כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
"אין דרך חזרה"

פוטין הכריז: 15% מאוקראינה היא כעת חלק מרוסיה

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הכריז בשעה האחרונה בנאום, כי רוסיה תספח ארבעה אזורים באוקראינה, הסלמה דרמטית שלא משאירה דרך ברורה לשלום. רוסיה כובשת חלקית את ארבעת המחוזות האוקראינים - דונייצק, לוהנסק, חרסון וזפוריז'יה

פוטין הכריז: 15% מאוקראינה היא כעת חלק מרוסיה
הנשיא פוטין בנאום הסיפוח צילום: צילום מסך ערוץ RTVE

רוסיה קיימה בימים האחרונים משאלי עם מבוימים, מהלך שרוב ממשלות המערב כינו "משאל עם מדומה". אך היום (שישי) זה הפך לרשמי כאשר השיא רוסיה ולדימיר פוטין נאם בקרמלין והכריז על סיפוח של כ-15% מאוקראינה, הסיפוח הגדול ביותר באירופה מאז מלחמת העולם השנייה.

פוטין קרא לאוקראינה לנהל משא ומתן, אך אמר שהסיפוחים הם סופיים ועליהם אין מה לדבר: "אין דרך חזרה, רוסיה לא תאכזב אותם". לדבריו, "נגן על השטח שלנו בכל האמצעים העומדים לרשותנו".

פוטין טען שהשטחים היו היסטורית חלק מרוסיה, הוא טען "שהמערב פשוט לא יכול לקבל את קיומה של רוסיה, עם השטח העצום שלה, והמשאבים העצומים שלה".

הוא נאם באולם ג'ורג'ייבסקי בארמון הקרמלין, ואמר לקהל של מאות מחוקקים רוסים, דמויות דתיות ומנהיגים ונכבדים כי "אנשים עשו את הבחירה שלהם, בחירה חד משמעית" וכי סיפוח חלקים מאוקראינה "הוא רצון של מיליוני אנשים".

עוד אמר: "המערב מחפש הזדמנויות חדשות לפגוע בנו והם תמיד חלמו על פיצול המדינה שלנו למדינות קטנות יותר שילחמו זו בזו, הם לא רוצים לראות אותנו חברה חופשית. הם רוצים לראות בנו קהל של עבדים".

לקול מחיאות כפיים רמות בתוך אולם הקרמלין, הוא הצהיר: "הם לא צריכים את רוסיה. אנחנו צריכים את רוסיה". פוטין המשיך וקרא לאוקראינה להפסיק לאלתר את כל הפעולות הצבאיות ו"את המלחמה שאוקראינה התחילה ב-2014".

קייב חייבת "לחזור לשולחן המשא ומתן", אומר פוטין. "אנחנו פתוחים לזה והצהרנו את זה הרבה פעמים. אבל הרשויות האוקראיניות חייבות לכבד את הבעת רצון העם", אומר פוטין, בהתייחס למשאלי העם המזויפים שהתקיימו בשטחי אוקראינה במהלך השבוע האחרון. "אנחנו נגן על אדמתנו תוך שימוש בכל הכוח".

הנשיא ביידן ומנהיגי עולם אחרים מאירופה, קנדה וממקומות אחרים גינו את החלטת רוסיה להפר את החוק הבינלאומי על ידי סיפוח חלקים מאוקראינה, לאחר משאלי עם מבוימים.

בנאום בוושינגטון ביום חמישי, ביידן כינה את האירועים "חסרי בושה" ותקף את "שאיפותיו האימפריאליות" של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. "ארה"ב לעולם, לעולם, לעולם לא תכיר בתביעותיה של רוסיה על השטח הריבוני של אוקראינה. מה שנקרא משאל העם היה שנאה, שווא מוחלט", אמר. "הרצון האמיתי של העם האוקראיני ניכר בכל יום כשהם מקריבים את חייהם כדי להציל את עמם ולשמור על עצמאות ארצם".

שליח חב"ד ורב העיר זפוריז'יה, נחום ערנטרוי, סיפר בריאיון לליאת רגב בתוכנית 'בחצי היום' בכאן רשת ב': "הבוקר היה מטח הפגזות שנהרגו בו יותר מ-20 אזרחים. אנחנו 20 ק"מ מהאזור הכבוש. תמיד היינו בקשר עם הקהילות שם, אבל ברגע שהשליטה הועברה הוחלפו קידומות הטלפונים. הם חוששים לגורלם".

בתוך כך מדווח עמיחי שטיין ב'כאן חדשות' כי קיים יש חשש בקהילה היהודית בארבעת המחוזות מהסיפוח הרוסי: הפדרציה היהודית באוקראינה החלה לחדש את פעילותם של מרכזי הקליטה, מעין תחנות מעבר שהיא מפעילה, כהיערכות לאפשרות שלא מעט יהודים ירצו לעזוב את המחוזות. בעיר ז'פרוז'יה לדוגמא, העיר השישית בגודלה במדינה ובירת המחוז המסופח, יש לפחות כ-1,000 משפחות יהודיות הידועות לקהילה. ההערכה היא שייתכן וחצי מהיהודים שנמצאים שם ירצו לעזוב.

מאז פברואר האחרון 40,000 יהודים עזבו את איזורי הקרבות ועברו לתוך אוקראינה וגם לישראל בעזרת מערך החילוץ בעזרת הפדרציה. הרב מאיר סטמבלר יו"ר הפדרציה אמר ל'כאן חדשות': "מקווים שהכל יעבור בשלום. בעקבות ההסלמה, הוספנו במשרדים שלנו כח אדם לקו החם לענות 24 ביממה, ואוטובוסים שעומדים מוכנים לגבולות מולדובה, פולין, והונגריה".

ולדימיר פוטין סיפוח מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד