י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
בגיל 92

מאחרוני חסידי אומות העולם: הגן על יהודים בני גילו

הקונגרס היהודי-רוסי הודיע אמש כי איוון לבצ'וק, אחד משני חסידי אומות העולם המתגוררים ברוסיה, הלך לעולמו והוא בן 92. במהלך מלחמת העולם השנייה החביאה משפחתו שלושה נערים יהודים שברחו מפני הנאצים, והנער איוון הפך לחברם. ב-2002 הוכר כחסיד אומות העולם בידי יד ושם

מאחרוני חסידי אומות העולם: הגן על יהודים בני גילו
איוון לבצ'וק צילום: צילום מסך

איוון לבצ'וק, אחד משני חסידי אומות העולם המתגוררים ברוסיה שנותרו בחיים, הלך השבוע לעולמו והוא בן 92, כך מדווח הקונגרס היהודי-רוסי.

לבצ'וק נולד ב-10 בנובמבר 1930. עם פרוץ מלחמת העולם השנייה, כשהיה איוון הצעיר בן תשע, גר עם משפחתו בכפר גולובובקה הנמצא במחוז ז'יטומיר. בשלב זה לא פגשה המלחמה הקשה והעקובה מדם את משפחת לבצ'וק באופן ישיר, ועיקר הקשר שלהם אליה היה בשידורי הרדיו אותם שמעו בני הבית, ההורים פדור ואנה והילדים איוון ואולגה.

אך בסתיו 1942, אחרי שנכבש הכפר בידי הגרמנים, פגשה אם המשפחה נער יהודי ביער הנמצא בכפר. הנער, אברום פליסקובסקי שמו, היה במנוסה מפני הנאצים. תוך זמן קצר נודע לאנה כי הוא ברח בקושי רב מקבוצת יהודים שהובלה בטור ללב היער, שם טבחו בה הגרמנים ביריות. הגרמנים טבחו ללא הרף ביהודים. לא עניין אותם האם מדובר בקשיש, בילד או באישה מסכנה. כששמעה אנה את הסיפור הנורא אספה את הנער אברום לביתה והסבירה לו שמעתה הוא ישמש לו מחסה, ושהוא מוגן בו.

אותו מקרה קרה לאנה עם ילד יהודי נוסף, יעקב ברילובסקי שמו, אותו מצאה מתחבא בשיחים בעת ששטפה בגדים בנהר. משפחת לבצ'וק אימצה את שני הנערים בחום רב, וסיפקה להם אוכל ומחסה, זאת על אף שידעו כי יוצאו להורג אם יוודע לגרמנים שהחביאו את הנערים. בהמשך הצטרף אליהם נער יהודי נוסף, יענקל קריגר.

בו בזמן, הנער איוון התיידד עם הילדים היהודים שהובאו לביתו. הוא קיבל אותם בצורה טובה, דאג להם ולרווחתם ושמח על האפשרות להציל ילדים בני גילו. שניים מהנערים גויסו בשלב מאוחר יותר לצבא הרוסי, לצידו של אב משפחת לבצ'וק פדור, שנפל בקרבות.

אחרי המלחמה המשיכו יענקל ואיוון לשמור על קשר הדוק, כמו בני משפחה. הם ביקרו אחד את השני ופקדו שמחות של קרובי משפחה. בשנת 2002 העניק מוזיאון "יד ושם" תואר חסיד אומות עולם לאיוון לבצ'וק, יחד עם אמו. בשנים האחרונות היה איוון אחד מהשניים היחידים בעלי התואר החשוב המתגוררים ברוסיה.

בשבוע שעבר הלך איוון לבוצ'ק לעולמו, והותיר אחריו סיפור מעורר השראה. כעת, אחרי מותו, נותר חסיד אומות עולם אחד בלבד המתגורר בשטחי רוסיה.

מלחמת העולם השניה חסיד אומות העולם רוסיה נאצים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד