ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

הרב דב ליאור: לא לנסוע לפטרה או פולין

"אסור לצאת לחו"ל, ובמיוחד למזרח הרחוק" • "אין לנסוע לפולין כדי לראות רשעותם של הגרמנים" • ולאילת מותר?

פטרה. צילום: יעקב נחומי
פטרה. צילום: יעקב נחומי

פסק הלכה מפתיע מבית מדרשו של הגאון רבי דוב ליאור , רב העיר קרית ארבע: יציאה לפולין, לפטרה וגם לאילת, אינן ראויות ובחלקן אף אסורות.

הפסיקה מופיעה בביטאון 'גילוי דעת' של ערב חג הסוכות. הרב ליאור נדרש לנושא היציאה מהארץ, על פי ההלכה, בימינו, כאשר לאחרונה, כמעט לכל מטרה, אנשים מקלים ראש ויוצאים לחו"ל, בעוד שבתלמוד נאמר שאין יוצאין מהארץ לחו"ל.

לאחר דיון הלכתי קצר, המתבסס על המקורות, מסכם הרב ליאור כי בזממנו אסור לצאת לחו"ל, ובמיוחד למזרח הרחוק, שם נוספים עוד כמה איסורים של הימצאות בחברת עובדי אלילים, בעיית כשרות מזון, בעיות צניעות - והסיכון הגדול שיש באזורים ההם. "כל מי שנגעה יראת ה' בלבבו, צריך להימנע מכך ולהשפיע על אחרים", כותב הרב.

המקומות הפופולאריים כמו פולין ופטרה, אינם פטורים משבט הביקורת:

"אין לנסוע לפולין כדי לראות רשעותם של הגרמנים ימ"ש, אף על פי שזה צורך לימודי. וזאת מפני שאפשר במקום זה, להתרשם ולהפנים את עצמת רשעותם באמצעות תמונות, סרטים, ספרים ועדויות ניצולים, או במפגש עם מומחים או חוקרי שואה במכונים ובמוזיאונים השונים שהוקמו לשם נחלת השואה".

"לעניות דעתי", מוסיף הרב לחרוץ, "אסור לטייל בפטרה מפני שהיא חוץ לגבולות של עולי מצרים. הגבול הדרומי של בני גד ובני ראובן הוא נחל ארנון ופטרה בדרומה של עבר הירדן, היא חוץ לתחום זה. מותר לטייל בעבר הירדן, היכן שכבשו בני גד ובני ראובן ומי שיגור שם ויבנה לו בית, מקיים מצוות יישוב ארץ ישראל. דרגת הקדושה איננה אמנם כמו בירושלים, אבל זו ארץ ישראל".

הרב גם מתייחס לאלו שמתירים לצאת לחו"ל, לשם 'צבירת כוחות ושחרור לחץ' ומותח על כך ביקורת: "אין זו סיבה להתיר לנסוע לחו"ל. האם אין בארצנו מספיק מקומות נופש בצפון, בדרום או במרכז, לנוח ולהתנתק מהמתח היומי?"

גם למי שמבקש להרחיק נדוד עד אילת, יש לרב ליאור מה לומר:

"ביחס לאילת, כבר דנו האחרונים, האם צריך לנהוג שם שני ימים טובים, אבל תרומות ומעשרות לא נהגו שם. לגבי ביקור באילת, נראה לי ומאחר שזה משרת את מדינת ישראל, אי אפשר לומר שיש בזה איסור, ואולי מידת חסידות היא שמי שאינו צריך, לא ייסע לשם".
דוב ליאור פטרה פולין המזרח הרחוק אילת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד