כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
לא חושש מפוטין

נשיא אוזבקיסטן: לא נסגיר אזרחים רוסים שנמלטו מהגיוס"

ממשלת אוזבקיסטן הודיעה ביום שישי כי לא תסגיר לרוסיה אזרחים רוסים שנמלטו לשטחה, מאימת הגיוס לצבא הרוסי. זאת, לאחר שרבבות אזרחים רוסים נכנסו לאוזבקיסטן בשבוע האחרון, במטרה להימלט מהחובה להתגייס לצבא ולהילחם נגד האוקראינים

נשיא אוזבקיסטן: לא נסגיר אזרחים רוסים שנמלטו מהגיוס"
המלחמה באוקראינה: אילוסטרציה צילום: משרד ההגנה האוקראני

מאות אלפי אזרחים רוסים נמלטו מאז ההכרזה על הגיוס לצבא למדינות השכנות, רבים מהם נמצאים באוזבקיסטן. החשש שלהם היה שממשלת רוסיה תפעיל לחץ כבד על המדינות השכנות שיגרשו ויסגירו את האזרחים הרוסיים הנמלטים, וההודעה שפורסמה על ידי משרד החוץ האוזבקי לא הותירה מקום לספק בשאלה הזאת: "מי שלא עבר על החוק באוזבקיסטן, לא יגורש משטחה".

לפי הדיווחים, אזרחים רבים באוזבקיסטן הגיעו לגבול עם רוסיה כשהם מצוידים במזון ושתיה, על מנת לקבל את פני הנמלטים מרוסיה בקבלת פנים חמה ולבבית. נראה שבכל המדינות באזור יש אהדה מופגנת לאוקראינה וסלידה מוחלטת מהפעולה הרוסית שמהווה איום על האזור כולו.

נשיא אוזבקיסטן שבקט מירזאייב נחשב עד לא מכבר לבן בריתו של פוטין, ולפי דיווחים שונים פוטין אף סייע לו לעלות לשלטון בארצו לאחר מות השליט הקודם. שתי המדינות נחשבות בנות ברית, ובמשך השנים אוזבקיסטן נחשבת למדינת חסות של רוסיה במובנים רבים. עם זאת, בכל הקשור למלחמה באוקראינה, מירזאייב לא מהסס להשמיע את קולו בצורה ברורה כנגד הצעד של פוטין.

הפרשן הישראלי אלכסנדר רימן אמר לעיתון 'המבשר' כי להערכתו מירזאייב חושש מניסיונות עתידיים של רוסיה להשתלט גם על שטחים באוזבקיסטן, בנימוק ששטחים אלו שייכים באופן היסטורי לרוסיה, ולכן הוא מציב כבר מעכשיו קו מאוד ברור ומאוד תקיף כנגד כל ניסיון התרחבות של רוסיה על חשבון המדינות השכנות.

מלחמת אוקראינה רוסיה אוזבקיסטן גיוס חובה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד