כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
נהגי אוטובוס? היזהרו

הנהגים החנו שלא כחוק והחברות ישלמו קנס של חצי מיליון שקל

המשרד להגנת הסביבה הטיל קנס על סך 561,720 שקל על כל אחת מהחברות 'דן' ו'מטרופולין', בגין מספר מקרים של הפרת האיסור על התנעת כלי רכב כבד חונה במשך למעלה מעשר דקות באזורים מיושבים

הנהגים החנו שלא כחוק והחברות ישלמו קנס של חצי מיליון שקל
תחנה מרכזית. אילוסטרציה צילום: unsplash

המשרד להגנת הסביבה הטיל עיצום כספי בסך 561,720 שקל על כל אחת מהחברות "דן חברה לתחבורה ציבורית" ו"מטרופולין תחבורה ציבורית", בגין מספר מקרים של הפרת האיסור על התנעת כלי רכב כבד חונה, בהתאם להוראות למניעה וצמצום של זיהום אוויר ממקור פליטה לפי חוק אוויר נקי.

על פי הוראות החוק, חל איסור על הפעלת מנוע של רכב כבד בזמן חניה בשטחים בנויים ומאוכלסים במשך יותר מ-10 דקות, להוציא במקרים מסוימים. מטרת האיסור בהוראות היא מניעה וצמצום זיהום אוויר בקרבת אוכלוסייה ושמירה על אוויר נקי.

על פי הודעת המשרד, במספר סיורי פיקוח שביצעו מפקחי היחידה למניעת זיהום אוויר מתחבורה במשרד להגנת הסביבה, נצפו במועדים שונים נהגים של שתי החברות כשהם חונים בקרבת שטחים בנויים וריכוזי אוכלוסייה כאשר כלי הרכב נותר מונע שלא צורך.

בעבר דיווחה חברת מטרופולין למשרד להגנת הסביבה כי היא מפעילה מערכת התראה בכלי הרכב של החברה המתריעה על רכב מונע מעל פרק זמן של עשר דקות תוך כדי יצירת קשר מידי עם הנהג.

רכבי הדיזל (כגון אוטובוסים, משאיות, טנדרים, מוניות) אחראים לכ-80% מזיהום האוויר התחבורתי המשפיע על איכות האוויר בערים. כלי רכב כבדים המצוידים במנועי דיזל מתאפיינים בפליטה מוגברת של חלקיקים נשימים ותחמוצות חנקן לאוויר ומהווים אחד הגורמים המשמעותיים לחריגות מתקני איכות האוויר. בשנת 2012 הודיע ארגון הבריאות העולמי, כי הפליטה ממנועי דיזל הוכחה כגורם מסרטן ודאי לאדם.

נכון להיום, מרבית האוטובוסים בישראל מונעים בדיזל ומהווים גורם ישיר למפגעי זיהום אוויר ורעש ואף זרז לשינוי האקלים. אזורי מגורים רבים השוכנים סמוך לנתיבי תחבורה ציבורית סובלים מאיכות אוויר ירודה כתוצאה מחומרים מזהמים ומסרטנים הנפלטים ממנועי האוטובוסים.

לצד פעילות פיקוח ואכיפה, המשרד להגנת הסביבה פועל במסגרת תוכנית הסיוע לגופים בעלי רִישיון להפעלת תחבורה ציבורית, לרכישת אוטובוסים מאופסי פליטות. במטרה לצמצם את זיהום האוויר, לרבות גזי חממה מאוטובוסים, ולשפר את איכות החיים בישראל. במסגרת זו, המשרד להגנת הסביבה תומך, בסכום של 120 מיליון שקל ברכישת אוטובוסים חשמליים על ידי חברות תחבורה ציבורית וחברות היסעים. כפועל יוצא מכך, פועלים כיום כ-130 אוטובוסים חשמליים והצפי הוא הפעלה של כ-500 אוטובוסים מאופסי פליטות.

בחודש פברואר 2022, קבע המשרד להגנת הסביבה בהוראות למפעילי התחבורה הציבורית בישראל יעדים מחייבים לרכישת אוטובוסים עירוניים מאופסי פליטות. החל משנת 2026 – כל האוטובוסים החדשים שיירכשו יהיו חשמליים.

שימוש באוטובוסים מאופסי פליטות ישפר את איכות האוויר בערים, יצמצם מטרדי רעש, יצמצם פליטות גזי חממה, ישפר את תפיסת התחבורה הציבורית בקרב הציבור ויקל על הליכי התכנון למתקני תחבורה ציבורית חדשים. המשרד להגנת הסביבה ימשיך לפעול בשיתוף כלל הגורמים הרלוונטיים, לקידום תחבורה מאופסת פליטות, במטרה לצמצם ולמנוע את זיהום האוויר מתחבורה.

איכות הסביבה תחבורה ציבורית נהגי אוטובוסים קנס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד