י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
כדי שבהמשך יכאב פחות

"הריבית תמשיך לעלות": הסיבות וההשלכות מהחלטת בנק ישראל

נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון התראיין לחדשות 13 וטען כי "כדי לרסן אינפלציה צריך להביא את הריבית ל-3%, יודעים שזה כואב" | מאז החלו העלאות הריבית לפני חצי שנה גדל התשלום החודשי ב-620 שקל בממוצע

"הריבית תמשיך לעלות": הסיבות וההשלכות מהחלטת בנק ישראל
אילוסטרציה צילום: דוברות המשטרה

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, התראיין הערב ל'חדשות 13' ואמר כי "צריך להבין שהמשק הישראלי צומח בצורה מאוד גבוהה. שוק העבודה הוא מאוד הדוק. למעשה, הגענו לשיא בשיעורי התעסוקה. האינפלציה עוברת יותר ויותר לעולמות הביקושים". הוא הדגיש כי "הריבית תמשיך לעלות כדי שיכאב פחות בהמשך".

"נכון שהאינפלציה בישראל נמוכה יותר מארה"ב ואירופה", הוסיף פרופ' ירון, "אבל כשמנכים את סעיפי האנרגיה - אנחנו הרבה יותר קרובים. אנחנו יודעים שזה כואב, בעיקר למשלמי המשכנתאות, כדי למנוע כאב גדול יותר בריבית". לדברי נגיד בנק ישראל, "יש לרסן את האינפלציה ולהביא אותה לסביבת ריבית של 3%. אנחנו בתחילה של מה שאנחנו מעריכים שהיא סביבה מרסנת. האינפלציה פוגעת בצמיחה ובשכבות החלשות. אפקט הריביות, שהוא מרסן את פעילות המשק ואיתו תבוא גם החזרה של האינפלציה לתוך היעד, בעצם מונע מכך שבהמשך היינו מגיעים לממדים הרבה יותר גבוהים".

על מחירי הדירות אמר פרופ' ירון: "לפי הסקרים אנחנו לא רואים גידול בקושי של אשראי של עסקים - אפילו בעסקים קטנים. לא היינו עושים את הצעד הזה אם לא היינו מתכללים את כל הגורמים לנגד עינינו. עד סוף שנה האינפלציה תנוע בשיעור של 4-5.5%. בחצי הראשון של 2023 נהיה בסביבת ריבית של 3% - ואז האינפלציה תיכנס ליעד".

לפי חישוב של התאחדות יועצי המשכנתאות, העלאה זו צפויה לייקר את ההחזר החודשי של המשכנתא ב-185 שקל בממוצע, ובסך הכל במעל 50 אלף שקל לאורך כל חיי המשכנתא.

מאז החלו העלאות הריבית לפני חצי שנה, התייקר ההחזר החודשי ב-620 שקל בממוצע. החישוב מתבסס על תמהיל משכנתא ממוצעת שנלקחת בימים אלה: משכנתא בגובה של מיליון שקל לתקופה של 25 שנה, כאשר 45% צמוד לריבית הפריים.

בהתאחדות יועצי המשכנתאות חושבים שקצב העלאות הריבית הופך כבר לעול משמעותי על נוטלי המשכנתאות, ומציינים כי הוא מביא לכך שיחס ההחזר החודשי מתוך ההכנסה של לווים רבים הולך ומתקרב לרמה של 40%. "זהו רף בעייתי מבחינת יכולת העמידה בתשלומי המשכנתא לאורך זמן. בנוסף, חלק ממשקי הבית נאלצו לקחת הלוואות חוץ בנקאיות או קמעונאיות כדי להשלים את רכישת דירה או כדי לשלם את העלייה במדדי תשומות הבנייה, כך שהתמונה המלאה קשה יותר. בפועל, הבנק המרכזי מהמר על החוסן הכלכלי של הלווים בישראל", אומרים בהתאחדות.

עליית הריבית מייקרת את ההחזר החודשי לבעלי משכנתאות קיימים, אולם היא גם מהווה בשורה שלילית למי שתכנן לקחת משכנתא. אלו מתמודדים עם מחירי נדל"ן שטיפסו בכמעט 18% בשנה האחרונה, וגם עלולים לגלות שברמת הריבית הנוכחית בבנק פשוט לא יאשרו לו לקחת משכנתא בהיקפים שתכננו.

לאור זאת, בהתאחדות יועצי המשכנתאות צופים כי בשל העלייה בריבית שמשפיעה על ההחזר החודשי, והעלייה הכללית ברמת הסיכון במשק, צפויה הקשחה בתנאי החיתום וביכולת לקבל משכנתא: "בקרוב, נראה שכבות נוספות באוכלוסייה שאינן יכולות לרכוש דירה", מעריכים בהתאחדות.

השפעת הריבית כבר החלה לחלחל לשוק המשכנתאות, שם נרשמה בחודשים האחרונים ירידה בהיקף המשכנתאות החדשות לאזור ה-10-11 מיליארד שקל בחודש לעומת 13 מיליארד שקל בחודשי השיא.

העלאת הריבית ריבית בנק ישראל פרופ' אמיר ירון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד