כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
האיחור הציל את חייו

שורד השואה וניצול טבח פיטסבורג הלך לעולמו

יהודה סאמט היה בן שש בלבד כשמשפחתו נשלחה למחנה ברגן-בלזן. בקושי רב ניצל מהתופת, ולאחר השואה עלה ארצה, שירת בצה"ל ואיבד את אחיו במבצע סיני. סאמט חשב שהאנטישמיות נשארה מאחוריו, עד שבבוקר אחד לפני ארבע שנים ניצל בעור שיניו מטבח איום בבית הכנסת "עץ החיים" בארה"ב. אמש הלך לעולמו, והוא בן 84

שורד השואה וניצול טבח פיטסבורג הלך לעולמו
יהודה סאמט ז"ל צילום: מתוך הטוויטר של דני דיין

אמש (רביעי) הלך לעולמו יהודה סאמט, ניצול מחנה ברגן-בלזן, חייל צה"ל גאה וניצול הטבח בבית הכנסת "עץ החיים" בפיטסבורג ארה"ב לפני כארבע שנים, והוא בן 84. בריאיון ל"וושינגטון פוסט" העיד סאמט: "פעם לא רציתי לדבר על השואה. הייתי אומר 'אי אפשר להסתכל אחורה'. אבל אז, לפני שבע או שמונה שנים, הסתכלתי מסביב וראיתי שרוב ניצולי השואה נמצאים בשנות ה-90 לחייהם, ובקרוב לא יהיה עוד בן אדם בפיטסבורג שניתן יהיה לשמוע ממנו על השואה".

סאמט נולד בשנת 1938 בעיר ההונגרית דברצן למשפחה יהודית דתית. הוא היה בן שש בלבד כשפשטו הנאצים על עירו ושילחו את אלפי יהודי העיר למחנות הריכוז וההשמדה. משפחת סאמט נשלחה למחנה ברגן-בלזן האיום. סאמט תיאר את אחד הקשיים הגדולים ביותר מהם סבל במחנה, בו שהה משך עשרה חודשים: "אי אפשר להעביר לאף אחד את התחושה של להיות תמיד רעב".

לאחר השואה עבר סאמט עם משפחתו לברלין, ותוך זמן קצר עשו בני המשפחה עלייה ארצה. סאמט ואחיו הלכו לשרת בצבא ההגנה לישראל, ויהודה שירת בחטיבת צנחנים. במהלך מבצע סיני ב-1956 פקדה טרגדיה קשה את משפחת סאמט, כאשר יעקב, אחיו של יהודה, נהרג סמוך לתעלת סואץ.

יהודה סאמט ז"ל

כעבור שנים ספורות החליט יהודה סאמט לעבור להתגורר בארה"ב, ובמשך 40 שימש כחזן וכקורא בתורה בבית כנסת "עץ החיים" בפיטסבורג. במהלך השנים האלו סיפר סאמט את סיפורו לבני נוער, והיווה השראה לרבים מהם. מבחינת סאמט האנטישמיות הייתה כבר מאחוריו, וחוויותיו הקשות ממנה לא יחזרו.

אך לא כך קרה. באוקטובר 2018 נכנס מחבל לבית הכנסת "עץ החיים". המחבל רצח אחד-עשר מתפללים, חבריו של סאמט. באותו הזמן היה סאמט בדרכו לבית הכנסת ואיחר בארבע דקות לתפילה. איחור קטן זה הציל את חייו, וכששמע שבתוך בית הכנסת מתקיים טבח נורא מיהר לברוח. לאחר הטבח העיד: "נשטפתי בזיכרונות ממחנה הריכוז. חשבתי לעצמי, 'זה אף פעם לא נגמר, זה אף פעם לא נגמר למשפחתי'. מי חשב כשתבוא לאמריקה, אתה תעבור את אותו הדבר מחדש?".

לאחר הטבח הזמין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ את סאמט להיות אורח כבד בנאום מצב האומה. טראמפ סיפר מעל הבימה את סיפורו הקשה של סאמט, ואף ציין כי זהו יום הולדתו. תוך רגעים ספורים פרצו חברי הקונגרס בשירת "יום הולדת שמח" לכבודו של סאמט. טראמפ פנה לכיוון סאמט המתרגש, ואמר לו: "הם לא היו עושים את זה בשבילי, יהודה".

אתמול הלך לעולמו סאמט והוא בן 84. יו"ר יד ושם דני דיין ספד לו: "בינואר 2019 הזמין אותו הנשיא טראמפ להיות נוכח ביציע בנאום "מצב האומה" שלו והציג אותו. הנשיא ציין שזהו גם יום הולדתו של סאמט. בצעד חסר תקדים כנראה, כל חברי הקונגרס פרצו בשירת Happy Birthday לכבודו של סאמט. נעצבתי מאד לשמוע על פטירתו של יהודה סאמט, ניצול שואה וניצול הטבח בבית הכנסת בפיטסבורג. היה גאה מאד בשירותו בצה"ל. יהודי מיוחד מאד שאי אפשר היה שלא לאהוב. יהי זכרו ברוך".

ניצול שואה פיטסבורג ארה''ב מחנה ריכוז ברגן בלזן דונלד טראמפ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד