כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
בפעילות הח"כים

הוועדה הפכה את החלטת השרים; השכונה תיועד לציבור החרדי

חברי הכנסת החרדים פעלו בחודשים האחרונים לשנות החלטה של אלקין ושקד ששינו יעוד של שכונה בקרית גת עבור הציבור החרדי לטובת הציבור הכללי. מינהל התכנון הופך את החלטת השרים וקובע כי קריית גת מערב תהיה חרדית

הוועדה הפכה את החלטת השרים; השכונה תיועד לציבור החרדי
אתר בנייה. אילוסטרציה צילום: גילי יערי, פלאש 90

שנה לאחר שהחליטו השרים זאב אלקין ואיילת שקד לבטל במפתיע את תוכנית הדיור שתוכננה לבניית כ-8,000 יחידות דיור למגזר החרדי בקריית גת מערב, מינהל התכנון הופך את החלטתם וקובע כי קריית גת מערב תהיה חרדית.

הרקע לדברים: בשנת 2017 רקמו בסיעות החרדיות הקמת שכונה במערב קריית גת שיועדה לציבור החרדי, ועתידה הייתה להתחבר בהמשך לעיר בפני עצמה שתקרא "שפיר", אלא שמול קשיים בירוקרטיים, נרדמו החרדים והשכונה ירדה מסדר היום.

עם הקמת הממשלה הנוכחית מיהרו השרים זאב אלקין ממשרד השיכון ואיילת שקד ממשרד הפנים להפוך את ההחלטה של השכונה שיועדה לציבור החרדי כך שההחלטה לשכונה יועדה למגזר הכללי.

בחודשים האחרונים פעלו חברי הכנסת החרדים מש"ס ויהדות התורה להפוך את ההחלטה והגישו ערר על ההחלטה שנידונה בשבועות האחרונים בפני הותמ"ל שתחת מנהל התכנון שהודיעה היום (חמישי) כי היא מקבלת את חלק מהערות ותבטל את החלטות השרים אלקין ושקד.

חברי הכנסת החרדים משה גפני, אורי מקלב, יעקב אשר, ישראל איכלר, מיכאלי מלכיאלי ומשה ארבל הציבו בפני ועדה שהתכנסה טענות מקצועיות לצד טענות לאפליה של זוגות צעירים חרדים המנסים לרכוש דירה. בסופו של דבר הוועדה קיבלה את חלק מהטענות.

"בהתחשב בחוסר הוודאות הקיים באשר לשיווק ואכלוס התוכנית בפועל, הוועדה סבורה כי יש להתאים את התוכנית למגוון רחב יותר של סוגי אוכלוסיות ובכלל זה גם לצורכי החברה החרדית, תוך הותרת גמישות לעת מימוש התוכנית, כך שהבינוי וצורכי הציבור יתאימו בפועל למאפייני או לתמהיל האוכלוסייה שיתגורר במקום", נכתב בהחלטה המפורטת.

בתגובה להחלטה שיגרו חברי הכנסת החרדים הודעות ברכה על שינוי ההחלטה. אך הדרך עד שהתוכנית תרקום עור וגידים ועד שהחרדים יוכלו להתגורר במקום עדיין ארוכה וממושכת.

ב'מטה המאבק לדיור החרדי בקרית גת-מערב' שהוביל את ההתנגדות להחלטת אלקין ושקד נגד הדיור החרדי אמרו בסיפוק: "אנו מברכים בסיפוק על החלטת הותמ"ל לאפשר בניה חרדית בקרית גת-מערב, בניגוד להחלטה הקודמת שהתקבלה באילוץ פוליטי מיותר. מדובר בהחלטה מקצועית חשובה שתעשה צדק לציבור החרדי שסובל ממצוקת דיור קשה ולעתיד העיר קרית גת. נלמד את ההחלטה לעומקה, כאשר בשל השינוי התוכנית תפורסם מחדש ל21 יום - ונדרוש שהצדק יתקבל במלואו בדין ולא בחסד".

"הודות להתגייסות שהובלנו, ברתימת הנציגות החרדית ואנשי המקצוע המובילים, עו״ד אבי פורטן ובנצי ראקוב מתכנן ערים ומהמכון החרדי למחקרי מדיניות, הגענו בס״ד לתוצאה החשובה, שתמנע הדרה של המגזר החרדי מקרית גת-מערב, תעניק פתרון משמעותי לצרכי הציבור החרדי ותאפשר את המשך התפתחותה של הקהילות החרדיות בקרית גת. נמשיך להוביל את המאבק הצודק בזירה המשפטית והציבורית עד לקבלת התוצאה הראויה והמתבקשת".

במכון החרדי למחקרי מדיניות הגיבו: "לשמחתנו הצדק המקצועי גבר על השיקולים האחרים. אנו מברכים על החלטת הותמ"ל לקבל את העמדה המקצועית שהגשנו ובכך לשמר את תוכנית "קרית גת-מערב" כפתרון למצוקת הדיור החרדית".

כזכור, התוכנית לבניה החרדית במקום וגם ההתנגדויות שהוגשו לוועדה הסתמכו על בסיס הנתונים וההמלצות שגובשו על ידי ׳המכון החרדי למחקרי מדיניות׳. על פי החלטת הממשלה 1823 (2017) המבוססת על התוכנית האסטרטגית לדיור (2016) שנכתבה על ידינו, אזור קרית גת מערב ושפיר נקבע כאזור מתאים ביותר לשכונה חרדית. אנו סבורים כי חילופי שלטון לא מצדיקים שינויים בהחלטות מקצועיות. הוועדה היום עשתה צדק הן עם הציבור החרדי והן עם שוק הדיור בכלל.

אנו חשים סיפוק רב נוכח התוצאה החשובה, לשנות את התוכנית כבתחילה ולאפשר שכונה חרדית המתאימה לאופי ולאורח החיים הייחודי לאוכלוסיה זו".

בנצי ראקוב אחראי תחום דיור במכון החרדי: "כמי שמובילים את סוגיית הדיור בחברה החרדית, בצורה נחרצת ומקצועית הצלחנו לשנות את התוכנית ולאפשר שכונה חרדית המתאימה לתדריך לתכנון שכונות חרדיות, שנכתב על ידי המכון החרדי בשיתוף משרד השיכון".

 

קרית גת זאב אלקין איילת שקד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד