כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
ההתפצלויות שהמיטו אסון על הימין

הפוליטיקה הדתית וגלגוליה: כך זה הלך והתדרדר

מאז בחירות 2013 שבהן הביא נפתלי בנט את 'הבית היהודי' הלא היא מפדל ההיסטורית להישג חסר תקדים של 12 מנדטים, זה רק הלך והתדרדר בהדרגה, עד למצב שבו נציגי המגזר הסרוג מפולגים ומפוזרים כיום בין מפלגות שונות, כאשר לפחות שתיים מתמודדות ראש בראש 

הפוליטיקה הדתית וגלגוליה: כך זה הלך והתדרדר
הצבעה בקלפי צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90

ברקע הסקרים הסותרים, רק ביממה האחרונה, סקר 'מעריב' הבוקר שמעניק 59 לגוש נתניהו, לעומת סקר אתמול של 'ערוץ 14' שמעניק לגוש הזה 62, מכון הסקרים 'דיירקט פולס' של שלמה פילבר מנתח ומסביר:

היו הייתה בעבר הלא רחוק אגדת עם על "הימין הרך" שיכריע את הבחירות.

בינתיים הבינו כולם שאין ימין ואין רך. יש את הציונות הדתית - "המגזר", לא המפלגה - שחלקה תומך באיילת שקד והבית היהודי והם הגרוש שחסר ללירה של קואליציית 61 לימין. אפילו הקמפיין של שקד מתמקד במסר הזה.

לא מעט מתבלבלים בין הנתון של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על כ- 13% דתיים בישראל (לא חרדים), לבין "המגזר", הכיפות הסרוגות.

נעשה סדר במספרים: הבית הפוליטי של הציונות הדתית הייתה מפלגת המפד"ל ההיסטורית שהלכה והתפוגגה עד 2012, אז התמודד בנט על ראשות המפלגה וכדברי אורי אורבך המנוח "העיר את היפייפיה הנרדמת", נישא על גלי האהדה ומפקד המתפקדים.

אילוסטרציה | צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90.

לאחר שאיחד גם את החרד"לים (חלקם מצביעי בן גביר בגלגולו הקודם), החזיר בנט את המגזר הביתה וזכה ב-11.5 מנדטים (קולות החיילים הכניסו את שולי מועלם לכנסת כמנדט ה-12) עם 345,985 קולות.

מאז, המגזר הזה על שלל גלגוליו ומפלגותיו, לא הצליח לשחזר את ההצלחה.

בבחירות 2015 קיבל המגזר בראשות בנט ושקד 8 מנדטים, שהם 283,910 קולות.

בבחירות 2019 התפצל המגזר לימין החדש, שלא עברה את אחוז החסימה, ולאיחוד מפלגות הימין. שתי המפלגות זכו יחד ב- 298,072 קולות.

משם זה רק הלך והתדרדר: ימינה המאוחדת בראשות שקד זכתה בבחירות סבב ב' ב- 260,655 קולות, ובסבב ג' בראשות בנט ב-240,689.

בסבב ד' שוב התפצל המגזר, ואותם רבע מיליון קולות המגזר התחלקו בין סמוטריץ' ובנט, כשכל אחד הלך לקושש לעצמו שותפים חדשים. בנט חיפש ימניים מסורתיים - חברתיים (אין פרנסה לא מעניין), וסמוטריץ' חבר לעוצמה יהודית.

נפתלי בנט בקלפי | צילום: גילי יערי, פלאש 90.

אז איך מתחלקים כיום אותם 250-280 אלף מצביעי המגזר?

לפי המדגמים של 'דיירקט פולס' כ- 35% מהם יצביעו לליכוד ונתניהו, כ- 35% נוספים יצביעו למפלגת הציונות הדתית של סמוטריץ' ובן גביר, קצת יותר מ- 5% יצביעו למחנה הממלכתי והשאר חונים אצל איילת שקד והבית היהודי. צריך להדגיש: כל קבוצה בטוחה בהצבעתה. לא נותרו מתלבטים.

שקד והבית היהודי מקבלים כ-85% מהכוח שלהם באמצעות המגזר, כך שבחשבון פשוט כוחם נאמד בכ- 60 עד 80 אלף בוחרים מקסימום, מה שמציב אותם אצלנו על 2% +-.

בעולם שבו אחוז החסימה עומד על כמעט 150,000 קולות, הסיכוי כי שקד והבית היהודי יצליחו למלא את אצטדיון טדי פעמיים ויכפילו את כוחם עד יום הבחירות - הוא אפסי. 

פילוח של כוונות הצבעת הבוחרים מראה כי במידה ושקד תפרוש, שליש מהמצביעים שלה יפנו לימין, שליש לגוש השמאל ושליש עשוי פשוט לא ללכת להצביע.

נראה כי בינתיים את הגרוש ללירה להשלמת 61 לגוש הימין מביאים בכלל מצביעי בל"ד, בעוד "האינטלקטואליים של המגזר" ימשיכו בהתלבטויות, בפולמוסים ובחפירות בקידושים של שבת בבוקר.

מגזר דתי לאומי דתיים לאומיים הציונות הדתית בחירות לכנסת ה-25 מכון הסקרים דיירקט פולס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד