כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
המחאה לא דועכת

מעל למאה הרוגים בהפגנות נגד המשטר באיראן

אתמול דווח על שני אנשי כוחות הביטחון האכזריים (הבאסיג') שנהרגו בידי מפגינים, אחד נורה בידי צלף בעת שכיוון את נשקו לעבר מפגינים. ההפגנות מתנהלות גם באוניברסיטאות המזוהות עם המשטר עצמו. אמש פשטו כוחות גדולים על אוניברסיטה בטהרן

מעל למאה הרוגים בהפגנות נגד המשטר באיראן
אלפי מפגינים בטהרן נגד המשטר צילום: באדיבות המצלם

המוני אזרחים איראניים ממשיכים לצאת מדי יום להפגנות המתקיימות לאורך כל שעות היום, עד השעות הקטנות של הלילה, בעשרות ערים ברחבי הרפובליקה האסלאמית. זאת, במחאה נגד המשטר והדיכוי הכבד שלו כלפי האזרחים. המפגינים קוראים מגוון רחב של סיסמאות בקריאות קצובות. בחלק מהמקומות הם צועדים לאורך הרחובות הראשיים ובהפגנות אחרות המפגינים מתרכזים מול מבנים המסמלים את המשטר, או בתי בכירים במשטר ובמשמרות המהפכה.

בסוף השבוע התחוללה פריצת דרך משמעותית, כשלהפגנות הצטרפו גם הסטודנטים באוניברסיטאות המזוהות עם המשטר, כולל בעיר טהרן ובעיר קום המקודשת על המוסלמים השיעים, שבה שוכנת האליטה הדתית של הרפובליקה האסלאמית. הפגנות ענק מתקיימות גם במשהד ובערים
משמעותיות נוספות. לפי הדיווחים, בסוף השבוע נהרגו עשרות מפגינים בעת שתקפו מבנה של תחנת משטר בעיר השוכנת במחוז הכורדי.

כמו כן, באופן כללי ידוע עד כה על כמאה הרוגים ששמותיהם מוכרים לארגוני זכויות האדם העוקבים אחר המתחולל באיראן. יצוין כי האוירה האלימה שאפיינה את ההפגנות בתחילת הדרך התמתנה מעט, וכעת לא מדובר בעימותים אלימים והצתת מבנים ושלטים, אלא בעיקר בהתרסה נגד המשטר, צעדות המוניות ברחובות הערים, וקריאות גנאי נגד בכירי המשטר והמנהיג העליון עלי חמינאי.

"מאת לה דיקטטור" (מוות לדיקטטור) קוראים המפגינים: "מאסא אמיני" (שמה של הצעירה שנהרגה בעת שנעצרה באלימות וגרמה לפרוץ המחאה, וכן "אזאדי אזאדי אזאדי", (חירות, חירות, חירות) אלו הקריאות הנפוצות ביותר במהלך המחאה, והן נשמעות לא רק מפי מפגינים צעירים שלוחי רסן, אלא גם מפי מפגינים מבוגרים, ובעיקר מפגינות מבוגרות שמוחות בתוקף על מותה של הצעירה ועל המשך הדיכוי.

למרות שמצד המפגינים רמת האלימות ירדה, מהצד שכנגד נראה שהמשטר מתחיל לגלות סימנים של חוסר סובלנות, וביומיים האחרונים התפרסמו כמה תיעודים של אנשי בטחון שיורים אש חיה במפגינים, שניים מהם נהרגו על ידי המפגינים. התיעודים פורסמו למרות שמהשטר מפעיל כלים משמעותיים למניעת היכולת לפרסם אותם, כולל השבתה כמעט מוחלטת של רשת האינטרנט במדינה כולה.

אתמול (ראשון) התקבלו דיווחים על כך שאנשי ביטחון בלבוש אזרחי, חמושים ברובי סער, פשטו על אוניברסיטת שריף בטהרן, ולאחר שכלאו את הסטודנטים בפנים החלו לירות אש חיה. לפי הדיווחים במקום המוני עצורים, וגם מספר ההרוגים צפוי להיות גבוה.

איראן משמרות המהפכה טהרן הפגנות הפגנות אלימות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד