י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024
"אין תשתית ראייתית"

בית המשפט ביטל את הסנקציות שננקטו נגד הרב

לאחר שהרב הראשי של פורטו, דניאל ליטבק, נעצר והואשם בקבלת שוחד תמורת סיוע למיליארדר הרוסי-ישראלי רומן אברמוביץ' לקבל אזרחות פורטוגלית בניגוד לחוק, בית המשפט לערעורים בליסבון הכריז כי "אין תשתית ראייתית להאשמות" וביטל את הסנקציות שננקטו נגד הרב

בית המשפט ביטל את הסנקציות שננקטו נגד הרב
אילוסטרציה צילום: פלאש 90

לאחר שהרב הראשי של פורטו, דניאל ליטבק, נעצר והואשם בקבלת שוחד תמורת סיוע למיליארדר הרוסי-ישראלי רומן אברמוביץ' לקבל אזרחות פורטוגלית בניגוד לחוק, בית המשפט לערעורים בליסבון הכריז היום (רביעי) כי "אין תשתית ראייתית להאשמות". השופטים מתחו ביקורת קשה על פרקליטות המדינה, שלדבריהם העמידה את הרב לדין בגלל "הכללה ללא בסיס עובדתי".

הרב ליטבק נעצר בשנה שעברה לאחר תחקיר ענק בעיתון הפורטוגלי פובליקו, שטען לשחיתות בהליכי מתן אזרחות במדינה. חוק האזרחות בפורטוגל שנחקק ב- 2013 מתיר ליהודים צאצאי גירוש ספרד ופורטוגל לקבל דרכון ואזרחות פורטוגלית. תפקידה של הקהילה היהודית בפורטו, אותה מוביל הרב ליטבק, הוא לאשר את מוצאם ואת זכאותם של מבקשי האזרחות. העיתון טען כי הליך האישור של רומן אברמוביץ' בוצע תוך מתן שוחד וזיוף מסמכים, וכי "היהודים מתעשרים מחוק האזרחות".

הקהילה היהודית סתרה את ההאשמות נגדה והסבירה כי מדובר בטענות חסרות שחר, שמטרתן לפגוע באוכלוסיה היהודית המתחדשת והגדלה במדינה. בעקבות התחקיר, נפתחה חקירה נגד הרב ליטבק ובכירים נוספים בקהילה היהודית של פורטו. כתב אישום בגין קבלת שוחד, הלבנת כספים וזיוף מסמכים הוגש נגד הרב.

השלטונות בפורטוגל ניצלו את הסערה כדי ליזום שורה של שינויים בחוק האזרחות, שהחמירו מאוד את הקריטריונים ולמעשה מנעו כמעט לחלוטין את האפשרות למבקשים חדשים להשיג אזרחות במסגרת החוק. אולם כעת, בערעור שהגיש הרב ליטבק בבית המשפט, נקבע כי אין מספיק ראיות כדי לתמוך בהאשמות שהופנו נגדו. מרבית הסנקציות האישיות שהוטלו עליו, ביניהן החרמת דרכונו ומניעת יציאתו מפורטוגל, בוטלו.

איתי מור: צילום אלונה אביסדריס

איתי מור, מייסד התנועה הציונית "מעבר לקשת פורטוגל", אומר כי "אחרי כמעט שנה של פרסומים משמיצים, בית המשפט שם סוף למתקפה הפרועה כנגד הרב והקהילה בפורטו. כעת ברור כי מדובר בפעולה של גורמים המבקשים להרע לקשר בין יהודי פורטוגל ובין שלטונות המדינה. יש לשים סוף לפרשה הקשה הזו. ראוי שבית המשפט יבטל את כל ההאשמות נגד הרב בהקדם".

פורטוגל רומן אברומוביץ אזרחות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}