כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
ההחלטה עד ליום ראשון

תם הדיון בפסילת בל"ד - השופטים; "עתירה רדודה ודלה"

הדיון בעניין בקשת הפסילה של מפלגת בל"ד הסתיים ובית המשפט העליון ימסור את החלטתו עד יום ראשון | נשיאת בית המשפט אמרה לעותרים: "לא ביססתם את התשתית הראייתית, והבוקר ביקשתם להגיש ראיות נוספות - כך לא מבקשים לפסול מפלגה"

תם הדיון בפסילת בל"ד - השופטים; "עתירה רדודה ודלה"
סמי אבו שחאדה בדיון לפסילת מפלגת בל"ד צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בית המשפט העליון דן היום (חמישי) בהרכב מורחב של תשעה שופטים בשאלה האם מפלגת בל"ד תוכל להתמודד בבחירות לכנסת ה-25. כזכור, ועדת הבחירות המרכזית פסלה בשבוע שעבר את התמודדות בל"ד ברוב של תשעה חברים מול חמישה מתנגדים. זאת בעקבות עתירה שהגישה מפלגת "אנחנו ביחד — לסדר חברתי חדש", שבה נטען כי בל"ד תומכת בהפיכת מדינת ישראל למדינת כל אזרחיה, ובכך "שוללת את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית". הבקשה התבססה על סעיף 7א בחוק יסוד הכנסת, שלפיו ניתן לפסול רשימה מהתמודדות בבחירות אם היא שוללת את אופייה של ישראל כמדינה יהודית או דמוקרטית, או אם היא מסיתה לגזענות.

עורך הדין חסן ג'בארין, המייצג את מפלגת בל"ד אמר בדיון כי "מה שמאפיין את בקשת הפסילה, הבקשה הזאת היא הקלה ביותר. אני אתייחס בעיקר למצע של בל"ד. אכן כפי שנטען לפני 20 שנה, המצע עצמו נשען על עקרונות דמוקרטיים ביותר וזכויות של מיעוטים. בית משפט העליון דן בסוגיה ובעמדת רוב אישר את ריצת המפלגה". לדבריו, "המצע שלה גם נידון ב-2009, וגם שם - לאחר שש שנים מהדיון הראשון - הדבר אושר ברוב מוחלט".

בערעור של בל"ד, שהוגש על ידי ארגון עדאלה, נטען כי "מן הערעור ומעמדת היועמ"שית שהוצגה לוועדת הבחירות עולה, כי בקשת הפסילה שאושרה נעדרת ראיות ממשיות. על כן מצביעים בעדאלה, שעל מנת לאשר את הפסילה יהיה על בית המשפט העליון לקבוע כי תוכן מצעה של בל"ד בדבר מדינת כל אזרחיה, מונע ממנה להתמודד בבחירות לכנסת". השופטים הורו ליועץ המשפטי של ועדת הבחירות להתייצב לדיון.

היועצת המשפטית לממשלה עו"ד גלי בהרב־מיארה הודיעה ליו"ר ועדת הבחירות השופט עמית כי עמדתה היא שאין לפסול את בל"ד, משום שהראיות שהוצגו בבקשת הפסילה דלות במיוחד ואינן מצדיקות פסילה. זאת על פי מבחני הפסיקה שנקבעו בשנת 2003 ב"עניין טיבי". לטענתה, אין מסה קריטית של ראיות לכך שבל"ד שוללת את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות אמרה בדיון לעורך הדין מוש חוג'א מטעם מפלגת "אנחנו ביחד - לסדר חברתי חדש", מי שביקשו את הפסילה: "הגשתם בקשה מאוד מצומצמת. לא ביססתם את התשתית הראייתית ועכשיו אתם באים ומבקשים להוסיף ראיות שהם בכלל לא על פי עילת הפסילה שביקשתם".

עורך הדין חוג'א השיב כי "כשמדובר במסה קריטית של ראיות השאלה האם זו מסה איכותית או כמותית. הפנינו לראיונות של סאמי אבו שחאדה (יו"ר בל"ד, ח"מ) שדיבר על המטרה האמיתית ולא רק המוצהרת במצע של בל"ד". לדבריו, "בראיון עם ינון מגל שצרפנו (לבקשה), סאמי אבו שחאדה אמר שהוא רוצה מדינה דו-לאומית שתפסיק להיות יהודית ולצדה מדינה אחרת".

בית המשפט העליון נשיאת בית המשפט העליון סיעת בל"ד בחירות לכנסת ה-25

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד