ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
"חלו שינויים"

רה"מ החליפי נפתלי בנט מאיים בווטו על ההסכם עם לבנון

בנט אומר כי יקיים מרתון התייעצויות ויחליט כיצד לנהוג מול ההסכם, ששונה לדבריו מהנוסח שהכיר כשיצא מלשכת רה"מ. בנט לא יוכל להטיל וטו אם ההסכם יגיע לקבינט ולא לממשלה

רה"מ החליפי נפתלי בנט מאיים בווטו על ההסכם עם לבנון
בישיבת ממשלה צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

הקרב על הסכם הגבול הימי עם לבנון ממשיך להסעיר את המערכת הפוליטית וכעת (שני) מצטרף לקלחת גם ראש הממשלה החליפי, נפתלי בנט שמאיים להטיל וטו על ההסכם עם לבנון, בגלל השינויים לדבריו שחלו בנוסח.

בנט, כך לפי הפרסום ב'חדשות 12', אומר כי הוא לומד את פרטי ההסכם, "כולל השינויים שחלו בו". מדברי בנט ניתן להסיק שהנוסח שנסגר כעת שונה מהותית מהנוסח עליו דנו הצדדים כשעזב את לשכת ראש הממשלה. בנט אומר כי יערוך מרתון דיונים בעניין ויקבל הכרעה כיצד לנהוג.

השאלה המרכזית היא אם לבנט יש את סמכות הווטו בנושא. אם ההסכם יובא לקבינט, לבנט לא תהיה זכות וטו. אך במידה וההסכם יגיע לשולחן הממשלה לבנט יש זכות בנט.

כך או כך, כלל לא ברור אם הסכם כזה אכן יגיע, לממשלה או לקבינט, לפני הבחירות לאחר שבג"צ כבר דורש תשובות לגבי העיתוי בעקבות עתירה שהוגשה בנושא.

אמש אישרו ראש הממשלה יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ את הצעת המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין לפתרון סוגיית הסכסוך בגבול הימי בין ישראל לבין לבנון, ההסכם, לאחר שייחתם, צפוי להיות מונח בפני האו"ם ולקבל מעמד בינלאומי מוכר כקו גבול.

עיקרי ההסכם המדובר:

קו הגבול הימי ישורטט במרביתו בהתבסס על קו 23, מה שמשאיר בשליטת לבנון את מרבית השטח שהיה במחלוקת.

חמשת הקילומטרים הראשונים של קו הגבול יהיו בהתבסס על "קו המצופים" הישראלי שנמצא מצפונית לו. מדובר בקו שישראל קבעה באופן חד-צדדי ומהותי לישראל מבחינה ביטחונית.

אסדת הגז כריש תהיה בשליטה ישראלית מלאה.

מולה, בשדה קאנא, תוקם אסדה לבנונית - וישראל תקבל תגמולים מחברת הגז "טוטאל" בעבור החלק של השדה שנמצא בשטחה. פרטי ההסכם בין ישראל לבין "טוטאל" לא סוכמו במלואם.

הסכם גז לבנון נפתלי בנט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד