י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

מי רקד עם ספר התורה העתיק של רוז'ין?

ספר תורה מיניאטורי יקר ערך שהיה שייך לרבי ישראל מרוז'ין זצ"ל, הובא לישראל לשמחת תורה • איזה אדמו"ר זכה בו?

צילום אילוסטרציה: שלום ברגר
צילום אילוסטרציה: שלום ברגר

לא רק הגר"ח קנייבסקי רקד עם ספר תורה זעיר בשמחת תורה - גם האדמו"ר מבוהוש עשה כן. אלא שלספר התורה המיניאטורי שעמו רקד, ערך סנטימנטלי רב חשיבות. מדובר בספר תורה שהיה שייך לזקנו רבי ישראל מרוז'ין זי"ע, והגיע אליו לראשונה לכבוד שמחת תורה.

ספר התורה, שערכו הכספי נאמד בלמעלה ממיליון דולר, היה ברשותם של צאצאי רבי ישראל שלום יוסף מבוהוש זי"ע, האדמו"ר השני לבית בוהוש, נינו של הרוז'ינאי. מי שהניחו את ידם לאחרונה על ספר התורה, הם צאצאים אחרים של גזע רוז'ין-בוהוש-פאשקאן - האחים הנגידים לבית אנגלשטיין, תושבי אנטוורפן שבבלגיה. הנוהגים לפקוד את חצר בוהוש לעתים קרובות.

בשמחת התורה האחרון, הביאו עמם האחים לארץ ישראל את הספר היקר, והפקידו אותו בידי האדמו"ר לצורך ההקפות. בעת ההקפה השביעית, הרומזת ל'מלכות' - סמלה של חצר רוז'ין - לקח האדמו"ר את ספר התורה ורקד עמו בעוז והתלהבות רבה.

ביתר ההקפות בשמחת תורה, וכך גם בהקפות השניות (שהחלו בשלוש לפנות בוקר והסתיימו לקראת השעה 6:30) רקד האדמו"ר לסירוגין עם שלושת ספרי התורה הזעירים, אותם קיבל בירושה מזקנו האדמו"ר מבוהוש זצ"ל, שמקורם אף הם אצל אדמו"רי רוז'ין לדורותיהם. שני ספרים כבר נפסלו ברבות השנים, אך אחד מהם עדיין כשר. בספר תורה קדום זה נוהגים לקרוא בראש השנה, ביום כיפור וב'חתן תורה' בשמחת תורה.

בעוד שאת ה'חתן תורה' בספר זה, מקבל בן האדמו"ר (כל שנה מכבדים בן אחר), הרי שאת ההגבהה והגלילה מכרו לכל המרבה במחיר. המחיר הסופי שהצליחו הגבאים לקבל, אולי הגבוה ביותר בכל בתי הכנסת בארץ עבור כיבוד מסוג זה, היה 5,500 דולר!

לאחר החג, שבו האחים אנגלשטיין למקום מושבם בבלגיה יחד עם ספר התורה היקר.
בוהוש ספר תורה שמחת תורה ריקודים הקפות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד