כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
מחכים ליועמ"שית

הסכם הגז: לפיד וגנץ אישרו את הצעת המתווך

רה"מ יאיר לפיד ושר הביטחון גנץ קיבלו את הצעת המתווך האמריקני. על פי ההסכם, ישראל תקבל תמלוגים מאסדת גז לבנונית, אסדת כריש נותרת בשליטה ישראלית מלאה. בדרג המדיני מחכים לחוות הדעת הסופית של היועצת המשפטית לממשלה

הסכם הגז: לפיד וגנץ אישרו את הצעת המתווך
אסדת גז צילום: מארק ישראל סאלם, לע"מ

ראש הממשלה יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ אישרו את הצעת המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין לפתרון סוגיית הסכסוך בגבול הימי בין ישראל לבין לבנון, כך אמר גורם מדיני. ההודעה בנושא טרם נמסרה לארה"ב, מכיוון שבישראל מחכים לאישור הקבינט המדיני ביטחוני בנושא. טרם ברור באיזה אופן יאושר ההסכם - אם בקבינט או גם בממשלה. בדרג המדיני מחכים לחוות הדעת הסופית של היועצת המשפטית לממשלה. ההסכם, לאחר שייחתם, צפוי להיות מונח בפני האו"ם ולקבל מעמד בינלאומי מוכר כקו גבול, כך מדווחים גילי כהן ומיכאל שמש ב'כאן 11'.

עיקרי ההסכם כפי שהושג על ידי המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין ונמסר מפי גורם מדיני בכיר:

קו הגבול הימי ישורטט במרביתו בהתבסס על קו 23, מה שמשאיר בשליטת לבנון את מרבית השטח שהיה במחלוקת.

חמשת הקילומטרים הראשונים של קו הגבול יהיו בהתבסס על "קו המצופים" הישראלי שנמצא מצפונית לו. מדובר בקו שישראל קבעה באופן חד-צדדי ומהותי לישראל מבחינה ביטחונית.

אסדת הגז כריש תהיה בשליטה ישראלית מלאה.

מולה, בשדה קאנא, תוקם אסדה לבנונית - וישראל תקבל תגמולים מחברת הגז "טוטאל" בעבור החלק של השדה שנמצא בשטחה. פרטי ההסכם בין ישראל לבין "טוטאל" לא סוכמו במלואם.

הגורם המדיני הבכיר אמר הערב כי בהסכם יש ניצול הזדמנות, ובישראל ראו חשיבות במיצוי המו"מ, גם לאור המצב הפוליטי בלבנון. לדבריו, בישראל לוקחים בחשבון את האפשרות שההסכם גם לא ייחתם. הוא הוסיף כי בהסכם ישנו "מרכיב כלכלי ואנחנו לא מקלים בו ראש, אבל הוא בראש ובראשונה הסכם מדיני ביטחוני שיאפשר יציבות באזור".

אסדת קידוח יאיר לפיד בני גנץ לבנון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד