כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
יכול לתרום ליציבות

הסכם הגבול הימי: הגמישות הישראלית והתקווה הלבנונית

בשכונה שלנו עד שזה לא נגמר זה לא נגמר, אבל נראה שהחתימה על הסדר היסטורי לסימון הגבול הימי בין ישראל ללבנון קרובה מאי פעם אחרי שבישראל אישרו את הסכמתם להצעת המתווך האמריקני, הוכשטיין וכעת מה שנותר הוא להמתין לתשובה של ההנהגה הלבנונית

הסכם הגבול הימי: הגמישות הישראלית והתקווה הלבנונית
אסדת גז צילום: מארק ישראל סאלם, לע"מ

רועי קייס, ראש דסק ערבים ב'כאן חדשות' שופך אור על סוגיית לבנון והסכם הגז שגם חיזבאללה מעורב בו בצורה כזאת או אחרת.

ישראל הלכה כברת דרך לקראת הצד הלבנוני וכדי להבין למה כדאי ללכת אחורה. ברקע גילויי הגז בים התיכון לפני יותר מעשור (2010) ישראל ולבנון הפקידו באו"ם קווי גבול שונים שיצרו את המחלוקת בין המדינות סביב הסוגיה היכן משרטטים את הגבול. ישראל הפקידה את מה שזכה לכינוי "קו 1" ואילו לבנון הפקידה את מה שזכה לכינוי "קו 23". ברגע שישראל ולבנון הפקידו את קו הגבול שלהם באו"ם זוהי למעשה העמדה הרשמית של שתי המדינות.

לפני עשור היה זה הדיפלומט האמריקני, פרדריק הוף שהגה את מה שכונה "קו הוף", קו פשרה בין הצדדים שיחלק את שטח המחלוקת בים התיכון (860 קילומטרים רבועים) – 55 אחוזים ללבנון ו-45 אחוזים לישראל. הלבנונים לא הסכימו. הקריסה הכלכלית בלבנון והתסיסה הציבורית נגד השלטון שהגיעה לשיא ב-2019 גרמו להנהגה הלבנונית להבין שהגיע הזמן לנסות להביא לפתרון המחלוקת הימית עם ישראל, שכן ייתכן מאוד שבמעמקי הים קבורה הישועה הכלכלית של ארץ הארזים.

בחיזבאללה חרקו שיניים ונתנו אור ירוק למהלך לנוכח המצב הפנימי בלבנון והתמודדו עם ביקורת מהמחנה שמנגד על כך שהשיחות הן מעיין נרמול עם ישראל ברוח הסכמי אברהם. אחרי למעלה משנה של סבבי משא ומתן, הצדדים לא הצליחו להגיע להסכמות.

נקודת המפנה התרחשה ביוני שעבר כשאסדת כריש הגיעה למים הכלכליים של ישראל, מה שעורר תרעומת רבה בלבנון ונתן תחושה ציבורית שם שבזמן שישראל נהנית ממשאבי הגז שלה בים התיכון, לבנון לא מקבלת כלום. כאן גם מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה, קפץ על העגלה והחל באופן עקבי לאיים לפגוע באסדת כריש, אם לבנון לא תקבל את זכויותיה בים התיכון, כולל הסתכנות בעימות נרחב עם ישראל סביב הסוגיה הזאת.

איך שלא הופכים את זה, ישראל ויתרה על רוב שטח המחלוקת הימי שנוצר ב-2010 לפי הקו הרשמי הישראלי שהופקד באו"ם, גם שדה קאנא הפוטנציאלי היה חלק ממנו. במישור הזה, הלבנונים יצאו עם ידם על העליונה מבחינת היתרונות הכלכליים.

הדרך לנרמול עוד ארוכה מאוד כל עוד חיזבאללה נוכח, אבל ההסכם המסתמן יכול להשפיע על חלק מהציבור הלבנוני שמאס במצב הכלכלי ובהנהגה המושחתת. נקודה נוספת היא שההסכם יכול לתרום ליציבות הביטחונית ולרגיעה באזור לתקופה ממושכת.

לקריאת הטור המלא של רועי קייס

לבנון גבול לבנון חיזבאללה רועי קייס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד