כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

אובמה: "עתיד ישראל תלוי בהקמת מדינה פלסטינית"

נשיא ארה"ב בעצרת הכללית: "איראן חייבת ללוות מילים פייסניות במעשים קונקרטיים שאפשר לאמת אותם"

פלאש 90
פלאש 90

בנאום בעצרת הכללית של האו"ם הציב הערב (ב') נשיא ארה"ב, ברק אובמה, את סוגיית הגרעין באיראן ופתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני כאתגרים המרכזיים של מדיניות החוץ האמריקנית בשלוש השנים שנותרו לכהונתו. הוא אמר כי לפריצות דרך בשתי הסוגיות תהיה "השפעה עמוקה וחיובית" על המזרח התיכון.

חוגים ישראליים הביעו הערב מורת רוח מהמשקל הכמעט שווה שהעניק אובמה לבעיית איראן ולסכסוך עם הפלסטינים, ומהעובדה שדבריו עלולים להוביל ליצירת זיקה בין שני הנושאים.

בנאום אמר אובמה כי איראן חייבת ללוות את "המילים הפייסניות" שהשמיעו מנהיגיה, ב"מעשים קונקרטיים שאפשר לאמת אותם". לדבריו, ההצהרות שהשמיע באחרונה נשיא איראן, חסן רוחאני, מראות שיש בסיס להשגת הסכם, ולפיכך הורה הורה לשר החוץ בממשלו, ג'ון קרי, לפעול להשגת הסכם.

על הסכסוך הישראלי – פלסטיני אמר אובמה: "ידידי ישראל, לרבות ארה"ב, חייבים לומר בבירור שעתידה של ישראל תלוי בהקמתה של מדינה פלסטינית".

"לעם הפלסטיני זכות לחיות בכבוד במדינה משלו", אמר אובמה. "ארה"ב תמיד תתמוך בישראל כמדינה יהודית.

"השנה, בביקורי בירושלים, שאבתי השראה מצעירים ישראליים שהתיצבו והכריזו שהשלום (עם הפלסטינים) נחוץ, לא רק אפשרי", המשיך נשיא ארה"ב. "אני מאמין שיש הכרה גוברת בישראל שכיבוש הגדה המערבית פוגע במרקם הדמוקרטי של המדינה היהודית.

"אבל, לילדי ישראל יש זכות לחיות בעולם שבו מדינות החברות באו"ם מכירות בארצם, עולם שבו אנו דוחים, באופן חד-משמעי, את אלה שמשגרים רקטות לבתיהם של ילדים אלה ומסיתים אחרים לשנוא אותם. בה בעת, ארה"ב מוסיפה להיות מחויבת לאמונה, שלילדים פלסטיניים יש זכות לחיות בכבוד ובביטחון במדינה ריבונית משלהם", הוסיף אובמה.

הוא הדגיש כי "לפריצת דרך ממשית בשתי סוגיות אלה – התכנית הגרעינית של איראן ושלום ישראלי –פלסטיני – תהיה השפעה עמוקה וחיובית על המזרח התיכון כולו ועל צפון אפריקה".

נשיא ארה"ב קרא למועצת הביטחון לקבל החלטה "חזקה" שתטיל צעדי עונשין על סוריה אם זו לא תמסור לקהילייה הבינלאומית את מאגרי הנשק הכימי שבידיה. האיום הצבאי של ארה"ב הוא שהניע את המאמצים הדיפלומטיים בסוגיה זו.

הוא אמר, כי ארה"ב לא תהסס להפעיל כוח במזה"ת כדי להגן על האנטרסים שלה או למנוע טרגדיות הומניטריות: "ארה"ב מוכנה להשתמש בכל האמצעים שעומדים לרשותה, לרבות כוח צבאי, כדי להבטיח את האינטרסים שלה במזה"ת. אנו נתמודד עם תוקפנו של גורמים חיצוניים נגד בעלות הברית והשותפות שלנו, כפי שנהגנו במלחמת המפרץ".
ברק אובמה נשיא ארה''ב או''ם איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד