כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
לאחר שכולם ברכו

התפילה התעכבה: הספק שהתעורר אצל ה'חזונישניקים'

בבית המדרש הגדול של קהילת החזון איש בבני ברק התעורר ספק גדול לגבי האם חיללו נטע רבעי באתרוגים של השמיטה שנקטפו השנה וזאת לאחר שכל הקהל כבר עבר לברך. 'בחדרי חרדים' על הספק וההכרעה ההלכתית 

התפילה התעכבה: הספק שהתעורר אצל ה'חזונישניקים'
רבני משפחת גריינמן בבדיקת לולב צילום: באדיבות המצלם

דרמה של ממש התרחשה בעיצומה של תפילת יום טוב ראשון של סוכות בבית המדרש הגדול בבני ברק – בית מדרשו של הגאון רבי חיים גריינמן זצ"ל ברחוב חידושי הרי"ם בבני ברק, קהילה המכונה "החזונישניקים" שמחמירים כפי הנהגותיו והלכותיו של רבם הגדול מרן בעל ה'חזון איש' זצ"ל.

כמסורת של עשרות שנים, בכל שנה ישנם אנשים מקהילה שקוטפים את האתרוגים ומתוך מאות האתרוגים נבחרים בקפידה בודדים עליהם יברכו הציבור.

וכך, עוד מימי חיותו של הגר"ח גריינמן זצ"ל שהיה רב בית המדרש עוברים המתפללים וגם כאלו שמגיעים מרחוק לברך על הד' מינים ביום הראשון. המסורת נמשכת גם לאחר הסתלקותו אצל בנו הגאון רבי שמואל גריינמן המשמש כרב בית המדרש.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי השנה התחוללה דרמה של ממש ודיון הלכתי שנמשך זמן רב בקרב הגאונים ה'חזונישניקים', דא עקא שבכל שנה מפרישים תרומות ומעשרות בברכה על האתרוגים מאחר ומדובר בטבל ודאי וגם מחללים את הנטע רבעי.

אך הפעם, מאחר ומדובר בשנת שמיטה שהשדה הפקר לא מעשרים, וכאן התעורר הספק לאחר שכבר כולם עברו לברך במשך למעלה מחצי שעה, והספק היה האם חיללו את הרבעי לאחר כל קטיף האתרוגים.

מיד קם אחד הנוכחים וחילל את הרבעי לאחר שכל הציבור כבר ברכו על הלולב, ואז הציבור נענע שוב על ארבעת המינים בלי ברכה.

אך כאן התעורר שוב ספק, האם החילול הועיל או לא, אז התפתח דיון הלכתי ממושך שנשמך שעה ארוכה בין הגאון רבי שמואל גריינמן, הגאון רבי יודל בויאר ובנו הגאון רבי משה חיים שבסופו של דבר הכריז הגאון ר' משה בויאר שכדאי שכל אחד יטול אתרוגים נוספים שהיו במקום שידוע שאין עליו שום ספק של רבעי וינענע עליו, ובכך הכול בא על מקומו בשלום לפי חומרת קהילת החזון איש.

יצויין כי כנראה הרבה אנשים שקטפו השנה מפרדסים שהשנה לא ידעו מכך ובירכו על אתרוג שלא חיללו ממנו את הנטע רבעי וממילא לא יצאו בברכה.

הרב חיים גריינמן מעשר חג הסוכות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד