כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

המספרים נחשפים: יותר מ-600,000 איש נבדקו בדור ישרים

בדור ישרים  חושפים כי בשנה האחרונה לבדה  התקבלו בארגון כ-38,500 בקשות התאמה. מתוכן ב-380 בקשות התאמה, נמצא כי בני הזוג  נשאים לאותה מחלה.  כלומר הממוצע של אי התאמה גנטית הינו  יותר משבע פעמים בכל שבוע

המספרים נחשפים: יותר מ-600,000 איש נבדקו בדור ישרים
הרב אקשטיין במעבדות דור ישרים צילום: באדיבות המצלם

לרגל שדרוג והרחבת פאנל הבדיקות הבסיסי של 'דור ישרים' חושפים בארגון את הנתונים המרשימים: מעל 600,000 איש נבדקו ב'דור ישרים' מאז הקמתה ועד היום, כשהממוצע השנתי עומד כיום על  כ-37,000 נבדקים בכל שנה. ולמעלה מ-8,000 משפחות שניצלו בזכות בדיקת ׳דור ישרים׳ מעת הקמתה!

ארגון 'דור ישרים' הוקם בשנת תשמ"ד על ידי הרב יוסף עקשטיין שארבעה מילדיו נפטרו ממחלת הטיי ־זקס, והחליט להקדיש את חייו על מנת לעשות כל מה שניתן כדי למנוע מהורים אחרים גורל דומה. 'דור ישרים' זוכה לעידודם ולתמיכתם של כל גדולי הדור שיצאו בקריאה נחרצת להיבדק בבדיקות גנטיות באמצעותה.

המכתב ההיסטורי של גדולי הדור על חובת ההשתדלות בבדיקות דור ישרים

כשהוקם הארגון הצליח המדע לזהות רק את המחלות העיקריות שהיו נפוצות אצל יוצאי אשכנז: טיי-זקס ולאחר מכן גם סיסטיק פיברוזיס.

אך ב'דור ישרים' לא שקטו על השמרים והשקיעו כל העת בפיתוח טכנולוגיות, ואף רכשו את  ציוד המעבדות המתקדם ביותר בעולם, כאשר מעבדת 'דור ישרים' היא המעבדה הגנטית הראשונה (!) בישראל שזכתה לתקן 15189-ISO - התקן הבינלאומי המחמיר ביותר למעבדות רפואיות, במטרה  להביא לגילוי של עוד מחלות שעדיין לא נמצא דרך לאבחן אותן בצורה נכונה. וכך, מבדיקה של מספר מצומצם של מחלות עיקריות, הבדיקות הורחבו לעשרות רבות של מחלות אפשריות.

לאחרונה בעקבות פריצת דרך במחקר שבוצע במעבדות הארגון, הורחב שוב פאנל הבדיקות והוא יכלול מעתה עוד בדיקות למחלות חדשות כך שהפאנל הבסיסי יכסה 54 (!) מחלות שונות של כלל העדות הן של בני אשכנז והן של בני עדות המזרח ויוצאי תימן.

בדור ישרים  חושפים כי בשנה האחרונה לבדה  התקבלו בארגון  כ-38,500 בקשות התאמה. מתוכן ב-380 בקשות התאמה, נמצא כי בני הזוג  נשאים לאותה מחלה.  כלומר הממוצע של אי התאמה גנטית הינו  יותר משבע פעמים בכל שבוע!

הרב אהרן עקשטיין מנכ"ל דור ישרים: "זו זכות עצומה עבורנו לסייע להקמת דורות ישרים ובריאים, המודעות הרחבה הקיימת בציבור שבאה לידי ביטוי במספר העצום של שש מאות אלף נבדקים מצמצמת בצורה משמעותית  את מספר המחלות הגנטיות וחוסכת צער וסבל רב".

דור ישרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד