כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
הגנת הצרכן

קונים רכב מליסינג? השיטה החדשה תוודא שלא נעקצתם

בעקבות עלייה במקרים בהם נמכרו רכבים להשכרה כאילו היו רכבי ליסינג, במשרד התחבורה החליטו על שינוי הרישום ורכבי הליסינג יוגדרו ברישיון תחת הקטגוריה "החכר" בלבד ולא "השכרה/החכר" כפי שנרשם עד היום

קונים רכב מליסינג? השיטה החדשה תוודא שלא נעקצתם
רכבים, אילוסטרציה צילום: pixabay

במשרד התחבורה נערכים לשינוי של שיטת רישום מקוריותן של מכוניות ליסינג ברישיונות רכב. זאת כדי למנוע מקרי הטעיה בהם מכוניות להשכרה נמכרו ללקוחות כמכוניות ליסינג, את הדברים חשף תומר הדר ב"כלכליסט".

על פי הדיווח, במסגרת השינוי מכוניות ליסינג לא יירשמו עוד ברישיונות רכב כ"השכרה/החכר" (כנהוג כיום), מה שעשוי לבלבל את הצרכנים, אלא רק כ"החכר" בלבד.

כיום על פי חוק כאשר חברה רוכשת רכב שמיועד להשכרה היא מחויבת להודיע על כך ליבואן הרכב, אשר רושם אותו ברישיון הרכב כ"השכרה". זאת בניגוד לרכב ליסינג אשר נרשם ברישיון כ"השכרה/החכר". החובה לרשום רכבי ליסינג (כלומר בעברית החכר) באופן זה היא טכנית לחלוטין ונכנסה לתוקף בשנת 2011, מה שיצר לא מעט בלבול בקרב צרכנים וגם הקל על המוכרים לבלבל את הלקוחות. למעשה, עד אותה שנה מכוניות ליסינג נרשמו בישראל פשוט כ"החכר" ברישיון ומכוניות השכרה נרשמו כ"השכרה" – מה שיצר הבדלה ברורה בין שני השימושים.

כיום רוב חברות הליסינג בישראל עוסקות גם בהשכרת רכב ורוכשות אלפי מכוניות לשתי המטרות. כאשר המכוניות מגיעות לסוף מחזור חייהן בחברות הללו, הן צריכות להימכר וערכי המכירה של מכוניות אשר שימשו להשכרה נמוכים מאלו אשר שימשו לחכירה, כלומר לליסינג. הסיבה לכך היא החלפת הנהגים התדירה – אשר פוגעת בערכו של רכב השכרה ביחס לרכב ליסינג אשר נחשב בעיני הקונים ל"רכב מנהג אחד". מכיוון שכך, בשנים האחרונות נחשפו לכאורה מקרים בהם חברות ליסינג והשכרה מכרו ללקוחות רכבי השכרה אך הציגו אותם כרכבי ליסינג – בידיעה שהלקוחות עלולים להתבלבל, כשההגדרה שהיתה נהוגה עד היום וכוללת את שתי הקטגוריות היתה לכאורה מסייעת לנציגי מכירות מסוימים כחלק מביצוע מסכת הטעיה עבור קונים פוטנציאליים.

ב"כלכליסט" מדגישים כי למרות שבמשרד התחבורה נערכים לשינוי הרישום, השיטה חברות הליסינג אינה מבוססת רק על הרישום. לפי דיווחים של הרשות להגנת הצרכן בעבר כבר נודעו לכאורה מקרים בהם בחברות ליסינג והשכרה הוצגו רכבים ללקוחות כרכבי ליסינג למרות שאלה שימשו להשכרה בפועל, וזאת ללא קשר למה שנרשם ברישיון.

ממשרד התחבורה נמסר כי הוא "רואה בחומרה רבה כל הטעיה צרכנית ופועל בכלים העומדים לרשותו נגד חברות המפירות לכאורה את הדין ואת הוראות הרישיון שניתן להן. בכוונת משרד התחבורה לקדם שינוי של שיטת הרישום של כלי רכב המשמשים להשכרה כך שרכב המשמש להחכר בלבד ירשם כ'החכר' במטרה למנוע הישנות מקרים דומים".

ליסינג השכרה רכבים יד 2 משרד התחבורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד