י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
בתמיכת הקיסר פרנץ יוזף

הושלמה בנייתו המחודשת של בית הכנסת ההיסטורי בירושלים

אחרי שנחרב במלחמת השחרור בידי הירדנים, הונחה השבוע אבן-ראשה על כיפתו של בית הכנסת המפואר 'תפארת ישראל'. בית הכנסת החשוב נבנה לפני כ-170 שנים בתמיכת הקיסר פרנץ יוזף, ובמהלך 76 השנים בהן היה פעיל זכה לשבחים רבים על יופיו והדרו. לפני שנים ספורות החלה מלאכת בנייתו המחודשת, שהושלמה השבוע

הושלמה בנייתו המחודשת של בית הכנסת ההיסטורי בירושלים
בית הכנסת ההיסטורי צילום: ויקיפדיה/סגולה

75 שנים אחרי שנחרב בידי הירדנים, הושלמה בנייתו המחודשת של בית הכנסת המפואר 'תפארת ישראל' הנמצא ברובע היהודי ומשקיף על הר הבית.
הרצל בן ארי, מנכ"ל החברה לפיתוח ושיקום הרובע היהודי, היה זה שזכה להניח את אבן הראשה בראש הכיפה המפורסמת של בית הכנסת. בן ארי התרגש מן המעמד, ואמר שאירוע מרגש זה: "מהווה נדבך נוסף בחזרץ עם ישראל לארצו".

בית הכנסת ההיסטורי בירושלים

סיפורו של בית הכנסת המרשים מרתק ומרגש, החל מבנייתו לפני כ-170 שנים, דרך חורבנו במלחמת השחרור ועד ימינו - עם הקמתו המחודשת.

כדי להבין את הסיפור צריך להרחיק עד לימי מלכותו של פרנץ יוזף. יוזף היה מנהיג דגול ונערץ, ובמשך 68 שנים שימש כקיסר אוסטריה. במהלך שנות שלטונו איחד אותה עם הונגריה, ויצר את האימפריה רבת החשיבות אוסטרו-הונגריה שהתקיימה עד תום מלחמת העולם הראשונה. בשנת 1869 הוזמן יוזף יחד עם מנהיגי מדינות אחרים לטקס חנוכתה של תעלת סואץ, שעל כרייתה עמלו כ-1.5 מיליון אנשים.

יוזף החליט לנצל את ביקורו במזרח התיכון לצורך ביקור בארצות נוספות, וביניהן - ארץ הקודש. במהלך ביקורו בארץ ישראל ביקר בירושלים, התרשם ממנה מאוד ובין היתר ביקר ברובע היהודי בו ראה את חסידי רוז'ין וסדיגורה עמלים על הקמת בית כנסת חדש - תפארת ישראל. החסידים החלו את המלאכה בשנת 1857, אז החליטו לקנות אותו לאחר ששמעו שהשטח עומד להיקנות בידי נוצרים שרצו להקים בו מנזר.

ידיעה על תרומתו של פרנץ יוזף, "חבצלת", 1870: מתוך ויקיפדיה

אך בניית בית הכנסת נמשכה בעצלתיים, ובשלב מסויים אזל הכסף ובית הכנסת עמד מיותם מהכיפה שתוכננה להיבנות בראשו. הקיסר פרנץ יוזף ראה זאת והשתומם. לפי המסופר, אדירכל בית הכנסת ניסן ב"ק התלוצץ עם הקיסר והסביר לו שבית הכנסת הסיר את כיפתו לכבוד הקיסר, ובתגובה זכה לתרומה נדיבה מהוד מלכותו.

במאמר אודות בית הכנסת במגזין ההיסטורי "סגולה" מובא קטע מהעיתונות התקופה, בו נכתב: "משם הלך [הקיסר] שמח לבית הכנסת הנקרא בשם תפארת ישראל הבנוי לתלפיות בהשתדלות … ניסן ב“ק … ובחבלי חסד משך עיניו על יופי הבניין וחוסנו. ולאות נאמן כי מצא המשתדל חן בעיניו הושיט לו ידו הרמה, ואלף פרנק נתן על הבית הכנסת להראות כי מפליא חסדיו גם ליהודים".

אם כן - הקיסר פרנץ יוזף תרם סכום נכבד להשלמת מלאכת הבנייה, וכיפה יפה ומרשימה נבנתה, אך הייתה בה בעיה אחת: צבעה הירוק. הצבע הירוק מקודש למוסלמים, והם זעמו על השימוש בו בבית הכנסת. בעיתון 'הצבי' כתב אליעזר בן יהודה כי הברון רוטשילד ראה במהלך ביקורו בירושלים כי הכיפה הירוקה מכעיסה את המוסלמים במיוחד, ושלח כסף לניסן ב"ק כדי לצבוע אותה וכך אכן התרחש.

בשנת 1872 נחנך בית הכנסת המפואר, וכבר מיומו הראשון גרר שבחים רבים על יופיו. הרבי מרוז'ין אף ציין כי 'תפארת ישראל' יהווה מעין בית מקדש שלישי, ודרכו יעברו תפילות היהודים.

בית הכנסת המפואר שמשך אליו מאות מתפללים ורבנים נכבדים מכל רחבי העולם עמד על תילו במשך כ-76 שנים. במהלך מלחמת העצמאות שימש כעמדת לחימה לחיילים היהודים, אך למחרת גירוש היהודים מבתיהם ברובע היהודי וכיבוש הרובע בידי הלגיון הירדני, הוא פוצץ בידי הירדנים. תוך זמן קצר חומר הנפץ השמיד את המבנה, שהיה לעיי חרבות.

ב-2014, 64 שנים לאחר חורבן בית הכנסת, אושרה תוכנית לשיקום תפארת ישראל. לפני חודשים ספורים הקצתה הממשלה למטרה זו כ-20 מיליון שקלים, לכבוד יום שחרור ירושלים ה-55.

השבוע נעשתה ההיסטורי: אחרי 75 שנים שעמד בחורבנו, הונחה אבן-ראשה על כיפת 'תפארת ישראל' בידי הרצל בן ארי, שציין מאוחר יותר כי להערכתו יגיעו עשרות אלפים בחודש הקרוב לראות את בית הכנסת ברובע היהודי עומד ופעיל.

בית כנסת הרובע היהודי ירושלים אוסטריה קיסר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד