כ"ז אייר התשפ"ד
04.06.2024

מיוחד: החג בחצרות הקודש ובעולם התורה

כמה שווה 'שיר המעלות'? • איפה שרו 'בשלטון הכופרים'? • מה קשרו לגר"ח קנייבסקי? • ועל מי נפלה הסוכה? • כך חגגנו

'טיש' נעילת החג בפוניבז'
'טיש' נעילת החג בפוניבז'



חג הסוכות תשע"ד עבר בדאגה רבה בעולם היהודי, בשל מצבו הבריאותי הקשה של נשיא מועצת חכמי התורה, הגאון רבי חיים עובדיה יוסף בן גורג'יה, הנאבק על חייו במחלקת טיפול נמרץ פנימי במרכז הרפואי 'הדסה עין כרם' בירושלים.

לצד התפילות והסגולות לרפואתו, נמשכה שמחת החג ביתר שאת בחצרות החסידים וגדולי ישראל. אתר 'בחדרי חרדים' מגיש סיקור וסיכום החג, לצד הסיפורים מאחורי הקלעים בצילם של מאורי הדור.

• בחצר חסידות ויז'ניץ: כמידי ערב נחגגה שמחת בית השואבה בסוכת בית המדרש הגדול בקריה בבני ברק, כנהוג רוכשים החסידים לאדמו"ר את 'שיר המעלות': ביום הראשון קנה הנגיד הרב חיים משה פלדמן בעשר אלף דולר, ביום אחר קנה הנגיד יעקב פלדמן מטורונטו ב-15 אלף דולר, והמפתיע מכולם היה נכדו הגדול של האדמו"ר, מי שמכונה 'הממשיך' לבית ויז'ניץ, חנניה יום טוב ליפא הגר, שקנה ב-200 דף שולחן ערוך וכיבד את האדמו"ר,

בסוכה של החסידות התקיים גם אירוע של ארגון 'אנחנו וצאצאינו' למאות ילדים שרכשו במאות דפי גמרא 'שיר המעלות', הילדים כיבדו את הגראי"ל - שמיהר לכבד את האדמו"ר מויז'ניץ, בטיש נעילת החג במוצאי שמחת תורה אמר האדמו"ר ש"היות ואני איעדר מהארץ בחודש הקרוב (עקב חתונת שניים מנכדיו הנישאים בארה"ב. מ.ו.) ברצוני להבהיר כי אנו תומכים בכל עיר ועיר אך ורק ברשימות של 'אגודת ישראל'".

• בחצר חסידות צאנז: במהלך כל ימי חול המועד דאג האדמו"ר לשלומו של הגרח"ע יוסף, ואף ערך 'מי שבירך'. במוצאי שמחת תורה, קודם ההקפות השניות, שוחח האדמו"ר עם הרב משה קליין - רב המרכז הרפואי 'הדסה עין כרם', שהגיע להשתתף בהקפות המסורתיות והתעניין ארוכות על מצבו הרפואי של הגרח"ע.

• בחצר חסידות ויז'ניץ: באחד מימי חול המועד ערך האדמו"ר טיש מיוחד בסוכתו שבבית המדרש 'מרכז חסידי ויז'ניץ' ברחוב שלמה המלך בבני ברק, הטיש יועד לחברי המקהלה של החסידות, והוזמן אליו באופן מיוחד המנצח משה מרדכי מונה רוזנבלום, עם הבעלי מנגנים משה צבי וינטרוב וישראל אדלר.

• בחצר חסידות קרלין סטולין: נחגגה כל ערב שמחת בית השואבה ברוב עם כמיטב המסורת בבית המדרש המרכזי של החסידות ברחוב אבינועם ילין בירושלים. לראשונה השנה האדמו"ר לא שהה במרכז החסידות בעיר, אלא בסמוך לביתו בשכונת גבעת זאב, שם נבנה אהל ענק בליל הושענא רבא כדי להכיל את המוני החסידים שבאו לשהות בשמחת תורה במחיצת רבם וערכו במקום את ההקפות.

• בחצר חסידות סערט ויז'ניץ: במהלך כל ימי חול המועד ערך האדמו"ר טיש בסוכת בית המדרש ואף יצא לתפילות. בההקפות בשמחת תורה שרו בסערט ויז'ניץ לראשונה שירי מחאה כדוגמת 'בשלטון הכופרים אין אנו מאמינים' ו'עוצו עצה ותופר', זאת בעקבות הקיצוצים שחתכו בבשר החי של עולם התורה.

• בחצר חסידות נדבורנה נערכו תחרויות במכירת ה'שיר המעלות' בשמחת בית השואבה, חבר מועצת העיר בני ברק מטעם החסידות שלמה קוסטליץ קנה ל'בוס' הבא שלו חנוך זייברט 'שיר המעלות' בחמש מאות דולר, וזה האחרון קנה לו בחזרה, בנוסף, מנכ"ל המוסדות מאיר לוין קנה לאדמו"ר מנדבורנה ירושלים 'שיר המעלות' באלף דולר, בשמחת תורה ערך האדמו"ר 'מי שבירך' להגרח"ע יוסף.

• בחצר חסידות רחמסטריווקא: ביום שישי א' דחול המועד הגיע האדמו"ר כדרכו לרחבת הכותל המערבי לתפילת שחרית, וסיים את התפילה סמוך לכניסת השבת, את תפילת מעריב של ליל שמחת תורה החל האדמו"ר בשעה 11:00 בלילה, בחצות התחילו הריקודים ובשעה 4:00 לפנות בוקר ערך האדמו"ר קידוש באולם הטישים, אותו סיים בשעה 6:30 לפנות בוקר, טליתו של האדמו"ר נרטבה במהלך הלילה מזיעה ובתפילת הבוקר הוחלפה בטלית אחרת.

• בחצר חסידות פרמישלאן: איש החסד והקבלן החרדי הרה"ח לוי רוט ז"ל שנפטר באופן פתאומי לפני כחודשיים, הרחיב ושיפץ את בית המדרש שבבית מורו ורבו האדמו"ר מפרמישלאן, המשמש את ה'כולל הוראה' שבמקום, להשלמת המצווה הוא אף כתב ספר תורה שהכנסתו תוכננה לשמחת תורה, ר' לוי שבצניעותו האופיינית ביקש לשמור את פועלו באנונימיות - נפטר בטרם עת, ובחצר פרמישלאן החליטו להנציח את שמו במקום. בית המדרש והכולל קיבלו את השם 'בית הלוי', וספר התורה הוכנס לזכרו.

• בחצר חסידות סלאנים: חגגו בחג את שמחת הוורט לנכדת האדמו"ר, בת לחתנו הרב אשר ישעיה פנט רב קהילת סלאנים בבני ברק, עם בן הרב ישראל וינברג. השמחה התקיימה בסוכתו של האדמו"ר ברחוב דורש טוב בירושלים - שם שהה האדמו"ר במשך כל החג.

אצל גדולי ישראל:

• הגראי"ל שטיינמן יצא במהלך ימי חול המועד מביתו לשמחת בית השואבה בשיכון ה' בבני ברק וכן למסירת השיעור המסורתי בבית המדרש יוצאי ישיבת ארחות תורה בליל הושענא רבא. בכל דרשותיו דיבר על הרשעים ולפיד הרוצים לעקור את התורה מכלל ישראל. במהלך החג קיבל הגראי"ל קהל בסוכתו,בה גם נערכה שמחת בית השואבה של ישיבת ארחות תורה, כמו כן קיבל את אישי הציבור מרחבי הארץ שעלו להתברך, בתפילה בביתו בשמחת תורה אמר הגראי"ל ב'מי שבירך' לכל כלל ישראל שומרי תורה ומצוות.

• הגר"ש וואזנר: במהלך שמחת תורה ליוו מאות ילדים את בעל ה'שבט הלוי' לביתו בשירה וריקודים ושירת 'אשרי העם שככה לו', במהלך ההקפה השביעית הגיע להשתתף הנגיד דן גרטלר.

• הגר"ח קנייבסקי: אלפים גדשו בחול המועד את סוכת הגר"ח, בהם רבנים, ראשי ישיבות ואישי ציבור. אחד מבאי הבית סיפר לגר"ח שהיות וסוכתו נמצא בקומת קרקע, הוא התעורר בבהלה באחד מימות חול המועד לשמע קול של חתולה בסוכה, וכאשר ניסה לגרש אותה לא הצליח עד שמצא גורים שהומלטו מתחת למיטתו. הגר"ח השיבו כי יתחזק בהקפדה על 'מעשרות'.

ביום ראשון ג' דחול המועד הגיע הגר"ח כדרכו לירושלים וביקר אצל הגרי"מ דרוק ראש ישיבת 'תפארת ישראל' ואצל הנגיד יוסי שטרן בשכונת שערי חסד. בשמחת תורה השתתף הגר"ח בהקפה הראשונה ב'לדרמן' ואת שאר ההקפות ערך בביתו במהירות. השנה החזיק הגר"ח ספר תורה שהובא לביתו במיוחד - הזעיר ביותר בעולם, בגודל 3.5 סנטימטר ובשווי של 300 אלף דולר. הספר הובא על ידי הסופר שכתבו, והוא היה קשור לידו של הגר"ח בשרשרת זהב מיוחדת.

• הגר"ש אויערבך: במהלך חג הסוכות הפתיע את מקורבו ונאמן ביתו הרב יוסף פטרוב והגיע לביקור בסוכתו בבית שמש. במהלך הביקור הגיע למקום גם האדמו"ר מלעלוב ששוחח עם הגרש"א במשך זמן רב. במהלך החג השתתף בהכנסת ספר תורה בישיבת מיר וכן בשמחת בית השואבה של ארגון 'שיח סוד'.

• הגר"ח גריינמן: במהלך החג הגיעו לביקור בסוכתם של הגר"ח, הגרב"מ אזרחי ר"י 'עטרת ישראל' ושל ר"י 'מאור התלמוד' הגרא"י קוק. במהלך הביקור אמר הגרב"מ להגר"ח שחודש אלול האחרון היה הכי חזק בישיבה בחיזוק גדול, אמר לו הגר"ח "נו ברור, כשממשלת הרשע לא נותנת כסף אזי ודאי יש חיזוק גדול".

• שמחת ברית מיוחדת נרשמה בחג בסוכת המילארדר דן גרטלר שערך ברית לבנו 'יעקב יוסף' בסוכתו ברחוב דניאל בבני-ברק. לברית הגיעו להשתתף הגר"ש וואזנר בעל ה'שבט הלוי' שכובד בסנדקאות, ידידו האדמו"ר רבי דוד אבוחצירא מנהריה שכובד בעמידה לברכות וכן האדמו"ר מנדבורנה שכובד בברכות.

• היענות גדולה של חסידים ומעריצים נרשמה במרקש שבמרוקו - שם שוהה הרב הנמלט אליעזר ברלנד: למעלה מ-400 איש שהו במקום בשמחת תורה, חלקם עם נשותיהם. ההקפות בליל שמחת תורה נמשכו עד השעה 5:00 לפנות בוקר, במהלך ימי חול המועד התבטא הרב ברלנד על הגר"ע ואמר "הוא כמו רב פפא".

• נס של ממש התרחש בסוכת הגאון הישיש רבי לוי רבינוביץ בעל 'מעדני השולחן': באחד מימי חול המועד ישב רבי לוי בסוכתו שבבתי נייטין בירושלים ולמד כדרכו, לפתע הסוכה התמוטטה ונפלה. השכנים שרצו מיד - מצאו את הגר"ל כשהוא ללא פגע. לדברי אחד השכנים "אין ספק שזכות לימוד התורה הגנה עליו".

• שעון הקיץ הארוך נתן את אותותיו: בישיבת פוניבז' בליל שמחת תורה נהוג למכור את פסוקי 'אתה הראית' בלימוד שעות רצופות. הפעם נערכה המכירה קודם תפילת מעריב, ולא קודם ההקפות הנערכות לאחר הסעודה כנהוג - בכדי שלא יימשכו ההקפות עד לשעה מאוחרת מדי.

• בישיבת 'באר יעקב' חידשו השנה מנהג חדש: לאחר תפילת מעריב, קודם ההקפות, נערך סדר לימוד מיוחד שנמשך שעה ארוכה, ובני הישיבה למדו משל היה זה סדר רגיל. הישיבה נמצאת במצב כספי קשה וסובלת מניתוקי חשמל בעקבות חובות עתק, בעקבות כך דיבר הגאון רבי שמעון שפירא מראשי הישיבה וביקש שכל בחור ישיג הוראות קבע לישיבה בסך 400 שקל מקרוביו ומבני משפחתו למען תוכל הישיבה לצאת מהבוץ הכלכלי.
חג הסוכות הרב עובדיה יוסף ויזניץ חסידים ישיבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד