ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024
גוש הימין-חרדים נמנע

אושר בוועדה: רשימת בל"ד נפסלה מהתמודדות לכנסת

ועדת הבחירות המרכזית פסלה את מפלגת בל"ד מלרוץ בבחירות לכנסת ה-25 | חברי גוש הימין-חרדים נמנעו ולא הצביעו בוועדה אולם הפסילה עברה בתשעת קולות חברי המרכז מול חמישה מתנגדים | ריצת רע"מ אושרה עם 14 מתנגדים לפסילתה ללא תומכים

אושר בוועדה: רשימת בל"ד נפסלה מהתמודדות לכנסת
סמי אבו שחאדה יו"ר בל"ד צילום: Olivier Fitoussi/FLASH90

בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, ועדת הבחירות המרכזית פסלה בשעה זו (חמישי) בעתירה שהוגשה לפסילת רשימת בל"ד מהתמודדות בבחירות לכנסת ה-25. מוקדם יותר נידונה הבקשה לפסול את רע"ם, והיא נדחתה על ידי הוועדה ברוב של 14 מתנגדים ללא תומכים.

בהצבעה על פסילת בל"ד, 21 נציגי מפלגות נציגי יש עתיד, הליכוד, יהדות התורה, העבודה וש"ס נעדרו, 5 חברי מפלגות הרשימה המשותפת, בל"ד, רע"מ ומרצ התנגדו, ו-9 נציגי המחנה הממלכתי, כחול לבן, תקווה חדשה, דרך ארץ, בית יהודי וישראל ביתנו הצביעו בעד.

הבקשה לפסילת בל"ד הוגשה על ידי מפלגת "אנחנו ביחד - לסדר חברתי חדש" בטענה שהיא שוללת את קיומה של מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית, והעתירה נגד רע"ם הוגשה על ידי הארגונים "פורום בוחרים בחיים" ו"עד כאן - צעירים למען ישראל" בטענה שהיא תומכת במאבק מזוין של ארגון טרור. על פי העותרים, רע"ם מעבירה באמצעות עמותת "סיוע 48" תקציבים למשפחות של אסירים ביטחוניים ושל מחבלים שנהרגו בפעולות טרור.

כפי שדיווחנו, מוקדם יותר היועצת המשפטית לממשלה הגישה לוועדת הבחירות המרכזית את עמדתה בנוגע לבקשות מבל"ד ומרע"מ להתמודד בבחירות. בעמדה שהוגשה נאמר כי יישום פסיקת בית המשפט העליון ביחס לפסילת מפלגות מלמדת כי "אין ביסוד העובדתי הניצב בבסיס הבקשה שהוגשה לוועדת הבחירות כדי להקים סעד של פסילת רשימה המתמודדות בכנסת".

היועצת המשפטית לממשלה עמדה בתגובה שהגישה על הקושי הגלום במצעה של בל"ד ועל הראיות שהצטברו ברבות השנים לעניין התקיימותה של העילה בדבר שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.

יחד עם זאת הבהירה היועצת המשפטית לממשלה כי "הגם שבל"ד עודה קרובה לתחום האסור שרשימה החוצה אותו אינה יכולה להתמודד בבחירות לכנסת, הרי שלא הובאה ראיה לכך שבשנים האחרונות בל"ד פעלה כדי להוציא את החלקים המוקשים במצעה מהכוח אל הפועל".

לפיכך, סבורה היועצת המשפטית, אין די בראיות שהובאו בבקשת הפסילה כדי לעמוד באמות המידה הקפדניות והמחמירות שנקבעו בפסיקת בית המשפט העליון, לשם הוכחת אחת מעילות הפסילה שבחוק.

מיארה ציינה לאורך השנים הוגשו מספר בקשות לפסול את בל"ד, ולאחר שביהמ"ש העליון בחן את מצעיה של המפלגה ביחס ל"מדינת כל אזרחיה", הוחלט שאין בכך די כדי למנוע ממנה להתמודד בבחירות.

ברע"ם טענו כי שהבקשות "רחוקות מאוד" מהסף שנקבע ולא עומדות "אפילו במינימום" של הרף הנדרש כדי להוכיח שהמפלגה תומכת במאבק מזוין של ארגון טרור. עוד הוסיף נציגה כי המפלגה עצמה לא פועלת לקידום הטרור, ובנוגע לפעילות העמותות טען שמדובר ב"טענות מופרכות" שלא מקיימות את עילות הפסילה. עוד הזכירו ברע"ם פסיקות קודמות של בית המשפט שלא קיבלו את בקשות הפסילה של המפלגה או של חבריה.

במפלגת בל"ד טענו כי "כישלון הניסיון להשתיק את הקול הפוליטי העקרוני של סמי אבו שחאדה ובל״ד ע״י ליברמן הגזען - אדריכל הממשלה של לפיד, מוכיח שבל״ד כמפלגה לאומית ודמוקרטית הינה מפלגה חזקה ויציבה וזרם מרכזי בחברה הערבית שאין אפשרות להעלים אותו לא על ידי תרגילים פוליטיים מסרחים ולא באמצעות פסילות. בל״ד כן יכולה, ותהיה הפתעת הבחירות".

סיעת בל"ד ועדת הבחירות המרכזית בחירות לכנסת ה-25

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד