כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
פרובוקציה אווירית

מטוסי קרב של קוריאה הצפונית התקרבו לגבול

קוריאה הדרומית שיגרה לגבול עשרות מטוסי קרב לאחר שהאויבת מצפון שלחה כמה מטוסי קרב. מוקדם יותר השבוע שיגרה קוריאה הצפונית טיל בליסטי, וביפן ירדו למקלטים. מדובר בצעד חריג מאוד, אפילו במונחים של קוריאה הצפונית, לה יש עבר עשיר מאוד של פרובוקציות נגד הדרום

אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: unsplash

אתמול חצה קים ג'ונג און, רודן צפון קוריאה קו נוסף, כששמונה מטוסי קרב וארבעה מטוסים מפציצים של חיל האוויר הצפון קוריאני הגיעו לקרבת השטח המפורז שבגבול בין שתי הקוריאות. מדובר בצעד חריג מאוד, אפילו במונחים של קוריאה הצפונית, לה יש עבר עשיר מאוד של פרובוקציות נגד הדרום, ונגד מדינות האזור האחרות.

בתגובה הזניקה קוריאה הדרומית עשרות מטוסים צבאיים, בהם 30 מטוסי קרב ומטוסים נוספים מסוגים שונים. בפועל נשארו המטוסים של כל אחת מהמדינות בשטחה האווירי של מדינתם, והם לא עברו את הגבול, כמו כן לא נרשם עימות של ממש בין המטוסים, אבל עצם העובדה ששתי המדינות הגיעו למצב שהן מזניקות מטוסי קרב זו מול זו, מגבירה את המתיחות ומביאה אותה לשיא. החשש כעת הוא מפני ניסוי גרעיני נוסף שתקיים קוריאה הצפונית, לאחר שהפסיקה לבצע ניסויים גרעיניים לפני כחמש שנים.

קים ג'ונג און ממשיך למתוח את החבל, ובבוקרו של יום שלישי השבוע הוא חצה קו אדום שלא נחצה זה למעלה מחמש שנים, כשקוריאה הצפונית שיגרה טיל בליסטי למרחק של כ-4000 קילומטר. בדרכו חלף הטיל בשמי יפן, והתושבים באזורים נרחבים ביפן קיבלו הוראה לרדת באופן מיידי למקלטים או לתפוס מחסה אחר ככל שאפשר. גם תנועת הרכבות באזורים אלו הופסקה עד שחלפה הסכנה.

לפי הדיווחים, מדובר בפעם החמישית בתוך עשרה ימים בלבד, שבה משגרת קוריאה הצפונית טיל בליסטי, אבל זו הפעם הראשונה בחמש השנים האחרונות שהיא עושה זאת מעל שמי יפן או כל מדינה אחרת. מהעובדה שהטיל הגיע למרחק של 4000 קילומטרים ניתן להסיק שהאי גואם שנמצא תחת חסות אמריקאית ושבו פועלים בסיסיים גדולים של צבא ארה"ב, נמצא בטווח הטילים הבליסטיים של קוריאה הצפונית, שלפי הידוע מחזיקה גם ביכולות גרעיניות.

השאיפה הגדולה של קים ג'ונג און היא להחזיק בטילים גרעיניים שיוכלו לאיים על ארה"ב עצמה, ועד שישיג את מבוקשו הוא מסתפק ביעדים אמריקאים חשובים שאינם על אדמת ארה"ב. ראש ממשלת יפן פומיו קישידה אמר בתגובה לשיגור הטיל, כי מדובר ב'פרובוקציות גרעיניות' מצידה של קוריאה הצפונית, וכי ההתנהלות חסרת האחריות של קוריאה הצפונית אינה יכולה להימשך עוד.

הוא הבטיח להגיב בנחרצות לצעד הפרובוקטיבי והמסוכן. גם בכירי השלטון בקוריאה הדרומית פרסמו הצהרות דומות, אבל בפועל נראה שיכולות התגובה מוגבלות מאוד, משום שעימות צבאי אינו צפוי להתפתח בתגובה לאירועים הללו, והסנקציות הכלכליות שכבר כעת מוטלות על קוריאה הצפונית הן מקסימליות, ולא נותרו עוד צעדים כלכליים שאפשר לנקוט כגדה ואינם ננקטים כיום.

יפן דרום קוריאה צפון קוריאה ארה''ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד