כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
בגלל הפלישה הרוסית

הצנזורה הסינית אוסרת הדפסת ספר על אישה חסידית

חברת הוצאת ספרים חסידית ציפתה להוציא לאור את ספרו זיכרונותיה של אישה יהודייה חסידית שהיגרה מברית המועצות לארצות הברית. החברה כבר פרסמה אפשרות להזמין את הספר. אך לפתע הסינים הודיעו כי הם לא מאפשרים את הדפסת הספר בסין

הצנזורה הסינית אוסרת הדפסת ספר על אישה חסידית
יהודים ברוסיה צילום: ארכיון

חברת דפוס סינית הודיעה למוציא לאור דוד זקליקובסקי מארה"ב שהצנזורים של הממשל אישרו את התוכן של "מלכת קליבלנד" על אשה חסידית שברחה מהקומניזם הרוסי, וכי העבודה תושלם ככל הנראה תוך פחות מחודש. אבל כמה ימים לאחר מכן, נציג של החברה שמרכזה בהונג קונג הודיע ​​לזקליקובסקי שהספר נשלח לסוכנות הצנזורה הלאומית של סין לבדיקה נוספת, תוך ציון שהגורם לבדיקה המחודשת היא המלחמה באוקראינה.

"לאור הסכסוך הנוכחי בין רוסיה לאוקראינה, הספר צריך אישור נוסף, מה שצריך לקחת 15 ימים נוספים", כתב נציג חברת הדפוס לזקליקובסקי באימייל.

כמעט חודש לאחר מכן, המינהל הכללי של סין לעיתונות ופרסום, נתן את החלטתו הסופית בנוגע ל"מלכת קליבלנד", ספר זיכרונות שנכתב על ידי שולה קאזן, שנפטרה ב-2019 בגיל 96, על אתגרי החיים כיהודיה תחת השלטון הקומוניסט הסובייטי.

"למרבה הצער הספר הזה לא אושר להדפיס בסין מכיוון שהתוכן כרוך באנטי-קומוניזם" כתב נציג החברה לזקליקובסקי באימייל. "עכשיו האפשרות היחידה היא הדפסה מחוץ לסין".

התוכן שמודפס או מתפרסם בכל מדיה בסין צריך אישור של הממשלה שבשליטת מפלגה קומוניסטית, גם אם, כמו במקרה זה, הספר הוא באנגלית ומיועד להפצה בחו"ל. נראה שלמלחמתה של רוסיה באוקראינה, כאשר סין פועלת כאחת התומכות הגדולות היחידות של רוסיה בעולם, היו השפעות על ספר המיועד לקוראים יהודים אמריקאים.

הדחייה הפתיעה את זקליקובסקי, אבל הוא אמר שהמהלך נראה רק מחזק את האמת מאחורי הנרטיב של "מלכת קליבלנד". הוא אמר כי "נראה שגם לאחר פטירתה של קאזן בשנת 2019, הקומוניסטים עדיין נלחמים במסר שלה והצנזור מסרב להדפיס את הודעת הניצחון שלה", אמר זקליקובסקי.

הספר "המלכה מקליבלנד" מספר כיצד אביה של קאזן נעצר על סיוע בברית מילה ומת בזמן שהיה במעצר. הספר גם מספר כיצד קאזן מצאה חופש דת כשעזבה את ברית המועצות ועברה לאוהיו ארה"ב. "הדפסת ספרים בסין משתלמת", אומר זקליקובסקי, תעשיית הדפוס המקומית מספקת נייר וכריכה איכותיים במחירים טובים. ומעולם לא היו לו בעיות עם הצנזורה הממשלתית.

מוקדם יותר השנה, דיווח ה"פייננשל טיימס" כי שני מוציאים לאור בריטיים שינו את תוכן הספרים כדי להרגיע את הצנזורה הסינית. קטעים על טייוואן, מדינה שממשלת סין רואה כבלתי לגיטימית, הוסרו וכך גם התייחסות לאמן סיני המתנגד למשטר הקומוניסטי. זקליקובסקי מתכנן כעת להשתמש בחברה בסינגפור כדי להדפיס את הספר. על כוחות הקומוניזם, שמנעו מקאזן לחיות חיים יהודיים בברית המועצות וכעת חסמו את פרסום ספר זיכרונותיה, אמר, "הם לעולם לא ינצחו".

מלחמת אוקראינה רוסיה סינגפור ברוקלין סין צנזורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד