י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

בגלל 'אתרא': המפקח בגולובנציץ' התפטר

הגאון רבי אליהו פויזן, שמונה כמפקח בגולובנציץ' מטעם הבד"צ, מגולל במכתב מדוע התפטר • רמז? כבוד ויוקרה של 'אתרא'

גאב"ד העדה במתחם גולובנציץ. צילום: יעקב לדרמן
גאב"ד העדה במתחם גולובנציץ. צילום: יעקב לדרמן

יצא המרצע מהשק: גאב"ד העדה החרדית ממנה, אבל יו"ר ארגון 'אתרא קדישא' פוסל.

אם היה מי שסבר שרק כבוד המתים וכבוד שמים מונחים על כף המאזניים, בכל מה שקשור לפרשת גולובנציץ, הגיע מכתב ההתפטרות הרועם של המפקח המוסכם הגאון רבי אליהו פויזן, אותו מינה בד"ץ העדה החרדית כמפקח על החפירות במתחם גולובנציץ' בבית שמש, בהסכמת כל הצדדים - והוכיח: הכל אינטרסים של כבוד ויוקרה.

במכתב כאוב ששיגר הרב פויזן לאברהם סלונים, יו"ר עמותת גבעת ירושלים, אחת מהעמותות הבונות במתחם ועומדות בעין הסערה, שממוען גם לגאב"ד, לראב"ד העדה החרדית הגר"מ שטרנבוך , האדמו"ר מהרי"י מסאטמר , נשיאי אתרא קדישא והרב דוד שמידל יו"ר הארגון, מגולל הרב פויזן, את קורות הימים האחרונים, מאז מונה למפקח בשטח ובשוליו הוא מודיע בצער על התפטרותו.

"הנני נאלץ להודיעך קושט דברי אמת", פותח הרב פויזן את מכתבו, "מה שדיבר עמי הגאון רבי דוד שמידל שליט"א ביום ג' י"ג תשרי. הנה ביום י"ב תשרי כתבתי להרב ר' שמואל טייטלבוים הי"ו, משב"ק אצל האדמו"ר מסאטמר ויליאמסבורג (התואר במקור) שליט"א, בו פירטתי הסיבות שלא כדאי שנגיע לביטול ההסכמות שיש לי עם בעלי השטח והקבלנים (העתק מהמכתב נתפרסם בכתב העת דער איד).

"למחרת קיבלתי טלפון מנכדו של הרב שמידל שזקנו רוצה לומר לי דבר אודות המתחם בבית שמש. ומיד פניתי אליו ואמר לי שמאחר שאמרתי שבכל מצב שיאמר לי הגרד"מ (הרב דוד שמידל) שאינו מסכים שאתעסק בעניני הקברים לא אעשה דבר ומשום כן הוא דורש ממני שהמפקח בשטח יהיה אך ורק הר' ישראל איזנבך ואם לאו, אינו מסכים שאתעסק כלל בענייני הקברים בבית שמש".

לאחר שהרב פויזן מתאר את ניצול המשפט העמום שאמר או לא אמר כביכול, בידי הרב שמידל, הוא ממשיך להבהיר את הדברים לאישורם ולתאר את השערורייה:

"אמרתי לו, שהרי זה היה ידוע לכולם, וגם אמרתי את זה להגאב"ד ולהראב"ד קודם המינוי שמינו אותי, שאצטרך לקחת מפקחים מבחוץ וגם להגרד"מ עצמו אמרתי את הנ"ל בפעם הראשונה שדיברתי עמו בביתו ביום ה', כ"ג אלול תשע"ג וכולנו היינו בהבנה, שבאופן כזה נוכל לשמור על המערות. ומאז הצלחתי ב"ה להגיע לפתרון עם בעלי הקרקע שנוכל להתחיל בעבודות מיד אחרי החג ובפיקוח קפדני לשמירת המערות. ולכן, איני יכול בשום אופן לפנות אליהם בבקשה זו שהמפקח יהיה אך ורק הר' ישראל אייזנבך.

"ואמרתי להגרד"מ, שדרישה זו מצידו מחייבת אותי לצאת מכל העניין ובאם ח"ו יגרם נזק למערות ולרוכשים על ידי זה, הרי כולנו נתחרט ונצטער על כך. ואמר לי: אף על פי כן".

כלומר, לרב שמידל לא אכפת מהסיכומים המוקדמים, לא אכפת מהאפשרות כי יגרמו נזקים למערות ולרוכשים. הכל מותר, כדאי ורצוי ובלבד כי רק המפקח שלו - יהא האיש מטעמו בשטח.

וכאן מסכם הרב פויזן ואומר:

"לאור הנ"ל הנני מודיעך בצער גדול, שלא אוכל להמשיך להתעסק בנושא הפיקוח הבניה בבית שמש, אף שיתכן מאד שיגרם נזק אדיר לרוכשים וגם למערות. לא רציתי להודיעך קודם החג, שלא תופרע משמחת החג, אך עתה הנני נאלץ להודיעך. ומאידך, מחובתי להודיע למרן הגאב"ד והראב"ד וכ"ק האדמו"ר מסאטמר (המהרי"י) שמטעם אגודת גבעת ירושלים, פעלו ופועלים במסירות מעל המשוער, בכדי שיוכלו לבנות הדירות בלי שיפגעו במערות וכל הפרסומים והמודעות נגדם (להם אחראים אתרא קדישא א.כ.) בשקר יסודם".
אתרא קדישא בית שמש גולובנציץ' הרב אליהו פויזן הרב דוד שמידל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד