י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

כיצד ניתן להוציא נכס מהנכסים המשותפים של הזוג?

מה קורה כאשר בני הזוג הסכימו בכתב כי נכס מסויים לא יחולק ביניהם, במקרה של גירושין • עו"ד אריאל דרור, מייעץ

כיצד ניתן להוציא נכס מהנכסים המשותפים של הזוג?

השבוע, נמשיך לעסוק בנכסים אשר חוק יחסי ממון קובע כי אינם אמורים להתחלק בין הצדדים בעת הגירושין ואיזון המשאבים (חלוקת רכוש).

לאחר שעסקנו בנושא מתנות וירושות, ובנושא בגימלה או פיצוי המשתלמים לאחד מבני הזוג, השבוע נעסוק בסוג השלישי והאחרון של נכסים מזוג זה: נכסים שבני הזוג הסכימו בכתב שלא יחולקו ביניהם, במקרה של גירושין.

סעיף 5 לחוק יחסי ממון קובע כי עם התרת הנישואין או עם פקיעת הנישואין עקב מותו של בן זוג (בחוק זה – פקיעת הנישואין) זכאי כל אחד מבני הזוג למחצית שוויים של כלל נכסי בני הזוג למעט- (3) נכסים שבני הזוג הסכימו בכתב ששוויים לא יאוזן ביניהם.

כלומר, אם בני הזוג הסכימו בכתב להוציא מהכלל נכס מסוים ( או מספר נכסים ספציפיים), כך שהוא יהיה שייך לאחד מבני הזוג בלבד, ובמידה וההסכם שערכו עומד בדרישות החוק- אזי אותן נכס/ים לא יחולקו שווה בשווה בין הצדדים באם הם יפרדו, אלא הוא יוותר בבעלות אחד מהצדדים בלבד, בהתאם להוראות ההסכם.

חשוב לציין כי חוץ מהסכם מסוג זה, בני זוג יכולים לערוך ביניהם הסכם ממון, במסגרתו יחליטו איך לחלק את כלל הרכוש במקרה של פרידה. באם הסכם הממון נערך בהתאם לדרישות החוק- כלל הרכוש יחולק רק בהתאם להסכם, ולהוראות חוק יחסי ממון לא יהיו משמעות לגבי בני הזוג.

כלומר, כאשר נערך הסכם ממון כדין, הוראות חוק יחסי ממון בכל הנוגע לחלוקת הרכוש אינן חלות, ובמקרה שכזה - יש לחלק הרכוש רק ע"פ הקבוע בהסכם, ולא ע"פ החוק.

אולם, אם נערך הסכם חוזי רגיל- לא הסכם ממון- ביחס לנכס אחד או כמה נכסים ספציפיים , אזי אותו רכוש ספציפי יחולק בהתאם להסכם, ויתר הרכוש שנוצבר במהלך הנישואין יחולק בהתםא להורואת חוק יחסי ממון. (כלומר, בד"כ שווה בשווה)

לדוגמה, נניח ובני זוג צברו כספים ודירה וריהוט , אולם הם ערכו הסכם בכתב, העומד בדרישות הסעיף, לגבי הרכבים בלבד, ובו נקבע כי כל הריהוט יעבור לאישה. שכזה, בעת חלוקת איזון המשאבים תבוצע חלוקה שווה של הדירה והכספים, אולם ביחס לריהוט – תבוצע החלוקה הקבועה בהסכם, כך שהאישה תקבל הכל והבעל לא יקבל דבר.

כל האמור במאמר זה לא בא במקום ייעוץ משפטי פרטני ולא מהווה לו תחליף ויש לבחון כל נסיבות מקרה לגופו. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד
זוג גירושין ממון הסכם כסף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד