, החלה לסבול מכאב חד בחזה ובידה הימנית. משהתסמינים לא פסקו, הזעיקו בני משפחתה המבוהלים צוות מגן דוד אדום שהגיע למקום האירוע בדחיפות. בדיקות העלו חשד לאירוע לב והיא הופנתה בניידת טיפול נמרץ למרכז הרפואי שערי צדק.

נט"נ בחניון שערי צדק. אילוסטרציה | צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90.

עם הגיעה למחלקה לרפואה דחופה תמר כבר הייתה בעיצומו של התקף לב ומצבה הלך והידרדר. תמר הובהלה ליחידה לטיפול נמרץ לב במרכז הרפואי שערי צדק, בניהולו של ד"ר אלעד אשר, לשם, הוזעקו גם מומחי מיילדות מאגף נשים ויולדות בניהולה של פרופ' סורינה גריסרו, ומומחי מחלקת יילודים, בראשות ד"ר ירון נווה, והפגייה בראשות, ד"ר אלונה בן נון.

"זה קרה בצהריים" מגוללת תמר את סיפורה. "כשהתיישבנו לסעודה משפחתית התחלתי להרגיש כמו דקירות וכאב, חשבתי שנתפס לי שריר מהמזגן משום שהיה קריר אך הכאב באזור החזה רק הלך וגבר, אליו נוספה גם היד שהחלה לכאוב כאב בלתי נסבל. כשהגיע צוות הפרמדיקים התחלתי להקיא והרגשתי שאין לי אוויר, ביקשתי שיזוזו ממני. בתחילה בגלל גילי הצעיר וההקאה עלה חשד להרעלה, אך ליתר ביטחון בוצעה בדיקת א ק ג שהציגה ממצא לא תקין. משם הטיסו אותי לשערי צדק. לא שאלתי שאלות כדי לא להילחץ בעצמי. מרוב הכאבים אני חושבת שאיבדתי הכרה. כשהתעוררתי ביחידה לטיפול נמרץ לב, בישרו לי על התקף הלב ועל הלבטים לגבי אפשרויות הטיפול. לא חשבתי על כלום רק ידעתי שאני רוצה לשרוד בשביל התינוקת. לאחר צנתור אבחוני ראו שיש קריש דם והשאירו אותי להשגחה צמודה ביחידה לטיפול נמרץ לב. היו המון בדיקות מדי יום ונזקקתי לתרופות רבות. הרופאים והאחיות במסירות אין סופית עשו הכול כדי לשמור עליי ועל העובר".

אילוסטרציה | צילום: אנספלש.

ד"ר אלעד אשר שטיפל במקרה וליווה את תמר לאורך הטיפול מסביר על אופן הטיפול: "הטיפול במצב זה בהריון (או מיד לאחריו) הוא הרבה יותר מורכב עקב שימוש בקרינה בצנתור, שימוש בתרופות שונות לדילול דם והורדת כולסטרול ואחרות, דבר היכול לפגוע בעובר או להפריע בהנקה. תמר התקבלה במצב של התקף לב, בהריון ועם טסיות דם נמוכות מאד דבר שהקשה על מתן טיפול הן צנתורי והן תרופתי מחשש לדימום וסיכון חיי עובר. התקף לב (אוטם שריר הלב) בנשים מתחת לגיל 40 הוא דבר נדיר יחסית ולכן גם בנשים בהריון במספר מחקרים נמצא כי ההיארעות היא בין 2.4-6.2 מקרים לכל 100,000 הריונות. עוד מחקר מצא שאוטם שריר הלב התרחש ב- 1 מכל 12,400 נשים מאושפזות בהריון כאשר מעל 50% מהאוטמים התרחשו אחרי הלידה".

לאחר כחודש וחצי של טיפול אינטנסיבי באמצע הלילה עקב התפתחות לידה נקראו ליילד את תמר צוותי אגף נשים בשיתוף עם צוות המרדימים המיילדותיים בראשות פרופ' אלכס יוסקוביץ וצוותו, תחת השגחתם המסורה של צוות הקרדיולוגים.

ד"ר חן סלע, מנהל מחלקת יולדות ד' במרכז הרפואי שערי צדק שיילד את תמר בניתוח קיסרי מספר כי האתגר המיילדותי היה לטפל בתמר ולוודא כי העובר מרגיש בטוב, כדי לנסות למנוע מצב של לידה מוקדמת וכן כדי להימנע מלידה או ניתוח חירום בתקופה שבה היולדת עדיין אינה יציבה מבחינה לבבית, "לשמחתנו הקרדיולוגים בשילוב עם ההמטולוגית ד"ר אריאלה טויטו, הצליחו לייצב את תמר כך שעברו מספר שבועות מעת הגעתה עם האירוע הלבבי החריף עד לרגע הלידה שהגיע במועד בצורה בטוחה לתמר ולבתה".

אילוסטרציה | צילום: אנספלש.

"לשמחתנו תמר עברה את האירוע ואת הלידה בצורה "חלקה" וכעת היא חוזרת אט אט לחיים רגילים, טסיות הדם חזרו לנורמה לאחר הלידה והיא תוכל לחזור לחיים רגילים ולתפקד באופן מלא כאמא". מסכם ד"ר אלעד אשר.

לדברי פרופ' סורינה גריסרו, "מחלות עורקים כלילים ואירוע איסכמי לבבי הם נדירים בהריון, בנשים צעירות בריאות ללא מחלה טרשתית של העורקים הכלילים. הסיבה לאירוע לבבי במהלך ההיריון היא בדרך כלל דיסקציה של עורק כלילי או טרומבוס ( קריש דם) או שני האירועים יחדיו. הגורם לכך לא ידוע, אך החוקרים משערים שמדובר בנטייה גנטית, שיחד עם קרישיות יתר בהריון ולפעמים התייבשות חוברים יחד לכדי חסימה של עורק כלילי. אבחון מוקדם ומעקב שמרני יכול לסייע במניעה. המפתח להצלחה הוא טיפול רב תחומי ותכנון מדויק של הלידה והאלחוש מתאים. מוכנות בכל רגע של כל הרופאים המעורבים אפשרו מעקב והערכת סיכון לאם ולעובר בכל רגע נתון עד הלידה ואחריה".

לאחר ביקורת במחלקה לטיפול נמרץ לב תמר הועברה למחלקת היולדות. כעבור מספר ימי אשפוז וביקורות שוחררו לביתן תמר וביתה במצב טוב.

תמר סיכמה ואמרה: "זה נס גדול. השם נתן לי כוחות להתמודד ושלח שליחים טובים, הרופאים והאחיות שלאורך כל האשפוז עשו הכול כדי שאצא מפה בידיים מלאות ובבריאות שלמה. אני מאושרת לפתוח שנה חדשה כשקיבלתי את חיי ואת חיי בתי במתנה".

בית חולים שערי צדק יולדת חרדית התקף לב לידת בת תמר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד