כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
אכזבה לנהגים

זו הסיבה: למרות השינוי בעולם, מחירי הדלק לא ירדו בחודש הבא

לפי הודעת משרד האנרגיה היום, מחיר הדלק בחודש הבא יעמוד על 6.37 שקל לליטר, בדומה לחודש ספטמבר, וזאת למרות שמתחילת החודש, מחיר הנפט צנח ב-9.2%. הירידה הזו לא התגלגלה בחזרה לצרכנים בשל צו של רשות המסים המקזז ממחירי הדלק את הפחתת הבלו

זו הסיבה: למרות השינוי בעולם, מחירי הדלק לא ירדו בחודש הבא
רכב בתדלוק צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

משרד האנרגיה עדכן היום (חמישי) כי בחודש אוקטובר הקרוב יישארו מחירי הדלק כפי שהיו בחודש הנוכחי (ספטמבר). המחיר לליטר בנזין 95 אוקטן בשירות עצמי יישאר על 6.37 שקל לליטר, כמו בחודש הנוכחי. באילת המחיר יעמוד על 5.44 שקל לליטר, גם כן ללא שינוי ביחס לחודש הקודם.

אמנם מחיר הבנזין הבינלאומי ירד והדולר התחזק כך שהמחיר היה אמור לרדת ב-12 אג' מהמחיר לצרכן (כולל מע"מ) שהייתה אמורה להביא את המחיר ל-6.25 שקל לליטר. אך בהתאם לתיקון צו הבלו שבוצע בחודש קודם, הפחתת המס מקוזזת במקרה כזה ב-13 אגורות לליטר, ולכן המחיר לצרכן יישאר זהה גם בעדכון שיעשה בלילה שבין שבת לראשון. הפחתת מס הבלו תעמוד החל מאוקטובר על 77 אגורות במקום 89 אגורות כפי שהייתה בחודש הקודם.

ההפחתה במס הבלו עמדה כאמור בחודש ספטמבר על 89 אגורות לליטר, וכך המחיר ששילמנו החודש בשירות עצמי עמד על 6.37 שקלים לליטר. בצו נקבע כי החישוב של הפחתת המס ב-1 באוקטובר וב-1 בנובמבר יעשה בהתאם למחיר האוביקטיבי של הדלק - שמושפע כאמור ממחיר הנפט ומשער הדולר.

בסוף אוגוסט פרסם משרד האוצר צו שמאריך את הפחתת מס הבלו לפחות עד 15 בנובמבר — שבועיים אחרי הבחירות — וקובע מנגנון להפחתת הבלו בהתאם לשינויים במחירי הדלק. כך, אם מחיר ליטר בנזין יהיה גבוה מ-6.5 שקלים, הפחתת הבלו תהיה כזאת שמקטינה את המחיר לצרכן בשקל לליטר; אם המחיר לליטר יהיה 6.25-6.15 שקלים, הפחתת הבלו תוריד את המחיר לצרכן ב-75 אגורות לליטר; ואם המחיר יהיה נמוך מ-6.15 שקלים, הפחתת הבלו תוריד את המחיר לצרכן בחצי שקל לליטר.

על המנגנון שנקבע, ירידה של 11 אגורות במחיר במקום 12, הייתה מביאה את המחיר לצרכן ל-6.26 שקל לליטר באוקטובר, וזאת משום שהפחתת המס הייתה נשארת 89 אגורות ולא מקוזז.

לפי ההסבר בצו שפורסם, המנגנון החריג של השינויים בתעריף מוצע נוכח פרסום הצו בתקופת בחירות שבה מכהנת ממשלת מעבר. "יודגש כי תעריף הבלו מגלם הפנמת עלויות חיצוניות כגון זיהום סביבתי, גודש בכבישים וכיוצא באלה, והגבלת השינויים בתעריף בדרך המוצעת בצו נועדה לצמצם את האפשרות לכך שהשלכות הצו יחרגו מעבר לצרכים הנקודתיים הקיימים ערב פרסומו, על רקע תקופת הבחירות", נכתב בצו. למעשה, הפחתת הסבסוד של הדלק משמעותה עלות נמוכה יותר לקופת המדינה.

מחירי הדלק בישראל נמוכים כיום לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, כשהבנזין נמכר ב-6.39 שקלים לליטר. עם זאת, ירידת המחיר נגרמת בעיקר בגלל הפחתת מס הבלו — שלא הייתה בתוקף בשנה שעברה. המחיר גבוה באופן משמעותי מבימי השפל ההיסטורי שנרשם במאי 2020, בשיא משבר הקורונה, כשליטר בנזין בשירות עצמי עלה 4.79 שקלים. השיא ההיסטורי של מחירי הדלק נקבע בספטמבר 2012 על 8.25 שקלים לליטר.

מחירי הדלק בישראל בספטמבר היו גבוהים מאוד בהשוואה עולמית. רק בעשר מדינות, ובהן איסלנד, הונג קונג, נורווגיה ודנמרק, נרשמו מחירי דלק גבוהים יותר מבישראל.

מחירי הדלק מס הבלו יוקר המחיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד