כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

אולמרט בעדותו: תמכתי בהולילנד מהרגע הראשון

ראש הממשלה לשעבר העיד לראשונה במשפט הולילנד, בו הוא נאשם בלקיחת שוחד מיזמי פרויקט הנדל"ן בתמורה לקידומו

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90



יום לפני יום הולדתו ה-68, וכ-9 חודשים אחרי שנפתח משפט פרשת הולילנד, עלה הבוקר (א') לראשונה לדוכן העדים נאשם מספר 8 - ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, העומד לדין במשפט באשמה של לקיחת שוחד.

עדותו של אולמרט בפני שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, דוד רוזן, צפויה להימשך מספר ימים, שבמהלכם הוא ינסה להפריך את טענות המדינה, לפיהן היה מעורב במערכת השוחד שנרקמה לכאורה בין יזמי פרויקט הנדל"ן בירושלים לבין אישי ציבור בכירים.

ביולי 1994 הוצג פרויקט הולילנד לראשונה בפני אולמרט, שהיה באותה עת ראש העיר ירושלים. לדברי אולמרט בעדותו היום, הוא תמך בפרויקט מהרגע הראשון וראה בו פרויקט בעל חשיבות מיוחדת.

"חשבתי שהפרויקט הוא בעל חשיבות במיוחד לעיר ירושלים", אמר אולמרט בעדותו. "אהבתי את העובדה כי 6 שנים לפני המילניום ייבנו בעיר בתי-מלון חדשים. אמרתי ליזמים את מה שאני אומר תמיד – אתם תעשו הכול כדי לבנות, ואם יהיו לכם בעיות, אנחנו נעזור".

כאשר נשאל אולמרט האם העובדה שהפרויקט היה גדול וחריג בנוף לא הפריעה לו, הוא השיב כי האזור היה ראוי לפיתוח ולבנייה. "הייתי שותף לעמדת כל הגורמים, שחשבו שזה פרויקט שראוי לפתח אותו במקום הזה. הייעוד של הפרויקט - השילוב של גני ילדים, בתי-מלון ובתי-ספר ודירות למגורים - נראה לי דבר נכון".

אולמרט תיאר גם את ההיכרות הראשונה שלו עם שמואל דכנר, עד המדינה המנוח והאיש שמונה על-ידי יזמי הולילנד לנהל את הפרויקט מטעמם. "עלול להיווצר הרושם שכל חיי לא עסקתי בדבר זולת במר דכנר. למעשה, דכנר היה רק אחד מהרבה יזמים שהגיעו לעירייה, פנו אלינו ולא הרפו. הוא היה פעלתן מאוד ועקשן מאוד לגבי הדברים שרצה. מעולם לא נוצרו בינינו יחסי חברות אינטימיים. היו יזמים שאהדו את בית"ר ירושלים, ואז אולי הייתי נשאר לדבר איתם על כדורגל אחרי הפגישות. עם דכנר לא היו לי יחסים מיוחדים".

האישום: שוחד בסך מאות אלפי שקלים

בכתב האישום שהגישה פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) בינואר 2012 מואשם אולמרט כי בעת שכיהן כראש עיריית ירושלים וכשר התמ"ת, הוא קיבל שוחד בסך מאות אלפי שקלים מיזמי פרויקט הולילנד, ובתמורה סייע בקידום פרויקט הנדל"ן עצום הממדים.

אולמרט הוא ראש הממשלה הראשון בישראל שמואשם בעבירה החמורה של לקיחת שוחד. לפי כתב האישום, החל מאמצע שנות ה-90 ובמשך יותר מעשור פעל יזם פרויקט הולילנד, הלל צ'רני בצוותא עם שמואל דכנר, עד המדינה שהלך לעולמו בתחילת חודש מארס 2013, להקמת שכונת מגורים עתירת זכויות בנייה וחריגה בנוף העירוני.

לדברי הפרקליטות, השניים הבינו כי אופי הבנייה וחריגותו מן המצב התכנוני הקיים יחייבו תמיכה רחבה של נבחרי ציבור ועובדים בכירים והחליטו כי את התמיכה הם ישיגו באמצעות מתן שוחד וטובות הנאה לבכירים. לפי הנטען, אחד הבכירים שלקחו שוחד בתמורה לתמיכה בפרויקט היה אהוד אולמרט, שכיהן בתקופה הרלוונטית כראש העיר ירושלים ויו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה.

השוחד, נטען, ניתן לאולמרט, בין היתר, באמצעות חצי מיליון שקל שהועברו לבקשתו מדכנר לאחיו, יוסי אולמרט, שנקלע למצוקה כלכלית.

לדברי הפרקליטות, בשלהי שנת 2002 פנה אולמרט לדכנר וביקש לקבל כספים בסכומים משמעותיים שיועברו לידי אחיו יוסי. "אולמרט פנה לדכנר וביקש את סיועו, נוכח מערכת ה'תן וקח' שנוצרה ביניהם לאורך השנים, תפקידו כראש העיר ויכולתו להשפיע על קידום (או הפסקה) של תוכניות הולילנד ההולכות ונרקמות, והצורך בהמשך תמיכתו לקידום פרויקט הולילנד", כתבה הפרקליטות בכתב האישום.

לפי הנטען, בהמשך לסיכום בין אולמרט לדכנר, פגש דכנר את יוסי אולמרט בבית-קפה בתל-אביב והעביר לידיו סדרת המחאות בסך כולל של חצי מיליון שקל, כאשר דכנר ויזם הולילנד, הלל צ'רני, סיכמו לשאת במשותף בתשלומים אלה.

"כספי השוחד ניתנו ליוסי בעד פעולה של אולמרט לקידום פרויקט הולילנד ועל מנת להטותו למשוא-פנים במילוי תפקידו", נטען בכתב האישום.

עוד טוענת הפרקליטות כי לבקשתו של אולמרט העבירו יזמי פרויקט הולילנד 1.4 מיליון שקל לאורי שטרית, מהנדס עיריית ירושלים באותה תקופה, בתמורה לתמיכתו בקידום פרויקט הולילנד. "במעשיו פעל אולמרט ליצירת מחויבות בין שטרית ליזמי הולילנד באמצעות בקשה מדכנר כי יעביר כספי שוחד לשטרית, ובתמורה דאג אולמרט לסיוע של שטרית ולהסרת התנגדותו לפרויקט", טוענת הפרקליטות.

בפרשיית משנה של משפט הולילנד שמכונה "פרשת חברת הזרע", מואשם אולמרט כי במהלך שנת 2004, בעת שהיה שר התמ"ת, קיבל שוחד בסך 60 אלף שקל מדכנר, ובתמורה פעל לקידום ענייניה של חברת הזרע להשבחת קרקע שבבעלותה בחוות מבחור ובחוות שלם (לפי הטענה, אולמרט פעל לדחיית תוכנית "פארק איילון" שבחוות שלם כתוכנית ללא הקצאת שטחי בנייה למגורים).

כמו כן טוענת הפרקליטות כי לקראת סוף 2004 פנתה ראש לשכתו של אולמרט באותה תקופה, שולה זקן (המואשמת אף היא בלקיחת שוחד), לדכנר בשמו של אולמרט, על מנת שיממן סקר שביקש אולמרט לערוך. "בהמשך לפנייה, באוקטובר 2004 לקחה זקן בעבורה ובעבור אולמרט סך של 70 אלף שקל מדכנר למימון סקר זה", נטען בכתב האישום.

יועץ התקשורת של אולמרט: "סיפורי אלף לילה ולילה"

באמצעות פרקליטיו, עורכי הדין אלי זהר ורועי בלכר, מכחיש אולמרט את האישומים נגדו.

בתגובה שמסר יועץ התקשורת של אולמרט, אמיר דן, עם תחילת המשפט נאמר כי "טענותיו של עד המדינה שמואל דכנר נגד אולמרט הן אסופה של סיפורי אלף לילה ולילה, ממוחו הקודח של עד מדינה מפוקפק ושקרן. במקום להכניס אדם זה מאחורי סורג ובריח, עשתה עמו הפרקליטות יד אחת וקנתה את עדותו במיליונים".

יצוין כי בחודשים הקרובים יכריע בית המשפט העליון בערעור שהגישה המדינה על זיכויו של אולמרט במשפט הנוסף שהתנהל נגדו בבית המשפט המחוזי בירושלים. נזכיר כי אולמרט זוכה על-ידי בית המשפט המחוזי בירושלים מהאישום כי ביצע עבירות מירמה והפרת אמונים

בפרשות "טלנסקי" ו"ראשונטורס", והורשע בהפרת אמונים בפרשת מרכז ההשקעות. גורלו האישי של אולמרט, כמו גם עתידו הפוליטי, ייקבעו על סמך תוצאות שני המשפטים.






אולמרט עדות הולילנד בית המשפט דיון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד