י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

פגישה היסטורית: שרי החוץ של ארה"ב ואיראן

אחרי עשרות שנים: שר החוץ האמריקני נפגש עם עמיתו האיראני, מוחמד ג'וואד זריף • "הרבה עבודה עדיין מצפה לנו"

  • כ"ג תשרי התשע"ד
פגישה היסטורית: שרי החוץ של ארה"ב ואיראן
פלאש 90

שר-החוץ של ארה"ב, ג'ון קרי, אומר שיהיה אפשר להתחיל להסיר את הסנקציות הבינלאומיות על איראן כבר בתוך שלושה חודשים, אם טהראן תפתח את מתקן העשרת האוראניום הסודי בפורדו לפיקוח בינלאומי, תתחייב להפחית את רמת ההעשרה של האוראניום ותנקוט במהרה צעדים נוספים שיצביעו על שיתוף פעולה עם צוות הפקחים הבינלאומי שמנטר את פעילותה הגרעינית.

קרי השמיע את ההצהרה המפתיעה בראיון לתכנית החדשות "60 דקות" של CBS שתשודר ביום א'. הרשת פרסמה אמש קטע מתמליל דבריו של שר-החוץ.

קרי רואיין כמה שעות לפני פגישתו עם עמיתו האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, שנערכה במסגרת התוועדות של קבוצת 5+1 (חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון וכן גרמניה, שנושאות ונותנות עם טהראן על תכנית הגרעין שלה). זו הפגישה רמת הדרג ביותר בין נציגים של ארה"ב ואיראן מאז 1979, השנה שבה הודח השאה והאייאללות עלו לשלטון, ואמצעי תקשורת בארה"ב הגדירו אותה "היסטורית" ו"חסרת תקדים".

"ארה"ב אינה עומדת להסיר את הסנקציות לפני שיתברר שקיים בשטח תהליך בר-אימות, שקוף ועם שרשרת מזוהה של אחראים, תהליך שיאפשר לנו לדעת בדיוק מה איראן עומדת לעשות עם תכניתה", אמר קרי.

אולם, בתשובה על שאלת המראיין, האם נשיא איראן, חסן רוחאני, צדק באמירתו שיהיה אפשר להשיג עסקה בתוך שלושה עד שישה חודשים, אמר שר-החוץ האמריקאי: "בוודאי, זה אפשרי. אפשר אפילו להגיע לעסקה במועד מוקדם יותר וזה תלוי באיזו מידה תהיה איראן מוכנה להיות גלויית לב ושקופה (לגבי תכנית הגרעין שלה)".

"(האיראנים) יוכלו לפתוח לפיקוח את המתקן בפורדו, מתקן תת-קרקעי מבוצר חשאי בהרים, שללא ספק הוא אינו משהו שמשמש לתכנית שוחרת שלום", אמר קרי. "הם יוכלו לחתום מיד על פרוטוקולים נוספים של הקהילייה הבינלאומית שעוסקים בפיקוח. הם יכולים להציע, מרצונם הטוב, להוריד את דרגת ההעשרה של האוראניום בכמה רמות, ולדאוג לכך שתהליך ההעשרה יוסיף להתקיים ברמות נמוכות מאוד, מפני שאין צורך ברמות העשרה גבוהות יותר בתכנית (גרעינית) למטרות שלום".

בתחילת הפגישה של מדינות 5+1, שנערכה במרכז או"ם, ישבה ליד זריף דיפלומטית לא אמריקנית. כשנכנס קרי לאולם, כשהדיון היה בעיצומו, פינתה הדיפלומטית לקרי את מושבה. קרי התיישב ליד זריף, לחץ את ידו והשניים החליפו כמה מילים במהלך הפגישה. אך בתום הדיון, הזמין קרי את זריף לגשת עמו לפינת האולם כדי להמשיך בשיחה פרטית.

שרי-החוץ של קבוצת 5+1 החליטו להיפגש שוב בשווייץ באמצע אוקטובר וייתכן שקרי וזריף יוכלו לקיים שיחות פרטיות במפגש העתידי.

בשיחות נפרדות עם עיתונאים אחרי הפגישה, תיארו שני השרים את פגישתם כפרודוקטיבית וקונסטרוקטיבית, אף קרי הפליג בשבחיו: "אני חושב שכולנו היינו מרוצים מכך ששר-החוץ זריף הציג את עמדת איראן לפנינו, ודבריו היו שונים מאוד מבחינת הטון ומבחינת החזון ממה ששמענו קודם לכן לגבי האפשרויות שטמונות בעתיד".

"הסכמנו לנסות להמשיך בתהליך, שננסה לשוות לו אופי קונקרטי, במאמץ למצוא תשובות לשאלות לגבי תכנית הגרעין של איראן", אמר קרי. "אין צריך לומר, שפגישה אחת ושינוי בטון אינם עונים על השאלות האלה, והרבה עבודה עדיין מצפה לנו".

קודם לפגישה אמר דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, כי ארה"ב אינה מצפה לפריצת דרך משמעותי בפגישתה של קבוצת 5+1.

נשיא איראן רוחאני חזר אתמול שוב על טענת ארצו, שתכניתה הגרעינית מכוונת לצרכי לשלום בלבד והתייחס שוב לסוגיית השואה.
איראן רוחאני ארה''ב ג'ון קרי פגישה היסטורית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד