כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
התמיכה ברוסיה

הדמוקרטים מאיימים להקפיא את מכירת הנשק לסעודיה

דברים חריפים מאד של יו"ר ועדת יחסי החוץ של הסנאט מצביעות על שינויים אפשריים במדיניות ארה"ב בכל הנוגע למכירת נשק אמריקאי לסעודיה. "אני לא אתן אור ירוק לשיתוף פעולה עם ריאד עד שהממלכה תבחן מחדש את עמדתה ביחס למלחמה באוקראינה. די זה מספיק"

הדמוקרטים מאיימים להקפיא את מכירת הנשק לסעודיה
ההרס הרב באוקראינה צילום: צילום מסך

אחרי שהסעודים לא סייעו בהורדת מחירי הנפט ומסייעים בכך לרוסיה, יו"ר ועדת יחסי החוץ של הסנאט, רוברט מננדז, מהמפלגה הדמוקרטית, המכהן כסנאטור מטעם מדינת ניו ג'רזי מאז שנת 2006. קורא להקפאה מיידית של שיתוף הפעולה של ארה"ב עם ערב הסעודית. כיו"ר ועדת יחסי החוץ למננדז יש סמכות וטו בכל הקשור למכירת נשק למדינה זרה.

תגובת הקונגרס נגד ערב הסעודית הסלימה בחדות ביום שני, כאשר סנטורים דמוקרטים נוספים איימו להקפיא את מכירות הנשק ושיתוף הפעולה הביטחוני עם הממלכה לאחר החלטתה לתמוך ברוסיה בניגוד לאינטרסים של ארה"ב.

הכעס של וושינגטון על בעלות בריתה הסעודיות התגבר מאז החלטת אופ"ק (ארגון המדינות המייצאות נפט) לצמצם את ייצור הנפט ב-2 מיליון חביות, מה שנראה כמכה לממשל ביידן מספר שבועות לפני בחירות אמצע הקדנציה הקריטיות, ועזרה חשובה לרוסיה שממשיכה למכור נפט ביוקר. דבריו של הסנאטור רוברט מננדז המכהן כיו"ר ועדת יחסי החוץ של הסנאט, הצביעו על שינוי רציני אפשרי במדיניות ארה"ב.

בהתקפה על החלטתו של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן "לעזור למלחמתו של פוטין באמצעות קרטל אופ"ק", אמר מננדז ש"פשוט אין מקום לשחק בשני הצדדים של הסכסוך הזה". הוא אמר "אנחנו לא ניתן אור ירוק לשיתוף פעולה עם ריאד עד שהממלכה תבחן מחדש את עמדתה ביחס למלחמה באוקראינה. די זה מספיק".

סנטור דמוקרטי נוסף ריצ'רד בלומנטל וחבר קונגרס חבר בוועדת השירותים המזוינים, רו חאנה, הביעו דברים דומים במאמר דעה שפרסמו באתר 'פוליטיקו', הם האשימו את ערב הסעודית בפגיעה במאמצי ארה"ב ובסיוע לחיזוק הפלישה של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לאוקראינה.

"ההחלטה הסעודית היא מכה קשה לארה"ב, אבל לארה"ב יש גם דרך להגיב: היא יכולה לעצור מיד את ההעברה המסיבית של טכנולוגיית לוחמה אמריקאית לידיים הנלהבות של הסעודים", כתבו. "בפשטות, אמריקה לא צריכה לספק שליטה בלתי מוגבלת כל כך במערכות הגנה אסטרטגיות לבעל ברית לכאורה של האויב הגדול ביותר שלנו - סוחט הפצצות הגרעיניות ולדימיר פוטין".

בהצהרה של מננדז נאמר שהוא יהיה מוכן לעשות מהלכים חריגים, ולא תומך באיסור מוחלט על כל תמיכה, הוא אמר שהוא יחסום את כל מכירת הנשק ושיתוף הפעולה הביטחוני "מעבר למה שנחוץ לחלוטין כדי להגן על אינטרסים אמריקאים".

במאמר ב'פוליטיקו' יש הסתייגות קלה. "שיהיה ברור, סעודיה נותרה חשובה לביטחון האנרגיה והיציבות במזרח התיכון, לשגשוג הכלכלי העולמי, וכבעלת ברית אזורית נגד איראן, אבל היא עשתה טעות איומה השבוע. תמיכת המדינה ברוסיה צריכה לעורר סקירה מרחיקת לכת של מערכת היחסים בין ארה"ב לסעודיה - אפילו כשהמשטר מנסה "לשטוף" את תדמיתו הבינלאומית בעקבות הרצח האכזרי של בעל הטור ב'וושינגטון פוסט' ג'מאל חאשוקג'י, והאסון ההומניטרי שנגרם על ידי מלחמת סעודיה בתימן".

חברי הקונגרס כבר מדברים על הדרך הטובה ביותר להגיב. חלקם מציעים להרחיב את חוקי ההגבלים העסקיים המקומיים למסחר בינלאומי. אחרים מציעים להסיג את כוחות ארה"ב מסעודיה. אבל הרעיון הזה נכשל בעבר בהתחשב בעובדה שארה"ב מעדיפה שיהיו שם חיילים משלה מאשר חיילים רוסים או סיניים.

לסיום הם כתבו: "אולי כדאי לשקול קצת חוכמה רוסית עתיקה בעצמנו. לפני יותר ממאה שנה, הזהיר המחזאי הרוסי אנטון צ'כוב, "לידע אין ערך אלא אם כן מיישמים אותו בפועל". אולי אותו הדבר נכון לגבי מינוף. אין לו ערך אלא אם כן נעשה בו שימוש".

מלחמת אוקראינה רוסיה הקונגרס של ארצות הברית דמוקרטים סעודיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד