כ"ה אייר התשפ"ד
02.06.2024
מחויבים להצביע

היום: ברזיל בוחרת בין הנשיא המכהן לבין הנשיא שישב בכלא

במהלך היום יבחרו תושבי ברזיל, המדינה הגדולה באמריקה הלטינית נשיא, ויכריעו כיצד יראו השנים הקרובות במדינה. מן הצד האחד עומד הנשיא לשעבר לולה, שישב בכלא עד לפני שלוש שנים, ומן העבר השני נמצא הנשיא המכהן בולסנרו שצפוי להפסיד. כל הפרטים

היום: ברזיל בוחרת בין הנשיא המכהן לבין הנשיא שישב בכלא
בולסונארו (מימין) ודה סילבה צילום: טוויטר

היום (ראשון) ייערכו בחירות לנשיאות ברזיל, בהן צפוי לנצח מנהיג מפלגת הפועלים ונשיא ברזיל לשעבר, לואיס אינסיו לולה דה סילבה. לולה ישב בעבר בכלא במשך שנתיים, בשל עבירות שחיתות, אך אלו לא גרמו לתומכיו לשנות את דעתם, והיום ככל הנראה יסייעו לו להביס בקלפי את נשיא ברזיל המכהן, איש הימין ז'איר בולסנרו. לולה טען כי יריביו הפוליטיים תפרו לו תיק שחיתות, ואמר: "ביליתי 580 יום בכלא מפני שהם לא רצו שאתמודד".

היום נפתחו הקלפיות ברחבי ברזיל, המדינה הגדולה באמריקה הלטינית שבה מתגוררים כ-217 מיליון אנשים. לאזרחים מותר להצביע מגיל 16, והם מחוייבים להצביע מגיל 18-70. אם לא יצביעו ולא יציגו תירוץ טוב לכך - יקנסו. בבחירות נבחרים נשיא ברזיל, סגן הנשיא, הקונגרס הלאומי ומושלי המדינות השונות. מתמודד הרוצה להיבחר לנשיאות צריך לזכות ברוב של למעלה מ-50% מסך הקולות. אם אף מתמודד לא זכה לסך כזה, ייערך סיבוב בחירות שני בשלהי אוקטובר. אך תרחיש כזה ככל הנראה לא יתרחש בבחירות הנוכחיות, והצפי הוא כי לולה ינצח ברוב גדול.

המפלגות הגדולות המתמודדות בבחירות הן "הברית למען ברזיל" בראשות ז'איר בולסנרו, ומפלגת הפועלים בראשות לואיס אינסיו לולה דה סילבה.

בולסנרו בן ה-67 הושבע לתפקידו כנשיא ברזיל ה-36 בינואר 2019, והחליף את מישל טמר בתקפיד. לפני כחודש פתח בולסנרו את קמפיין הבחירות שלו בג'ויז דה פורה הנמצאת בדרום-מזרח ברזיל, שם כמעט נהרג מהתנקשות.

בנאומו אמר: "זה המקום שבו נולדתי מחדש, זה המקום שבו אלוקים הציל את חיי כדי שאוכל לתת את המיטב למען האומה שלנו כנשיא". בולסנרו נחשב לאיש ימין, וברוב מוחלט של סקרי הבחירות הוא מפגר אחר לולה.

בברזיל ישנו חשש כי לאחר הפסדו הצפוי ינהג בולסנרו כחברו, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ - יסרב להכיר בתוצאות הבחירות ויאבק בהן. חשש זה מסתמך על אמירות של הנשיא המכהן בהן הוא מטיל ספק בשיטת הבחירות ובמערך הבחירות האלקטרוני של ברזיל.

לעומתו, מנהיג מפלגת הפועלים לולה בן ה-76 מגיע במצב טוב לבחירות, וצפוי לנצח בהן. הוא כיהן כנשיא ברזיל במשך שבע שנים, בין 2003 ל-2010, בהן צבר פופולריות רבה והוערך בשל היותו "מועמד העם" - נשיא שדאג למעמד הפועלים והוציא עשרות מיליונים ממעגל העוני. לולה הקים לפני 42 שנה את מפלגת הפועלים יחד עם נוספים. המפלגה נחלה הצלחה גדולה, וזכתה בחצי ממערכות הבחירות מאז תום הדיקטטורה בברזיל, ב-1988.

עם זאת, במהלך שנות שלטונו נהג לולה בשחיתות רבה, שתורגמה לתיק שחיתות נרחב. בסופו, נגזרו על לולה 22 שנות כלא. בשנה שעברה ביטל בית המשפט העליון בברזיל את הרשעתו לאחר שריצה שנתיים בכלא, ואיפשר לו לרוץ בבחירות לנשיאות.

לולה טוען כי יריביו הפוליטיים תפרו לו תיק, ומשווה את עצמו לנלסון מנדלה, מרטין לותר קינג ומהטמה גנדי - שלושה אסירים פוליטיים שישבו בשל המהפכות החשובות והיסטוריות שעשו. גם אם השוואות אלו קצת מוגזמות, רבים מתושבי ברזיל תופסים את מנהיגם כלוחם צדק העומד בשורה אחת עם האישים הגדולים הללו.

בימים הקרובים יתברר כיצד יראו שנותיה הקרובות של ברזיל, ומי יהיה מנהיגה שיתווה את דרכה. כפי שזה נראה כרגע, לולה יעשה קאמבק ויתמנה לנשיא ברזיל, על גבי הבטחתו לשפר את מצבם הכלכלי של תושבי ברזיל על רקע המשבר שהגיע בעקבות הקורונה.

ברזיל נשיא ברזיל לולה דה סילבה ז'איר בולסונרו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד