י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

מאבק ירושה? כעת מתפללים לרפואת הגר"ע

בעוד העולם היהודי זועק לרפואת הגר"ע יוסף, התחוללה הבוקר סערה מכוערת • למי היה אינטרס להציף את השאלה?

מאבק ירושה? כעת מתפללים לרפואת הגר"ע
יעקב כהן



בעוד העולם היהודי כולו מתייצב כאיש אחד לעריכת תפילות לרפואת הגר"ע יוסף, התחוללה הבוקר סערה מכוערת, שפתחה את תיבת הפנדורה של שאלת הירושה בש"ס.

העיתוי, מכוער מאין שכמותו - בעוד נשיא מועצת החכמים שוכב על מיטת חוליו ונאבק על חייו, בעוד עם ישראל כולו דואג - אך משהתעוררה הסערה, קשה להתעלם מקיומה.

תחילה לפרטים: הסערה נפתחה בכתבה שפרסם העיתונאי שלום ירושלמי בעיתון 'מעריב'. ירושלמי דיווח על אירוע שנערך בסוכת הגר"ש עמאר ביום ראשון, אירוע אליו הגיעו רבים. מכאן עבר אל נושא 'הירושה', תוך שהוא מצטט גורמים המקורבים לרב עמאר הטוענים כי הוא זה שיירש את הגר"ע יוסף.

העיתוי האומלל הוליד ביקורת נוקבת. אלא שבמקום שהביקורת תתרכז בכך שהתקשורת החילונית לעיתים אינה יודעת גבולות בפתיחת נושאים מדממים, היא הופנתה אל עבר מקורבי הגר"ש עמאר.

מה שיפה במושג 'מקורבים' הוא שלעולם אינך יכול לדעת במי מדובר, והאם אכן היו כאלו. או שכן או שלא. חזקה על עיתונאי מוערך כירושלמי שלא כתב את הדברים קודם שבדקם, ובכל זאת קשה להניח שמקורב אמיתי אל הרב עמאר, כזה הדואג לטובתו, יאמר משפטים שרק יקוממו נגדו ציבור כה גדול, ולא רק ציבור ספרדי.

תגובת מקורבי הגר"ש עמאר הייתה חריפה.

פלמוס ירושה מזעזע

ברקע החמרה הולכת ונמשכת במצבו של הגר"ע יוסף. "בתום התייעצות שקיימו הרופאים המטפלים במנהיגה הרוחני של ש"ס, הוחלט להשאירו מורדם ולהגביר את הטיפול התרופתי. ההחלטה התקבלה לאחר שחל שינוי לרעה במצבו לעומת הלילה, שבמהלכו חל שיפור מסוים. מצבו מוגדר קשה, אך יציב", הייתה הודעת הרופאים הבוקר.

לאחר זמן קצר יצא פרופסור דן גילון, המטפל בנשיא מועצת החכמים, בדברים ברורים יותר. "לאחר הערכה חוזרת הבוקר, מצבו קשה יותר. עשינו טיפול ושימוש בתרופה כדי לחזק את הווריד בשל לחץ הדם. זה סימן לא טוב לאדם מבוגר עם פגיעה בלב, בכליות ובלב, אנחנו מקווים שיהיה אפשר לשפר את המצב שלא מראה כיוון טוב".

קשה אך יציב, היא ההגדרה המלווה את מצבו של הגר"ע כעת. מבחינת עם ישראל מדובר בהגדרה מאוד קשה. עצם העובדה שהרב אינו ער, אינו מסוגל לדבר, לחוות את דעתו על הנעשה סביב, היא צרה צרורה עבור כולם. גם אם המכשירים עושים היטב את עבודתם ומייצבים את המצב.

פולמוס ירושה על הרקע הזה הוא מזעזע, קשה לעיכול, וממש ממש לא "יציב".

האם אחד ממקורבי הגר"ש פלט את שפלט ברגע של דברור עצמי בלתי אחראי, כזה שלא חשב שיצוטטו בכותרת ראשית של עיתון? האם היה זה המחנה המתנגד לכל ניסיון של שלום בין הגר"ע יוסף לגר"ש עמאר, שהדליף את הדברים תוך שהוא מצטט, כביכול, "מקורבים" רק כדי להשפיל עוד יותר את הרב עמאר?

לאלוקים פתרונים.

להשיב את השלום

קרב הירושה עדיין לא החל. זה ממש לא הזמן לדבר עליו. סביר להניח שיום יבוא, אחרי מאה עשרים שנים בבריאות טובה לגר"ע יוסף, והנושא יצוף ויעלה. יו"ר ש"ס, ח"כ אריה דרעי, ינסה להכתיר את חכם שלום כהן למנהיגה של ש"ס. גורמים אחרים בסביבת הגר"ע יוסף ינסו לתמוך ברב עמאר - אך שוב, לא זה הזמן לדיונים מסוג זה.

ברקע, צריך לזכור, היתה מתיחות קשה בין הגר"ע לגר"ש סביב סיפור הרבנות הראשית, מתיחות שהחלה בתמיכת מקורבי הגר"ש ברב דוד סתיו ובדיל עמו, והמשיכה בתמיכת הרב עמאר ברב ציון בוארון לתפקיד, על פני מועמדו של הגר"ע, בנו הגר"י יוסף.

אלא שמי שציפה שהמתיחות תישאר בחלל עד סוף הדורות ואף ניסה להוסיף שמן למדורה, התאכזב לגלות כי בבית הגר"ע עושים הכול כדי להשיב את השלום בין שני גדולי עולם, שמאז ומתמיד שררה אהבה גדולה ביניהם. שליחויות היישר אל בית הגר"ש, טלפונים שעשו את דרכם אל הרב עמאר ואל רעייתו, הזמנת הרב עמאר אל הגר"ע שוב ושוב – כל אלו ועוד לימדו את מי שלא אהבו זאת, כי למרות הכול, השלום בוא יבוא.

לשיאם הגיעו הדברים עת פונה הגר"ע אל בית החולים, כשכבר שהה בתוך האמבולנס, אך המתין לבואו של הרב עמאר.

האם מדליפי פרשת הירושות הם מקורבי מי ששונאים את השלום או שמא מקורבי הגר"ש? יתכן שלעולם לא נדע זאת.

כך או כך, לא זהו העיסוק ביום שכזה. העיסוק כולו צריך להיות סביב נושא אחד בלבד: תפילה גדולה לרפואתו של רבי חיים עובדיה יוסף בן גורג'יה.
הגר''ע יוסף מאבק ירושה הגר''ש עמאר מעריב שלום ירושלמי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד