כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
בגלל השמדת החורפנים

לא רק בישראל: מדינה נוספת תצא לבחירות ב-1 בנובמבר

חודשיים וחצי לאחר שוועדת חקירה שבדקה את השמדת 17 מיליון החורפנים בידי דנמרק הטילה את האחריות על הממשלה הסוציאל-דמוקרטית, הודיעה ראש הממשלה הדנית על הליכה לבחירות ב-1 בנובמבר. בתאריך זה תלך גם ישראל לבחירות, ובשתי המדינות חלוקת הגושים שווה ולא ברור מי ינצח

לא רק בישראל: מדינה נוספת תצא לבחירות ב-1 בנובמבר
חורפן מצוי צילום: Pixabay

אתמול הודיעה ראש ממשלת דנמרק מדה פרדריקסן בת 44, כי הבחירות במדינה יוקדמו, ויערכו ב-1 בנובמבר - אותו היום בו יערכו בחירות בישראל.

"אנחנו רוצים ממשלה רחבה עם מפלגות משני צדי המרכז. בזמנים הקשים שבהם אנחנו חיים ואל מול הקשיים שהעולם מתמודד איתם - הגיע הזמן לבחון צורת ממשלה חדשה", אמרה פרדריקסן, כך אמרה ראש הממשלה הצעירה אי פעם של דנמרק המשמשת בתפקיד מזה שלוש שנים, בהודעה שמסרה לציבור.

פיזור הממשלה והקדמת הבחירות, שאמורות היו להיערך ביוני 2023, מגיעים בעקבות איומה של חברת קואליציה מהמפלגה הסוציאל-ליברלית כי היא תפרוש מהממשלה אם ראש הממשלה לא תקדים את הבחירות. שני משברים הובילו להתערערות הקואליציה ולבסוף להקדמת הבחירות, ושניהם הסעירו את הרוחות בדנמרק ומחוצה לה והעיבו על כהונתה של ראש הממשלה פרדריקסן.

לפני כשנתיים הודיעה ממשלת המיעוט הסוציאל-דמוקרטית כי היא עומדת לאשר את השמדת כל 17 מיליון החורפנים שבשטח דנמרק, בשל חשש שעלה בקרב הממשלה ומשרד הבריאות הדני שהחורפנים יפיצו את נגיף הקורונה לבני האדם.

החורפנים הם חלק ממשפחת הסמוריים, ופרוותם יקרה ומבוקשת ברחבי העולם לייצור בגדי חורף. זמן לא רב לאחר פרוץ משבר הקורונה החלו ספרד, הולנד ודנמרק להשמיד את החורפנים מתוך חשש שידביקו את בני האדם בנגיף, מה שגרר ביקורת רבה הן מצד אזרחים מן השורה וארגוני בעלי חיים, והן מצד הסוחרים שנהנו מהכסף הרב שפרוות החורפנים הסבו להם.

לפני חודשים ספורים הוקמה ועדת חקירה דנית לבדיקת ההשמדה ההמונית של החורפנים. ב-30 ביוני הגישה הועדה את מסקנותיה, וקבעה כי אין להמתת החורפנים הצדקה משפטית, וכי ראש הממשלה פרדריקסן ושר המזון ג'ונסון: "הטעו את הציבור בגסות". לאחר פרסום המסקנות החלה מחאה ציבורית גדולה נגד הממשלה, שהובילה בסופו של דבר לפירוקה.

המשבר השני שהוביל לפירוק הממשלה הגיע לפני כשבוע. דנמרק ושבדיה דיווחו על דליפות בצינורות הגז שהעבירו גז מרוסיה לאירופה, בעלות של מיליארדי דולרים. ראש ממשלת דנמרק התייחסה למקרה החריג וטענה כי מדובר בפעולה מכוונת ולא בתאונה, אך אין מידע שמצביע על האחראי לפעולות אלו. גם ראש ממשלת שבדיה טענה כי מדובר בפעולה מכוונת, וככל הנראה שתיהן מייחסות אותה לאותו גורם - נשיא רוסיה פוטין, שניסה והצליח לגרום לזינוק במחירי הגז באירופה.

בדומה לישראל, הבחירות בדנמרק יערכו ב-1 בנובמבר, ובדומה לישראל, גם שם המצב בין הגושים קרוב לתיקו. לפי הסקרים קואליציית מפלגות השמאל בראשות ראש הממשלה המכהנת פרדריקסן זוכה ל-47-50 אחוזי תמיכה, בעוד גוש הימין זוכה ל-49-50 אחוזי תמיכה. גם חלוקת המושבים ב"פולקטינג", בית המחוקקים בדני שבו יושבים 175 חברים, כמעט שווה, ומקנה לגוש השמאל חבר פרלמנט אחד יותר מלגוש הימין.

בחירות דנמרק שוודיה מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד