כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
ההסכם יונח בכנסת

ראש המל"ל: "כל דרישותינו נענו, אנחנו בדרך להסכם היסטורי"

בישראל מצהירים הבוקר כי קרובה הדרך להסכם היסטורי עם לבנון | ביירות נוטה להסכים להצעה האמריקנית לסימון הגבול הימי עם ישראל, אך אין כוונה להנהגה להביא את ההסכם לעיון הפרלמנט כיוון שהם לא מגדירים זאת כהסכם עם ישראל ולפיכך די באישור של ראשי המדינה

ראש המל"ל: "כל דרישותינו נענו, אנחנו בדרך להסכם היסטורי"
מאגר הגז כריש בגבול הלבנוני צילום: אנרג'יאן

העיתון הלבנוני אל-אח'באר המזוהה עם חיזבאללה מדווח הבוקר כי טיוטת ההסכם הסופית של המתווך האמריקני, הוכשטיין, פתרה את התסבוכות הנוגעות לתחילת הקידוחים בשדה הגז הפוטנציאלי קאנא וסוגיית קו המצופים. כך מדווח רועי קייס ב'כאן חדשות'.

לפי הדיווח, צרפת הודיעה ללבנון אחרי חצות אתמול כי חברת טוטאל הצרפתית מחויבת להתחיל בקידוחים ובחיפושים מייד אחרי ההכרזה על ההסכם וכי היא מתכוונת להביא ספינות, מחפרים וציוד לשם כך בתחילת השנה הבאה. לפי הדיווח, הצרפתים שבו ואמרו כי הפעילות של טוטאל אינה קשורה להסכם הצדדי בין החברה לבין ישראל (בנוגע לפיצויים). בנוגע לקו הצופים,

לפי העיתון, היה דיון משפטי, טכני ולשוני, דיון שברגעים מסוימים איים על ההסכם כיוון שהוא נוגע לכך שלבנון לא תכיר בשום גבול ימי עם ישראל ושמדובר רק בהגדרת בלוקים במים הכלכליים של שני הצדדים. לפי העיתון הדיון נע בין הביטוי "המצב הקיים" שבישראל ראו בו הכרה לבנונית בערך של קו המצופים ואילו בלבנון רצו את הביטוי "המצב הנתון" שמדגיש את המשך הסכסוך בנוגע לגבול הימי בדומה ליבשתי. לפי הדיווח, הצד האמריקני הפעיל לחץ על לבנון לקבל את הניסוח הדו משמעי.

בצד הלבנוני מרוצים מהדיונים על הגבול הימי: "הסכם היסטורי בקרוב"

האמריקנים אמרו ללבנונים שבעקבות המצב הפנימי של הממשלה בירושלים, הצד הישראלי חייב ניסוח שיראה שהוא לא יצא מופסד ובייחוד שצריך לאשר את ההסכם בממשלה ולהעביר אותו לעיון הכנסת. לפי הדיווח, כדי לפתור את הסוגיה, ישראל ולבנון לא בהכרח יפקידו באו"ם קו גבול ימי חדש, אלא יעדכנו את האו"ם דרך האמריקנים שהושגה הבנה. לפי העיתון, טיוטת ההסכם הסופית תועבר הבוקר לנשיא לבנון, מישל עון, לראש הממשלה, נג'יב מיקאתי, וליו"ר הפרלמנט, נביה ברי.

רועי קייס מציין כי בלבנון אין שום כוונה להביא את ההסכם לעיון הפרלמנט מהסיבה הפשוטה שהם לא מגדירים זאת כהסכם עם ישראל. מספיק אור ירוק של ראשי המדינה, הנשיא עון, ראש הממשלה מיקאתי, יו"ר הפרלמנט ברי.

ראש המל"ל, ד"ר איל חולתא אמר הבוקר כי: "כל דרישותינו נענו, השינויים שדרשנו תוקנו. שמרנו על האינטרסים הבטחוניים של ישראל, אנחנו בדרך להסכם היסטורי".

בעקבות כך בישראל מבהירים: אנחנו נאשר את ההסכם - רק אחרי שהלבנונים יאשרו את ההסכם. פרטי ההסכם יוצגו לציבור באמצעות תדרוך. כך מדווח עמיחי שטיין.

גורם לבנוני אמר הבוקר לאל-ג'זירה: לבנון נוטה להסכים להצעה האמריקנית לסימון הגבול הימי עם ישראל. ההצעה האמריקנית, לפי אותו גורם, כוללת פתרונות לנקודות המחלוקות בין לבנון לבין ישראל.

גורם ישראלי בכיר אומר ל'כאן חדשות' כי בישראל מחכים לאישור לבנוני, ואז יתקדמו בתהליך האישור הישראלי, שכולל את אישור הממשלה ואז את הנחת ההסכם בפני הכנסת למשך שבועיים. בישראל צפויים גם להציג את ההסכם בצורה רשמית, אך ככל הנראה יובא לאישור סופי בממשלה רק אחרי הבחירות.

גז גבול לבנון מלל אסדת קידוח מאגר כריש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד